"Vi hader luft" - et IKEA indspil til optimering af produkter og emballage

PUBLICERET: 19 April 2021
OPDATERET: 19 April
Møbler i kompakt emballage. Ill. IKEA

I juni 2015 skrev amerikanske Wall Street Journal en større artikel om IKEA. Artiklen kom ret hurtigt til at fokusere på møbel-kæmpens fokus på den løbende optimering af varedistributionen og hvordan man ved, allerede på design niveau at indtænke et optimalt (minimalt) distributions volumen, kan spare millioner og tilmed få et bedre produkt. I dag er artiklen blevet en klassiker om optimering af emballering.

Amerikanske Chainalytics som rådgiver om produktions- og emballageoptimering, anvender også WSJ IKEA artiklen til at prøve at gøre virksomhederne opmærksomme på, at det ikke udelukkende drejer sig om emballage, men derimod om et integreret samspil mellem alle dele af virksomheden for at opnå det optimale produkt (Chainalytics artikel er vedhæftet på engelsk).

Optimal produkt-design i forhold til distribution er fundamentalt

Samspillet mellem produkt-design, fremstillling, marketing og optimal emballering i forbindelse med distribution er fuldkommen fundamental for indtjeningen. Et IKEA eksempel: man havde allerede fremstillet Textur lampen, men lod den komme gennem en “optimeringsproces”. Textur blev pænere samtidig med at antallet af komponenter faldt fra 33 til 9 og vægten blev reduceret med 28%. Endelig kunne der pakkes 128 i stedet for 80 lamper på en palle. IKEA sænkede prisen med 34%, og hvis vi kender Ingvar Kampred ret, så gik det i hvert fald ikke ud over indtjeningen. Chainalytics kalder processen for “Designed for Distribution”, og det burde være noget som alle virksomheder tager lige så alvorligt som et smukt industrielt design.

Illustration: Chainalytics

Unødvendige omkostning skal udvikles væk

Så emballage drejer sig faktisk ikke kun om emballage, men om den samlede produktionsproces, og som IKEAs tidligere direktør, Peter Agnefjäll, sagde i 2015 WSJ artiklen:

“Vi udvikler de omkostninger ud af værdikæden, som ikke bidrager med noget som helst”.

En 5 år gammel artikel, som vel nærmest er blevet profetisk med tanke på den voldsomme vækst i e-handel, hvor optimal emballering jo er fuldkommen fundamental.

Wall Street Journal artiklen finder du her:

Chainalytics artikel finder du her:

De seneste nyheder

Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Mohrdieck Tryk A/S i Aabenraa lever af at kunne det, de andre ikke er så gode til.
mo_01
Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Konica Minolta bød på åbent hus, hvor kunder og andre interesserede kunne se, hvad fremtiden kan byde på af mere automatik og intelligent produktion.
km1
Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Trykbranchen har et stort behov for generationsskifte. Men at finde nye medarbejdere er en udfordring.
Sarah-Schumacher2
Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Akustikplader er sagen

Lars Petersen har haft mange projekter i sin karriere. Nu har han fuld fokus på akustikplader.
aq_01
Akustikplader er sagen

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01
Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta
Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

Faerch investerer stort i genbrug af fødevareemballage

Den danske producent af plastbakker til fødevarer, Faerch, har gennem de sidste fire år opbygget en genbrugsfabrik til PET-bakker i Holland.
faerch_04
Faerch investerer stort i genbrug af fødevareemballage