"Vi hader luft" - et IKEA indspil til optimering af produkter og emballage

PUBLICERET: 19 April 2021
OPDATERET: 19 April
Møbler i kompakt emballage. Ill. IKEA

I juni 2015 skrev amerikanske Wall Street Journal en større artikel om IKEA. Artiklen kom ret hurtigt til at fokusere på møbel-kæmpens fokus på den løbende optimering af varedistributionen og hvordan man ved, allerede på design niveau at indtænke et optimalt (minimalt) distributions volumen, kan spare millioner og tilmed få et bedre produkt. I dag er artiklen blevet en klassiker om optimering af emballering.

Amerikanske Chainalytics som rådgiver om produktions- og emballageoptimering, anvender også WSJ IKEA artiklen til at prøve at gøre virksomhederne opmærksomme på, at det ikke udelukkende drejer sig om emballage, men derimod om et integreret samspil mellem alle dele af virksomheden for at opnå det optimale produkt (Chainalytics artikel er vedhæftet på engelsk).

Optimal produkt-design i forhold til distribution er fundamentalt

Samspillet mellem produkt-design, fremstillling, marketing og optimal emballering i forbindelse med distribution er fuldkommen fundamental for indtjeningen. Et IKEA eksempel: man havde allerede fremstillet Textur lampen, men lod den komme gennem en “optimeringsproces”. Textur blev pænere samtidig med at antallet af komponenter faldt fra 33 til 9 og vægten blev reduceret med 28%. Endelig kunne der pakkes 128 i stedet for 80 lamper på en palle. IKEA sænkede prisen med 34%, og hvis vi kender Ingvar Kampred ret, så gik det i hvert fald ikke ud over indtjeningen. Chainalytics kalder processen for “Designed for Distribution”, og det burde være noget som alle virksomheder tager lige så alvorligt som et smukt industrielt design.

Illustration: Chainalytics

Unødvendige omkostning skal udvikles væk

Så emballage drejer sig faktisk ikke kun om emballage, men om den samlede produktionsproces, og som IKEAs tidligere direktør, Peter Agnefjäll, sagde i 2015 WSJ artiklen:

“Vi udvikler de omkostninger ud af værdikæden, som ikke bidrager med noget som helst”.

En 5 år gammel artikel, som vel nærmest er blevet profetisk med tanke på den voldsomme vækst i e-handel, hvor optimal emballering jo er fuldkommen fundamental.

Wall Street Journal artiklen finder du her:

Chainalytics artikel finder du her:

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Faerch investerer stort i genbrug af fødevareemballage

Den danske producent af plastbakker til fødevarer, Faerch, har gennem de sidste fire år opbygget en genbrugsfabrik til PET-bakker i Holland.
faerch_04

Sidste chance for at deltage i Packnorth Awards

Om mindre end en uge slutter tilmeldingsfristen for årets Packnorth Award. Tøv ikke med at indsende bidrag til juryevaluering.
packnorth award

Faller bygger nyt trykkeri i Horsens

Faller Packaging har købt en 5.700 m2 stor grund på Erhvervsbyvej i Horsens.
august faller horsens

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01