I en ny markedsanalyse undersøges virksomhedernes og kundernes prioriteter og forventninger, vedrørende bæredygtighed og sociale hensyn, nu og efter Covid 19-krisen. Rapporten søger at identificere virksomheders aktiviteter samt de muligheder og trusler, der skyldes deres kunders og medarbejderes forventninger.
Undersøgelsen blev udført i sommermånederne 2020 og er fremstillet B2B International på opdrag fra Epson. Flere end 4.000 respondenter med base i Europa og Mellemøsten blev spurgt om deres tiltag og holdninger til bæredygtighed. Dette blev efterfulgt af en række debatarrangementer, der blev afholdt i sidste kvartal af 2020 for at spørge ind til undersøgelsens fund.
Pointer fra undersøgelsen:
- Under Covid 19-krisen anså mindre end en fjerdedel af de europæiske og mellemøstlige virksomheder bæredygtighedsproblemer og sociale problemer som en top tre-prioritet.
- Dette var i modstrid med den almindelige befolkning, hvor miljømæssige og sociale spørgsmål ansås for vigtige af 71 % (både blandt kunder og medarbejdere).
- Og 83 % mener, at de miljømæssige og sociale indvirkninger af produkter og serviceydelser, som de personligt har købt, var vigtige.
- Både medarbejdere, der arbejder på kontoret og hjemmefra, nævnte, at miljøfaktorer spiller en vigtig rolle i de produkter, der stilles til rådighed for dem (70 % mener, at teknologier til hjemmearbejde skal være langtidsholdbare, energieffektive eller reducere spild).
- 81 % af medarbejderne oplyste, at det er vigtigt for dem, at deres arbejdsgiver støtter sociale og miljømæssige problemer.
- IT-beslutningstagere fører an, når det kommer til positiv miljøplanlægning for fremtiden. Dette vil uden tvivl støtte de virksomheder, der ser på at prioritere disse problemer efter Covid 19-krisen, og som ønsker at tilpasse sig bedre til kundernes, medarbejdernes og interessenternes forventninger.
- Regionale og generationsmæssige forskelle er tydelige, men et flertal er enige om, at der er forretningsfordele ved bæredygtige og samfundsmæssige tiltag.
Bæredygtighed nedprioriteret under pandemien
Forståeligt nok fik nyt pres fra Covid 19-pandemien virksomheder til at omprioritere. Desværre blev bæredygtighed og sociale spørgsmål tilsyneladende lagt til side, idet 76 % bekræftede, at disse spørgsmål ikke var med i deres top tre over forretningsprioriteter. På den positive side forventes der fornyet fokus, når krisen er overstået. 65 % meddeler, at disse problemer vil blive vigtigere i kølvandet af Covid-19-krisen.
IT-beslutningstagere planlægger for mere bæredygtighed
IT-beslutningstagere fører an, når det kommer til en positiv, fremtidig planlægning, hvor 79 % forventer, at vigtigheden af miljømæssige og sociale problemer vil stige efter Covid 19-krisen. Dette kan måske forklares ved, at de har bedre indsigt i og viden om de enkle teknologiløsninger, der er til deres rådighed, og er bedre stillet til både at gennemføre disse og spore deres indvirkning.
Forventet indvirkning på virksomhedens resultat
Der findes også mindre håndgribelige fordele for virksomheder, der fortsat er engageret i miljømæssige og sociale bestræbelser, hvor 82 % af beslutningstagerne og 78 % af ikke-beslutningstagerne mener, at disse bestræbelser kan have en betydelig indvirkning på virksomhedens resultater.
- 44 % tror på positiv opfattelse af virksomhedens brand
- 40 % på højere medarbejderloyalitet
- 38 % på større produktivitet
Desuden forventer 86 % af dem, der fokuserer på miljømæssige og sociale bestræbelser, at forretningens indtjening stiger over det næste år/fem år.
Som forbrugere eller kunder tilkendegiver 83 % af respondenterne, at for de produkter og serviceydelser, som de personligt køber, spiller den miljømæssige og sociale påvirkning en vigtig rolle Også blandt medarbejdere spiller disse faktorer en vigtig rolle, idet 81 % af medarbejderne gerne ser, at disse faktorer støttes af deres arbejdsgiver. En afgørende faktor, når det kommer til fremtidig planlægning af arbejdsstyrken.
Medarbejdere ønsker, at der lægges mere vægt på udstyr (i hjemmet og på kontoret), uanset udstyrets alder.
Når det kommer til de leverede produkter, ønsker medarbejderne også at se indsatser for bæredygtighed, idet 70 % mener, at det er afgørende, at produkterne enten er bygget til at holde, er energieffektive og/eller reducerer spild.
Forskellen mellem generationerne er også tydelig. Om forventningen til, at sociale og miljømæssige spørgsmål bliver vigtigere efter Covid-19-krisen, siger flere end 76 % under 22 år og 71 % i alderen 23-37 år, at det gør de, mens kun 55 % af gruppen på 54 år og derover mener det samme.
Og Danmark?
Undersøgelsen lægger ikke nationale resultater frem, men påpeger at fokus på grøn omstilling er mindre i lande som traditionelt rangerer højt på grøn omstilling (fx de nordiske lande). Vi er vant til, at der er styr på det. Men rapporten fortæller derfor ikke, om der har været den samme nedprioritering i Danmark under Covid-19, men det er vel meget sandsynligt.
Vi ved, at specielt de danske trykkeri virksomheder er langt fremme i deres grønne omstilling. Vi ved også, at etiket-, skilte- og promotion-markedet endnu ikke har været udsat for den samme efterspørgsel på grøn omstilling. Vi ved til gengæld, at flere virksomheder faktisk har brugt ressourcer på netop at styrke eller intensivere den grønne omstilling under Covid-19. Så det vigtige budskab i ovenstående er, at både kunder og medarbejdere lægger stadigt større vægt på sociale- og miljømæssige perspektiver, og at det derfor er vigtigt at få opprioriteret indsatsen for at komme i overensstemmelse med kundernes forventninger.