Hop med på e-handelsbølgen og sæt gang i emballageproduktionen

PUBLICERET: 11 February 2021
OPDATERET: 11 February

En ny vandbaseret digital inkjet-printer gør det muligt at komme ind på markedet for karton- og papemballage i små oplag, Den øger muligheden for at tjene penge i det hastigt voksende e-handelsmarked. Det er Konica Minolta, der lancerer denne nye printer.

Det er nu, det sker

Pandemien har fremskyndet efterspørgslen efter e-handelsemballage med to til tre år sammenlignet med prognoser før COVID-19 pandemien. Det globale e-handelsemballagemarked havde en værdi på mere end 300 milliarder kroner i 2020, og 80% af denne værdi stod bølgepapemballage for. Det fortæller analyse- og konsulentfirmaet Smithers (tidl. Smithers-Pira) i rapporten ”State of the Packaging Indutsry 2020”.

Konica Minolta har, sammen med det portugisiske firma MTEX, arbejdet med udviklingen og markedsføringen af den nye printer i et par år. Nu er produktet og alle aftaler på plads, og Konica Minolta har eneret på markedsføringen i Europa.

Printeren

Den nye printer, Precision Packaging PKG-675i, gør det muligt for trykkerier, printhuse, konvertere og varemærkeejere at byde ind på 4-farvetrykning af pap- og kartonemballage i små oplag, og samtidigt sikre muligheden for højkvalitets print og individualiserede budskaber.

PKG-675i er baseret på Memjets VersaPass teknologi og har en opløsning på 1.600 x 1.600 dpi. Den anvender dråbestørrelser på helt ned til 1,2 picoliter. Så selv om farven er ret dyr på literprisen gør farveforbruget, at den er konkurrencedygtig på mindre oplag.
Farven er vandbaseret og er FDA-godkendt til indirekte kontakt med fødevarer.

Hastigheden er på 15 cm i sekundet eller 9 meter i minuttet. Man kan opnå den dobbelt hastighed (30 cm i sekundet) ved at reducere opløsningen til det halve i længderetningen.

PKG-675i kan printe på både pap og karton i en tykkelse på op til 15 mm. Det er ikke nødvendigt med inkjet-forbehandling, men det vil kunne øge kvaliteten. Printeren kan håndtere både hele ark og udstansede emballager i op til 120 cm i bredden. Ilægningen er manuel og det er den forbindelse vigtigt at slå fast, at den markedsføres som en entry-level maskine til småproduktioner.

Indføringen er udstyret med en ”web cleaner”, hvor en ioniseringsenhed bombardere mediet og frigør småpartikler, som så suges væk af en kraftig støvsuger. Dette for at undgå tilstopning af print-hovederne og for at opnå den bedst mulige print-kvalitet.

Marked og positionering

Det er helt afgørende at kunne producere små oplag med høj grafisk kvalitet. Efterhånden som e-handelsmarkedet udvikler sig, vil behovet for tilpassede emballager med stærke markedsføringsbudskaber bliver mere og mere efterspurgt.

Edoardo Cotichini, Senior Manager for Professional Print hos Konica Minolta Business Solutions Europe.

Edoardo Cotichini, Senior Manager for Professional Print hos Konica Minolta Business Solutions Europe, siger: – Væksten inden for e-handel er en af de definerende tendenser inden for emballageindustrien, og vil have stor indflydelse for alle i emballagesektoren. Især skal de være i stand til at reagere hurtigt og udvikle e-handelsspecifikke emballagedesign, der løser de iboende udfordringer ved postdistribution. Fremstilling af små, individualiserede oplag samt proof-of-concept prototyper i høj kvalitet er præcis det PKG-675i er udviklet til.

PKG-675i er positioneret som en entry-level løsning til dem, der vil producere små oplag men med den allerhøjeste fleksibilitet.
Prisen er ikke oplyst, men Konica Minolta nævner selv Xantés Excelagraphic i samme segment. Den koster, så vidt vides i omegnen af 100.000 Euro og er baseret på samme printhoved-teknologi. Den virker dog knap så robust som PKG-675i, og har ikke de samme features, så mon ikke PKG-675i ligger noget højere?

De seneste nyheder

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

På FESPA havde Canon fokus på at inspirere kunderne til at skabe vækst gennem workflow og automatisering
canon_01
Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

På KOMM-Dagen er der fokus på inspiration, ideer og at bringe begejstring hos deltagerne.
Palle_Studs
KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau
Papirmarkedet er stadig i opbrud

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk
Mercoprint og BEMRK går sammen