OnPrint i Holbæk er som de fleste andre i den grafiske branche ramt af Corona-situationen. Men det ligger ikke til Ib Hansen, direktør og indehaver af virksomheden, bare at se til. Sammen med teamet tager han fat om udfordringerne.
Og de tror på, at markedet kommer i gang igen. Derfor har de også brugt tiden til at ruste sig, så de er klar til at hjælpe kunderne, når Danmark atter bliver lukket op. De har derfor investeret i endnu en iGen, som blandt andet kan køre med tykke kvaliteter.
Den ”skæve” hjerne
Ib Hansen har med sine egne ord en lidt ”skæv” hjerne. Den bruger han gerne til at tænke i nye produkter. Udgangspunktet er, hvad der er behov for i markedet, og hvad der kan produceres med deres udstyr.
Smartbii og Cureprint er eksempler på produkter, Ib Hansen har udviklet. Smartbii er ”blomsterkort”, og Cureprint er aftalekort til for eksempel tandlæger, læger, fysioterapeuter med flere. De to produkter er markedsføres på selvstændige hjemmesider.
Vin-gaveæsker i små oplag
Men Ib Hansen har udtænkt flere andre produkter. For et par år siden var det en vinkarton, der kan designes til den enkelte kunde og produceres i mindre oplag.
– Mange virksomheder vælger at give vin som gave. Leveret i en gaveæske. Men hvorfor skal gaven ikke både præsentere sig pænt på gavebordet og samtidig være en positiv reklame for ”giveren”, siger Ib Hansen, og han fortsætter: – Der er et behov i markedet for den løsning, men ikke så mange vil UV-printe på pap. Men vi har udstyret både på printsiden, hvor vi med en printbredde på 3.20 relativt billigt kan printe to vinkartoner på arket. Herudover har vi investeret i en stansedigel, og vi har et Zünd skærebord i produktionen.
Men der var en udfordring med bølgepapkvaliteten. Den var de ikke helt tilfredse med hos OnPrint. Hvad så? Det må der findes en løsning på, mente Ib Hansen. Så nu får OnPrint leveret en helt speciel bølgepap, som får pålimet en 220 g Invercote karton. Det kører flot gennem printeren og givet et super resultat, som Ib Hansen udtrykker det.
Markedsføring
De personaliserede vinkartoner sælger godt. Men det kom ikke af sig selv. OnPrint kørte en større kampagne, da de havde produktet klar. De udvalgte en række kundesegmenter, som fx revisorer, advokater, banker med flere, som de kontaktede.
– Ja, vi sendte en prøvekarton til de udvalgte kunder. Vinkartonen var printet med udgangspunkt i hver enkelt kunde. Det var en større kampagne, men den resulterede heldigvis i nogle kunder, som løbende genbestiller, fortæller Ib Hansen.
Et nicheprodukt som også tilbydes andre grafiske virksomheder
OnPrint er også underleverandør til andre trykkerier, som får produceret customiserede vinkartoner hos trykkeriet i Holbæk.
– Vi har her en niche, der passer i vores produktion, så vi kan producere til en fornuftig pris. Og vi finder naturligvis også en forhandlerpris til vores kolleger, lyder det fra Ib Hansen, som fortæller, at bølgepapopgaver i små oplag generelt fylder mere og mere i produktionen, hvor den digitale afdeling i øjeblikket er ved at blive udviklet.