Hvordan ser det ud med miljømærkningen på reklameartikler?

PUBLICERET: 15 January 2021
OPDATERET: 15 January

Mange promotion-virksomheder oplever, at kunderne stiller ofte lidt diffuse krav om bæredygtige eller miljøvenlige produkter. Men hvordan imødekommer man disse på en seriøs og ansvarlig måde?

Med Carsten Bøg ved roret afholdt Grakom den 13. januar to timers webinar om emnet, som havde tiltrukket knap 20 deltagere. DPA-gruppen (de tidligere medlemmer af Danish Promotion Association) fik et overblik over kompleksiteten, nogle konkrete advarsler og ikke mindst gode råd om, hvordan de kommer i gang eller videre.

Carsten Bøg indledte med at understrege, at udfordringen for sælgere af reklameartikler er særlig stor, fordi de typisk er mere handels- end produktionsvirksomheder. Produktporteføljen kan være enorm og indeholde både drikkevarer, fødevarer, tekstiler, elektronik, kontorartikler og meget andet. Det gør det i sig selv til en meget stor opgave at holde styr på de mærkninger, regler og krav, som kunder, myndigheder eller de selv efterspørger. Oven i dette vil import fra ikke EU-lande betyde, at man får et særligt ansvar for at produktet overholder EU-lovgivning.

Hvad gør man, når kunderne vil have mere bæredygtighed?

Der findes allerede en række veldokumenterede og anerkendte mærker, som dog typisk er ret produktspecifikke. Det gælder fx FSC- og PEFC-mærkerne som begge omhandler træprodukter (og derigennem også papir, karton og pap). Det gælder også tekstilmærkerne Oekotex og GOTS (Global Organic Textile Standard). Fælles for dem er, at man skal være opmærksom på, om man må videresælge produkterne som certificerede, hvis man ikke selv er en del af den certificerede sporbarhedskæde.

Der findes en række andre mere generelle mærker som Svanen, Blomsten og Øko-mærket som også er karakteriseret ved at gælde bestemte produkttyper, men er noget bredere end fx FSC- og GOTS-mærkerne.

Et CSR-kodeks giver måske en bedre ramme?

Carsten Bøg gjorde sig til talsmand for at man bruger mærkerne, hvor man kan, men at det måske vil være en fordel for DPA-virksomhederne at sigte efter at fastlægge et branchespecifikt CSR-kodeks. Ved at opbygge sådan et kodeks og basere det på UN Global Compact og relevante dele af verdensmålene fortæller man sine leverandører, at man tager sit ansvar seriøst og kontinuerligt søger at forbedre forhold som fx sit miljøaftryk, genanvendelse og arbejdsmiljø.

Debatlysten var stor blandt deltagerne der udtrykte stor tilfredshed med arrangementet. Det blev således besluttet, at debatten, om hvordan man kommer videre i processen, tages op igen på det næstkommende medlemsmøde i DPA-Grakom. Interesserede kan evt. henvende sig til Carsten Bøg i Grakom.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01