Skagen Bogtrykkeri: 30 procent af opgaverne kommer fra andre trykkerier

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 7 January 2021
OPDATERET: 7 January

Bogtrykkeriet i Skagens industrikvarter har en historie, der går helt tilbage til 1906, hvor Johs. Bindslev startede bogtrykkeriet. I dag er det Thomas Bindslev, der som fjerde generation driver virksomheden i den bygning, de fik opført i 2007. Hans far, Jens Bindslev, kommer fortsat og giver en hånd med i virksomheden.

To generationer Bindslev. Her tredje og fjerde.

Som alle andre virksomheder har de også i Skagen Bogtrykkeri mærket Corona-situationen, men de har klaret det OK, fortæller Thomas Bindslev.

Moderne udstyr i kombination med det gode gamle

Der er også digitalt udstyr i produktionen

I produktionen står der en femfarve Komori LS 529 med lakværk samt en to-farve Heidelberg Speedmaster. Endvidere har de også en digital produktionsprinter. For ikke at glemme udstyret i efterbehandlingen som rummer en del bogbindudstyr som fx en Horizon Stitchliner samt den fine gamle vinge og cylinder.

Det fine “gamle” udstyr er dagligt i brug

– Ja, både vinge og cylinder bruges dagligt. Vi løser fortsat mange opgaver på det udstyr. Næsten alt, der ikke kommer færdigt ud af digitalmaskinen, er en tur rundt om det gode – næsten uopslidelige – udstyr, fortæller Thomas Bindslev.

Det er fortsat omkring 75 procent af opgaverne, der køres i offset-produktion, og i takt med at andre trykkerier drosler ned på offset, så får vi lidt flere opgaver. Vi stiger fortløbende lidt på vores 5-farve, hvor omkring 30 procent af opgaverne kommer fra kolleger i branchen, fortsætter Thomas Bindslev.

Men de meget hurtige opgaver, køres digitalt. Generelt anser Thomas Bindslev, at deres force er, at de er fleksible, hurtige til omstilling og ikke mindst imødekommende og hjælpsomme over for kunderne.

Hvem er kunderne hos det lokale bogtrykkeri?

Skagen er en by, som er præget af, at der er en højsæson og en lavsæson. Eller sagt med andre ord, så er hele området præget af sommerens mange turister. Kunderne er hovedsagelig også lokale virksomheder, mange inden for turisterhvervet. Men der kommer også en del opgaver fra Københavnsområdet, hvor Skagen Bogtrykkeri har et par brokere, der arbejder for dem.

– Vi har heldigvis mange gode loyale kunder, og virksomhederne her i området bruger gerne lokale leverandører, når de skal have noget produceret. På den måde hjælper vi hinanden. Vi har også stadig en del kunder, der kommer til trykstart, for eksempel kommer Skagen Museum altid, når de skal have trykt plakater, og de er meget velkomne, fortæller Thomas Bindslev.

En bred vifte af opgaver

Hos Skagen Bogtrykkeri løser de næsten alle normalt forekommende trykkeriopgaver, og er der noget, som ikke lige passer ind i deres egen produktion, har de en række faste samarbejdspartnere. Så lige som de selv er underleverandør til andre, så benytter de også selv at få opgaver produceret eksternt, således at kunderne kun skal henvende sig ét sted, når de skal have løst en grafisk trykopgave.

En del af opgaverne bærer præg af, at Skagen er en turistkommune med mange restauranter og seværdigheder. Så opgaver som for eksempel dækkeservietter og menukort, plakater, reproduktioner og postkort fylder rigtig meget i deres produktion. Og så indgår bøger også i deres portefølje af opgaver, der er tilbagevendende. Ikke mindst sidst på året i 2020 havde de en del bogproduktioner.

Udfordringerne – og muligheder

Skagen Bogtrykkeri oplever naturligvis udfordringer, som næsten alle andre i branchen. Og som for de fleste andre, er konkurrencen på prisen en af de store udfordringer.

– Derfor gælder det også for os om at finde nogle opgaver, hvor der kan tjenes penge. Det kan for eksempel være opgaver, som ikke lige passer ind i nogle af vore kollegers produktion. Så for os kan der være en mulighed i det, de andre ikke kan løse omkostningseffektivt med det udstyr, de selv råder over, siger Thomas Bindslev.

Fremtiden er svær at spå om

Men Thomas Bindslev er absolut positiv, selv om både Skagen Bogtrykkeri – og resten af branchen – gerne havde været foruden en pandemi og fornyet nedlukning her først i 2021.

– Ja vi skal nok klare os. Også min tid ud. Jeg kan selv klare alle opgaverne, og vores faste udgifter ligger på et fornuftigt niveau. og der er heldigvis fortsat rigtig mange år i vores fem-farve Komori, lyder slutkommentaren fra trykkeriejeren, der selv er fjerde generation i virksomheden. Thomas Bindslev vil overlade det næste generation, om der skal komme en femte. Der kommer ikke noget pres.

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

De seneste nyheder

Heidelberg sætter ild i Hunkeler Innovation Days

For første gang nogensinde viser Heidelberg færdiggørelsesløsningen Fireline sammen med deres nye Jetfire 50 digitalprinter.
Heidelberg-Hunkeler_01

Kolind Bogtrykkeri overtager Hobro Lyntryk

De har haft nok at se til hos Kolind Bogtrykkeri det sidste års tid.
kolind-hobro

Agfa tilføjer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, der blev lanceret sidste år.
Anapurna-Ciervo-H2500_PR

Inkjet-print med fuldautomatiseret efterbehandling

Oplev to nyudviklede efterbehandlingsløsninger til RISO’s inkjet-flagskib Valezus.
ExpeJet