Esko sælger Kongsberg

PUBLICERET: 28 December 2020
OPDATERET: 28 December

Esko, som udvikler software- og hardwareløsninger til emballage-, label- og storformatsektoren, har valgt at sælge deres skærebords-division – Kongsberg – til investeringsfonden OpenGate Capital.

Det planlagte salg inkluderer den oprindelige forsknings- og udviklingsfacilitet i Kongsberg i Norge samt produktionsfaciliteterne i Tjekkiet. Salget er betinget af godkendelse hos myndighederne i de respektive lande.

– Hos Esko vil vi koncentere vores indsats om at levere end-to-end workflow-løsninger til vores kunder på tværs af emballageforsyningskæden. Fra brands over premedia til emballagetrykkerier og konveteringsvirksomheder. Med et skærpet fokus kan vi hjælpe vores kunder med at digitalisere, automatisere og forbinde deres operationer, så de kan realisere den vækst og effektivitet, som digital transformation tilbyder. Jeg er overbevist om, at OpenGate vil være et stærkt, strategisk hjem for Kongsberg, og at de medarbejdere, der følger med virksomheden, vil trives i deres nye organisation, siger Mattias Byström, præsident for Pantone, Esko, X- Rite og AVT.

Kongsberg blev grundlagt i Norge i 1965, og Esko (dengang Barco) købte Kongsberg i 1998.

Kunder med Kongsberg-systemer kan forvente ”business as usual”, da de fleste af de ansatte, der i øjeblikket betjener dem, fortsætter i den nye organisation. Forhandlerforhold vil blive overført til Kongsberg PCS, hvilket betyder, at kunder, der har købt Kongsberg-borde gennem forhandlere, også drager fordel af det uafbrudte aftaleforhold.

Det nye Kongsberg PCS-selskab vil blive ledet af Stuart Fox. Han er en af mange erfarne eksperter inden for digital efterbehandling, der flytter over fra Esko for at skabe en solid base for Kongsberg PCS-lederteamet.
– Vi er begejstrede for denne ændring og de nye muligheder, som udskillelsen af Kongsberg giver, udtaler Stuart Fox.

OpenGate Capital ser muligheder for at udvikle Kongsberg-forretningen ud over emballageapplikationer, ved at udvide produktporteføljen og ved at udvide sortimentet af værktøjs- og forbrugsvarer.

De seneste nyheder

Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Mohrdieck Tryk A/S i Aabenraa lever af at kunne det, de andre ikke er så gode til.
mo_01
Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Konica Minolta bød på åbent hus, hvor kunder og andre interesserede kunne se, hvad fremtiden kan byde på af mere automatik og intelligent produktion.
km1
Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Trykbranchen har et stort behov for generationsskifte. Men at finde nye medarbejdere er en udfordring.
Sarah-Schumacher2
Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Akustikplader er sagen

Lars Petersen har haft mange projekter i sin karriere. Nu har han fuld fokus på akustikplader.
aq_01
Akustikplader er sagen

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau
Papirmarkedet er stadig i opbrud

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk
Mercoprint og BEMRK går sammen