MV Tryk i Middelfart har langt mere end 100 års erfaringer med at levere tryksager til både lokalmiljø og landsdækkende. Det er også kendetegnende for virksomheden, at medarbejderne er fagfolk. Ole Olsen og hans to ”trykkere” er alle tre udlært hos MV Tryk. Ole Olsen var ude en del år, og blev også uddannet grafonom, men han kom tilbage til MV Tryk i 1997, hvor han overtog virksomheden. Mia Wiemann er virksomhedens bogholder og ordrestyrer.
En effektiv produktion
En tur rundt i produktionen viser, at effektivitet er i højsædet. Her står alt udstyr og materialer, så det falder naturligt for produktions-flowet. Ingen går og leder efter noget eller går unødvendige skridt.
– Vi skal overleve på vores ekspertise, og så det at vi kan rykke hurtigt. Derfor skal vi have en effektiv produktion, og vi har også sørget for, at vi kan det meste i huset. Vi offsettrykker, digitalprinter og kan det meste efterbehandling. Det gør os super fleksible, fortæller Ole Olsen.
Nørder om produktion, farver, kvalitet og investering
Men det er ikke kun hurtige leveringstider, MV Tryk sælger på. De forkæler også kunderne med at levere kvalitet, og Ole Olsen elsker som nævnt i overskriften af ”nørde” om opgaverne. Og hos MV Tryk kører de også stadig med Pantonefarver, hvis det er nødvendigt.
”Nørderiet” viste sig også, da der skulle udskiftes en ældre digitalprinter. Ole Olsen gennemgik alle ordrer fra to måneders produktion, for at kalkulere, hvor mange af dem, der med fordel kunne have været flyttet til en ny produktionsprinter.
Krav til både forhandler og udstyr – fødeskufferne afgjorde valget
Der var også en række krav til nyt udstyr og til leverandør. For at tage det sidste først, så skulle handlen ske direkte med forhandleren, og med en konsulent, som Ole Olsen havde tillid til. Kennet Rasmussen har Ole Olsen kendt og ”handlet” med gennem mange år. Og Kennet Rasmussen er konsulent hos Konica Minolta, så allerede to af kravene var opfyldt: Ingen mellemforhandler, og en konsulent, der var tillid til.
Men Ole Olsen havde også en række krav til en ny produktionsprinter. Der skulle være efterbehandling med fals og hæft. Pasning og farver skulle naturligvis også være OK, ligesom maskinen skulle være brugervenlig. Alt det kunne Konica Minoltas C6100 med IQ-501 og SD-513 opfylde, og da den så også kunne leveres med ni fødeskuffer, og flere udlægsbakker, var sagen afgjort.
– Ja, det var nok de ni fødeskuffer, der helt afgjorde valget af ny printer. Med de ni skuffer kan jeg have standardkvaliteterne liggende. Og så er efterbehandlingsmulighederne også, som ønsket, forklarer Ole Olsen om deres investering.
Investerede midt i en Corona-krise
Investeringen fandt sted først i oktober, og MV Tryk er ramt af krisen, som de fleste andre.
– Ja, det er en hård nyser, lige nu. Vi har mange kunder inden for konferencer, festivaller og koncerter, og det mærkes lige nu. Men vi skal nok komme igen. Derfor valgte vi også at foretage en investering nu, hvor vi har lidt bedre tid til at lære udstyret at kende, og jeg har jo foretaget en grundig kalkulation for at undersøge om investeringen vil give mening i vores produktion, fortæller Ole Olsen.
45 g papir giver en ekstra mulighed
En anden fordel med den nye maskine, som MV Tryk har oplevet, er at den kan printe på 45 g madpapir. Og da Konica Minoltas farver er fødevaregodkendte, så giver det nogle nye muligheder, som nu skal undersøges nærmere.
Trykkeriernes gårdbutik
Ole Olsen dyrker netværk og støtter op om det lokale foreningsliv. Og telefonen ringer livligt, men jeg taler med Ole Olsen. Det er ikke kun hyggesnak, der bliver modtaget ordrer.
– Det er godt at have et bredt netværk. Det er lettere at handle med mennesker, man kender. Jeg er også amatørmusiker og med i et orkester. Det har blandt andet ført til, at vi også trykker noder, fortæller Ole Olsen med et smil.
Kunderne kommer også forbi. For at hente varer, eller måske blot for en kop kaffe. Og hvis Ole Olsen kører en tur for at aflevere fx 10 pakker, så er det helt normalt, at han har seks til otte nye ordrer med hjem.
– Ja, mine overlevelsesmuligheder er at være trykkeriernes lokale gårdbutik, der kan servicere nærområdet med ekspertise og rykke hurtigt. Vi lægger også stor vægt på at vejlede kunderne. For eksempel kan jeg godt fortælle kunderne, at det ikke kan betale sig at trykke mere, end der skal bruges. Det gælder også om at sælge det, kunden har brug for – og ikke det, de tror, de har brug for. Og så skal vi vise, at vi også kan løse specialopgaver. Det kan vi netop, fordi vi kan lide at nørde, har viden om mulighederne og kan det meste i huset, forklarer Ole Olsen.
Vi skal være ærlige
En af udfordringerne for en virksomhed som MV Tryk, er at overbevise kunderne om, at det trykte medie har sin berettigelse. Og her gør Grakoms nye kampagne det godt, fortæller Ole Olsen.
En anden udfordring er konkurrencen fra udlandet, for eksempel Polen.
– Her skal vi være ærlige. Jeg fortæller gerne kunderne, at et banner, produceret her hos MV Tryk i Middelfart, er dyrere end et produceret i Polen, hvor det kan fremstilles for mindre end mine driftsomkostninger, fortæller Ole Olsen.
Elsker sit job
På trods af Corona og konkurrencen fra udlandet, så elsker Ole Olsen sit job. Der er mange arbejdstimer – omkring 60 – 70 hver uge.
– Det er mit liv i dag, og jeg kan ikke forestille mig noget andet. Men jeg havde da nok tjent mere, hvis jeg var fortsat som ansat i branchen, lyder den afsluttende kommentar med et lunt glimt i øjnene, og jeg tager den sidste bid af Danmarks bedste romkugle, som Ole Olsen havde indkøbt til mødet. Og god det var den, romkuglen fra bageren i Nørre Aaby, som har mesterskabstitlen i romkuglebagning.