"Jeg er overbevist om, at B2B-begivenheder som Fespa fortsætter"

PUBLICERET: 27 October 2020
OPDATERET: 27 October

Den officielle reklamekampagne for Fespa Global Print Expo 2021, som afholdes den 9-12. marts, er lige startet. Efter den corona-relaterede udsættelse og flytning til Amsterdam skal storformat-, special-, serigrafi- og tekstilfolket atter mødes personligt igen under mottoet ”Bringing Color Back”. Men startskuddet lyder samtidig med, at flere og flere udstillere annullerer deres deltagelse i Drupa, som finder sted kun få uger senere. Judith Grajewski har talt med Fespa-CEO Neil Felton om, i hvilket omfang dette også påvirker Fespa.

HP, Canon, Fujifilm, Screen, EFI og senest Ricoh har lige annulleret deres deltagelse i Drupa 2021. Hvad betyder disse aflysninger for Fespa – trods alt tilhører mange af disse producenter også de klassiske Fespa-udstillere?

Neil Felton: Mens der er et par udstillere, der deltager i både Fespa og Drupa, er udvekslingen mellem vores publikum ret begrænset. Fespa har altid været meget specifikt rettet mod specialiserede printfællesskaber, herunder digitale og store formatprintere, skilteproducenter og tekstil- og beklædningstrykkerier, der betjener et voksende spektrum af vertikale markeder.

CEO Neil Fenton, Fespa.

Svaret fra udstillerne på meddelelsen om begivenheden i Amsterdam i marts 2021 har været positivt. Der er en stærk efterspørgsel fra udbydere efter en platform i begyndelsen af 2021 for at komme i kontakt med kunderne og interesserede parter igen efter et år uden livebegivenheder. Og der er voksende tillid til, at mange udbydere vil søge måder at genopbygge og genoprette deres forretning på. Udstillere vil utvivlsomt investere deres marketingbudgetter, hvor de får det bedste investeringsafkast. De skræddersyr deres tilstedeværelse og de produkter, de vil fremvise, så de passer til det specifikke publikum.

Hvordan forholder udstillerne sig i øjeblikket? Er der mange aflysninger, bekræftelser på deltagelse eller en mere vent-og-se-holdning?

Neil Felton: Siden vi startede vores seriøse udstillingsinvolvering i august, har vi allerede underskrevet med mere end 175 udstillere, og mange flere stande er blevet booket. Det er meget motiverende for os, at flytningen fra Madrid til Amsterdam har skabt ny udstillingsinteresse. Forståeligt nok er de stadig lidt forsigtige på nogle områder, men generelt er den feedback, vi har modtaget, meget positiv.

Holland er i øjeblikket klassificeret som et corona-risikoområde. Vil messerne overhovedet kunne finde sted i Amsterdam?

Neil Felton: Selvfølgelig skaber pandemien en dynamisk og uforudsigelig situation, men den europæiske begivenhedsindustri tager allerede skridt til at genstarte. Handelsmesser har allerede fundet sted sikkert og med succes på flere lokaliteter. Med en stærk sundheds- og sikkerhedspraksis og ansvarlig opførsel fra udstillere, entreprenører og besøgende er jeg overbevist om, at B2B-begivenheder som Fespa kan fortsætte og være effektive for alle involverede.

Hvilke forholdsregler vil du som arrangør tage for at beskytte udstillere og besøgende så godt som muligt?

Neil Felton: Sundhed og sikkerhed for alle vores udstillere, besøgende, entreprenører og ansatte er vores prioritet. Med dette i tankerne arbejder vi tæt sammen med RAI udstillingscenter for at følge retningslinjerne fra den hollandske regering, National Institute for Public Health and the Environment og City Health Service i Amsterdam. Under ledelse af disse myndigheder sigter vi mod en Covid-sikret begivenhed, der inkluderer foranstaltninger såsom social afstand, håndrense-stationer, kontaktløs registrering og forbedret skiltning.

Derudover følger vi ”All-Secure” retningslinjer oprettet af AEO (Association of Exhibition Organizers) for at sikre, at begivenheder gennemføres på en sikker måde med sundhed og sikkerhed først.

Vi vil offentliggøre klare sundheds- og sikkerhedsretningslinjer for udstillere og besøgende inden arrangementet, og vores grundplan giver mulighed for social fjernvejledning.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Gæt årets mest læste historie og vind bog om AI i grafisk produktion

Hvilken historie var den mest læste på signprintpack.dk i 2024?  Gæt og vind en bog om brug af kunstig intelligens i grafisk produktion.
konkurrence

Mange ville vide mere om PWF-film

Sign Service slog dørene op i både øst og vest for bl.a at vise den nye PWF-film som er en kombination af PPF og en wrap-film.
PWF_01

Reproflex Scandinavia bliver rotec-forhandler

Partnerskabet markerer et spændende kapitel for begge virksomheder.
reproflex-rotec

Ny transaktions- og bogprinter fra Ricoh

Ricoh lancerer Pro VC40000, der er en sort/hvid rullebaseret inkjetprinter som fås med to forskellige typer blæk.
ricohvc40000