Trækker Landa sig fra Drupa?

PUBLICERET: 16 September 2020
OPDATERET: 16 September

Der er næppe ret mange andre end LaserTryk og Stibo og måske nogle enkelte emballagevirksomheder i Danmark, som ville investere i en af Landas efterhånden mytiske trykpresser. Prisen er, så vidt vi ved, på godt og vel 20 mio. kroner. Men der er efterhånden et par håndfulde ude i markedet, og på produktionsstedet i Israel er de i fuld gang med at bygge nye maskiner til snarlig levering. Så måske er det store gennembrud ved at være på vej?

Interview

Benny Landa stillede onsdag den 16. september op til et online interview for verdenspressen for at svare på en række spørgsmål. Her er et uddrag af nogle af spørgsmålene.

Hvor mange Landa trykmaskiner er installeret på nuværende tidspunkt?

– Der er i alt 12 installationer. De fire er i USA, en i Mexico, fem i Europa, en i Israel og en i Kina. Vi regner med at skulle installere yderligere fire maskiner i indeværende år.

Har Landa gjort sig nogle strategiske overvejelser i forbindelse med Covid-19 situationen?

– Covid har haft en stor effekt, da vi ikke har kunnet installere i et par måneder. Nu er verdenssituationen mere normal og vi har fornylig lavet en installation i Holland. Vi har lært meget om, hvordan man servicerer kunder på distancen, og vil bringe meget at dette med os ind i tiden efter Covid-19. Covid-19 har også haft en stor effekt på markederne, men kun styrket den grundlæggende tanke om, at fremtiden er digital. Og her står vi, med den løsning som kunderne kommer til at efterspørge. Så Covid-19 har styrket troen på vores strategi.

Trækker Landa sig fra næste års Drupa?

– Jeg elsker Drupa. Det er den eneste messe Landa nogensinde har deltaget i. Med deltagelse af flere hundredtusind branchefolk fra hele verden, er det stedet at være. Jeg spørger ofte mine kunder om, hvornår de besluttede sig for at købe produktet, og svaret er næsten altid, at de så det første gang på Drupa – og blev forelskede! Mit næste spørgsmål er så, hvorfor gik der så så lang tid før de købte? Og her er svaret som regel, at de ikke følte sig klar, eller ikke følte at vi var klar. Som i kærlighed skal begge være klar for, at det fungerer. Så om Landa kommer på Drupa? Ja, selvfølgelig!

Hvordan er relationen med Komori, som er medudvikler af Landa trykmaskinen?

– Det er et strategisk udviklingsarbedje som er en win-win situation. Vi køber hele transportsystemet af Komori og kan fokusere vores indsats på at udvikle den digitale løsning. For Komori er forholdet omvendt. De får en smutvej ind i det digitale. Derudover giver de to organisationer tilsammen en meget bedre geografisk distribution. Især i Japan og Asien er mange Komori kunder gennem generationer og det giver tryghed for dem at kunne handle med dem de plejer at handle med, frem for en organisation på den anden side af jorden.

Er der virkelig et behov for en teknologi som Landas?

– Jeg har i årtier prøvet at overbevise varemærkeejere om, at de skulle kigge dybere ind i digitaltryk for at få mest mulig ud af deres markedsføring. I dag er det helt omvendt. Varemærkejerne kræver digital trykteknologi for at kunne lave markedsføring, som passer til deres behov. Det er skønt pludselig at være så ombejlet, og jeg må indrømme at jeg elsker det!

Teknologien

Kernen i de nye Landa-trykmaskiner er trykfarven (NanoInk) og gummidugen. Trykfarven er vandbaseret og består af mikroskopiske farvepartikler, der skulle lave en meget fin og jævn struktur samtidig med at farven ikke trækker nævneværdigt ned i substratet. Det sidste skyldes at trykfarven, som påføres gummidugen via inkjet-dyser, omtrent tørrer op på gummidugen, inden de overføres til substratet. Alle farverne inkjet-printes på en gang til gummidugen som tørrer farven og afsætter motivet på substratet. For at det kan lade sig gøre, anvender Landa en 11 meter lang gummidug. Teknologien betyder, at Landa kan printe på de fleste traditionelle substrater uden nogen form for pre-treating.

Maskinerne

Maskinerne produceres på to fabrikker i Israel, kaldet henholdsvis Plant 1 og Plant 2. Her har de indledningsvis koncentreret sig om produktionen af modellen S10 som trykker 6.500 ark i timen i B1-format. Den er specielt tiltænkt kartonmarkedet og kan trykke på substrat op til 0,6 mm. At det er netop det segment skyldes, at dette er et vækstmarked, som Landa ser det største perspektiv i.
Landa har også en Plant 3, hvor de producerer deres egen trykfarve – Nanoink.

Modellen S10P, hvor P’et står for perfecting, er den samme maskine, som trykker på begge sider af arket. Den er mere beregnet til at konkurrere på det traditionelle offsetmarked.

Landa laver også en W10’er. Det er en rulleprinter til det fleksible emballagemarked. W’et står for Web. Den kommer også i en P-version med tryk på begge sider. W10’eren kommer ud i en pre-beat installation i løbet af 2021.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01