CCL: Vi skal tilbyde mere miljø – også uden at det koster ekstra

PUBLICERET: 24 August 2020
OPDATERET: 24 August

Det er ofte dyrere for den enkelte virksomhed at være mere miljøbevidst. Råvarerne kan være dyrere, håndtering og bortskaffelse mere administrativ og tidskrævende og endelig koster evt. certificeringer både tid og penge. Hos den danske afdeling af CCL Label (CCL Label A/S) tilbyder de deres kunder mere miljøvenlige løsninger, også uden at det koster ekstra.

CCL Label A/S har to fabrikker i Danmark. I Brøndby producerer de primært etiketter og indlægssedler til den farmaceutiske industri, mens fabrikken i Randers producerer selvklæbende etiketter i op til tre lag og 12 farver samt book-letter til forskellige markeder. CCL Label har udstyret til produktion af alle etikettyper inden for deres speciale.

Administrerende direktør, Carsten Lemtoft Olsen, fortæller, at de i de seneste år har haft stor fokus på miljøarbejdet for at reducere spild og derigennem sænke deres omkostninger samt at stræbe efter, at deres produkter og produktion har mindst mulige miljøpåvirkning. En vigtig milepæl er, at fra 1. januar i år er energiforbruget på Randers-fabrikken 100 % CO2-neutral (de skal kompensere mindre end 3% for at regnestykket går helt op). Brøndby-fabrikken følger snart efter.

Retursystem med stor miljøeffekt

– Vi er storleverandører af etiketter i ruller, hvilket betyder, at vi efterlader vores kunder med en betydelig mængde liner, når etiketterne er fjernet. Den liner tilbyder vi nu at tage retur til producenten, så vi kan sikre, at den kan genbruges. Det gælder uanset om det er en stor eller lille kunde. Det er vi ikke de første der gør, men jeg er sikker på, at vi er de første, der gør det så systematisk. Og det er ret betydelige mængder vi taler om, siger Carsten Lemtoft.

CCL Label A/S tilbyder ikke noget økonomisk incitament til kunderne, men Carsten Lemtoft er sikker på, at en stor del af kunderne deler samme miljøfokus som CCL Label, og at de vil se det som en fordel at kunne bidrage til denne genbrugstanke. Han understreger, at de tager al liner retur uanset, hvor det er købt. Også liner fra andre leverandører. Man skal dog være kunde hos CCL Label Scandinavia A/S for at kunne indgå i ordningen. Kunden skal selv pakke lineren i kasser på en palle og sende den retur til CCL Label Scandinavia A/S, men slipper for udgifterne ved traditionel bortskaffelse.

– Det er en lille indsats for både os og kunden at tage lineren retur, og miljøeffekten er betydelig, fremfor at kunden skal bortskaffe varen til forbrænding. Det er cirkulær økonomi og der spares mange tons materialer ved det her. I virkeligheden er det et retursystem som vi i dag kender det med dåser til øl og sodavand, vi har bare ikke pant på vores liner.

Nye materialevalg

Det stopper naturligvis ikke der. Under kampagnetitlen ”Optimize Your Material” tilbyder CCL Label to nye miljøvarianter af både deres papir- og filmprodukter. Inden for bæredygtige papirprodukter kan man vælge mellem Go Green, som netop tilbyder mere miljø til de samme penge. Her tilbydes op til 30 % genbrugsfibre for den samme pris som deres hidtidige standardprodukter. Vil man gå hele vejen og ”Lead the Green Transformation” tilbydes en 99 % genbrugsløsning.

Inden for filmmaterialer tilbydes ligeledes en ny standardfilm under sloganet ”Upgrade with upcycling” som netop indeholder re-cirkuleret polypropylen . Vil man gå hele vejen med filmprodukterne tilbyder CCL Label Scandinavia A/S verdens første træbaserede PP-film, der overhovedet ikke indeholder fossilt materiale.

– Med disse løsninger kan vi tilbyde mere miljø for de samme penge og vi kan tilbyde det ypperste til dem, der vil være foregangsmænd på bæredygtighed. Vi tror på at viljen er stor men ved også, at økonomien nogle gange er en hæmsko. Derfor er det vigtigt for os at kunne tilbyde mere bæredygtige løsninger uanset hvilket produkt kunden efterspørger, slutter Carsten Lemtoft Olsen.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

PE Offset solgt til SPG

PE Offset i Varde bliver pr. 1. marts en del af Scandinavian Print Group (SPG).
peter_nybrog

Custmo bliver distributør for Komori, MBO og H+H i Sverige

Med virkning fra den 15. februar 2025 overtager Custmo ApS distributionen af Komori i Sverige.
Kenneth Custmo

Summa introducerer vinylskærer til DTF-applikationer

Den nye S Class 3-DTF er designet til at forhindre de ridser eller rullemærker, der typisk opstår ved transport af PET-film.
Summa-DTF-cutter

20.000 dupleks B1-ark i timen med inkjet

HP lancerer to nye rullebaserede inkjet-produktionsprintere, som vil øge trykkeriers muligheder for vækst i højvolumenproduktion.
HP-PageWide-T500M-HD_factory_front_3-1-beskuren