Emballage til forsendelse er et kæmpe vækstområde og kræver investering i digital teknologi

PUBLICERET: 24 June 2020
OPDATERET: 24 June

Xeikon og Flint Group har udviklet en inkjet-løsning til print på transportemballage.
– Det er ingen hemmelighed, at vi ser hastige ændringer i adfærdsmønstrene hos forbrugerene, varemærkeejerne og i detailhandelen. Den eksponentielle vækst i e-handel og det stigende pres på bæredygtighed er underliggende kræfter, der driver innovationen i en ny retning. Forbrugernes stadigt stigende forventninger til øjeblikkelige, unikke og underholdende produkter sætter pres på forsyningskæden om korte ledetider og endnu hurtigere levering, siger Sebastien Stabel, markedssegmentchef hos XeikonCarton Packaging.

Xeikon og Flint-gruppen lancerer derfor inkjet-overprinteren IDERA. Det er en splinterny platform for digitale løsninger til bølgepap-emballageproducenter. En af hjørnestenene i denne platform er en postprint, singlepas-trykpresse. Denne presse bruger en fødevareegnet vandbaseret trykfarve på bestrøget og ubestrøget bølgepap på op til 1,6 m i bredden og 2,8 m i længden med en hastighed på op til 150 m/min.

Det er tænkt som en løsning til et marked med faldende partistørrelser, kortere leveringstid og en stadig stigende efterspørgsel efter emballage af høj kvalitet. IDERA leverer højere udskriftskvalitet end flexografi og muliggør udskrivning af både korte og lange serier med alle fordelene ved en digital print-on-demand-løsning, herunder reduceret spild, siger Sebastien Stabel. Med et meget mindre og mere miljøvenligt fodaftryk har IDERA også muligheden for at fremstille individuelle tilpasninger og versioneringer.

Spænd hjelmen – du har mindre end to år til at blive klar!

Stabel mener, at endnu er flere ændringer er på vej. I en undersøgelse fra maj 2019, “No ordinary disruption – winning with new models in packaging 2030”, advarer konsulentfirmaet McKinsey:
– Tiden er kommet for virksomheder i emballageindustrien til at spænde hjelmen og gøre sig klar. De har mindre end 2 år til at forberede sig.

Forandringerne er så hastige og efterspørgslen stigende, så investering i digital trykteknologi er et ”must”, hvis man vil være en relevant partner for sine kunder.
Fra september og fremefter vil IDERA-løsningen være tilgængelig på Global Innovation Center i Lier, Belgien til kundeevaluering og -test.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

UPM lukker papirfabrik i Tyskland

UPM fortsætter med at tilpasse sin papirkapacitet til kundeefterspørgslen og planlægger derfor permanent at lukke sin papirfabrik i Ettringen i Tyskland.
upm-ettringen

Totalt KAOS

Hvis man forsøger at finde et godt navn til en nystartet virksomhed og sætter små post-it-lapper med alle ideerne op på en tavle, kan det godt ende i totalt kaos.
kaos_01

Filip Sørensen vinder atter DM i bilindpakning

Det var på flere måder en gentagelse af sidste års mesterskab, da Filip Sørensen fra Profolie endnu engang vandt den danske afdeling af FESPA World Wrap Masters hos Audi i Fredericia.
WWP2025_01

Konica Minolta hæver barren på tonerprint

AccurioPress C14010/S og C12010/S fra Konica Minolta leverer særdeles høj ydeevne med printhastigheder på henholdsvis 140 og 120 A4-sider pr. minut.
KM C14010S