Generelt vil markedet for grafisk industri i Europa falde frem mod 2024, ifølge en rapport fra Intergraf. Med en Corona-krise her i 2020, hvor en stor del af Europa lukkede ned, er det ikke bemærkelsesværdigt, at faldet vil være størst i år, hvor det i Danmark forventes at være omkring 9 procent. Europa generelt er anslået til at opleve et lidt højere fald på 10 procent.
I Danmark er bogmarkedet stabilt, men magasiner og aviser falder fortsat i trykt oplag. Inden for det kommercielle tryk er tendensen også svagt faldende. Husstandsomdelte reklamer falder kraftigt med omkring 8 procent. Tilbudsaviserne bliver både tyndere og udsendes ikke så ofte. En stor supermarkedskæde har ligefrem foreslået forbud mod husstandsomdelte tilbudsaviser, da der er et øget fokus på miljø og klimamæssige aftryk fra både trykte og øvrige produkter. Det er dog bemærkelsesværdigt, at der er en svag stigning i antallet af personer, der tilmelder sig modtagelse af direct mails.
I forlængelse af sidstnævnte er det værd at bemærke, at Danmark har Europas absolut højeste portopriser. Helt uden sammenligning med andre lande.
Generelt er forventningerne til det danske marked, at behovet for tryk på papir vil falde i de kommende år, hvorimod der vil være større efterspørgsel på print på store formater. Og det skyldes ikke at opgaverne i større omfang end tidligere går til udlandet. Både import og eksport inden for tryksager er faldende, og importen falder mere end eksporten, og Danmark har næsten ikke underskud på handelsbalancen inden for dette segment.
Her under Corona-krisen har flere i Danmark talt om, at der sammenlignet med tidligere var flere ”sunde” grafiske virksomheder end fx under den finansielle krise efter 2008, hvor der var en del, som måtte lukke. Så selv om rapporten viser, at antallet at aktive trykkerier falder og at nogle stadig kæmper for at overleve, så er antallet af konkurser faldende. Og det ser ud til at nødlidende virksomheder lukker inden de går konkurs. Og der ses også fortsat en konsolidering med flere opkøb og sammenlægninger af virksomheder.
En del grafiske virksomheder tager og har i flere år allerede taget konsekvensen af konkurrencen fra de sociale medier, og tilbyder at løse opgaver inden for digital markedsføring – og flere af de større har i dag også kompetencer, så de kan tilbyde hele paletten af reklamebureauopgaver.
Medlemmer af Grakom kan hente rapporten her.