Den nye Intergraf rapport viser fortsat fald

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 17 June 2020
OPDATERET: 17 June

Generelt vil markedet for grafisk industri i Europa falde frem mod 2024, ifølge en rapport fra Intergraf. Med en Corona-krise her i 2020, hvor en stor del af Europa lukkede ned, er det ikke bemærkelsesværdigt, at faldet vil være størst i år, hvor det i Danmark forventes at være omkring 9 procent. Europa generelt er anslået til at opleve et lidt højere fald på 10 procent.

I Danmark er bogmarkedet stabilt, men magasiner og aviser falder fortsat i trykt oplag. Inden for det kommercielle tryk er tendensen også svagt faldende. Husstandsomdelte reklamer falder kraftigt med omkring 8 procent. Tilbudsaviserne bliver både tyndere og udsendes ikke så ofte. En stor supermarkedskæde har ligefrem foreslået forbud mod husstandsomdelte tilbudsaviser, da der er et øget fokus på miljø og klimamæssige aftryk fra både trykte og øvrige produkter. Det er dog bemærkelsesværdigt, at der er en svag stigning i antallet af personer, der tilmelder sig modtagelse af direct mails.


I forlængelse af sidstnævnte er det værd at bemærke, at Danmark har Europas absolut højeste portopriser. Helt uden sammenligning med andre lande.

Generelt er forventningerne til det danske marked, at behovet for tryk på papir vil falde i de kommende år, hvorimod der vil være større efterspørgsel på print på store formater. Og det skyldes ikke at opgaverne i større omfang end tidligere går til udlandet. Både import og eksport inden for tryksager er faldende, og importen falder mere end eksporten, og Danmark har næsten ikke underskud på handelsbalancen inden for dette segment.

Her under Corona-krisen har flere i Danmark talt om, at der sammenlignet med tidligere var flere ”sunde” grafiske virksomheder end fx under den finansielle krise efter 2008, hvor der var en del, som måtte lukke. Så selv om rapporten viser, at antallet at aktive trykkerier falder og at nogle stadig kæmper for at overleve, så er antallet af konkurser faldende. Og det ser ud til at nødlidende virksomheder lukker inden de går konkurs. Og der ses også fortsat en konsolidering med flere opkøb og sammenlægninger af virksomheder.


En del grafiske virksomheder tager og har i flere år allerede taget konsekvensen af konkurrencen fra de sociale medier, og tilbyder at løse opgaver inden for digital markedsføring – og flere af de større har i dag også kompetencer, så de kan tilbyde hele paletten af reklamebureauopgaver.

Medlemmer af Grakom kan hente rapporten her.

 

De seneste nyheder

Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Mohrdieck Tryk A/S i Aabenraa lever af at kunne det, de andre ikke er så gode til.
mo_01
Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Konica Minolta bød på åbent hus, hvor kunder og andre interesserede kunne se, hvad fremtiden kan byde på af mere automatik og intelligent produktion.
km1
Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Trykbranchen har et stort behov for generationsskifte. Men at finde nye medarbejdere er en udfordring.
Sarah-Schumacher2
Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Akustikplader er sagen

Lars Petersen har haft mange projekter i sin karriere. Nu har han fuld fokus på akustikplader.
aq_01
Akustikplader er sagen

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau
Papirmarkedet er stadig i opbrud

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk
Mercoprint og BEMRK går sammen