Rosendahls Skilte og Solfilm i Glostrup tilbyder hovedsageligt det samme som mange andre skiltevirksomheder. Dekorering af biler, inden- og udendørs skiltning og løsninger til udstillinger med mere. Men de har en niche, som fylder ganske meget. Det er produktion af P-skilte til private parkeringsvirksomheder.
René Rosendahl startede virksomheden tilbage i 1989. Sammen med en ven investerede han i en skæreplotter, som de begyndte at ”lege” lidt med. René Rosendahl havde dengang overhovedet intet kendskab til hverken plottere eller computere. Så det var ”learning by doing”, men det er gået ganske udmærket, og i dag er han lidt af en maskin-nørd, som gerne investerer i nyt spændende udstyr, og hvis tiden er til det, kan han lide at bruge tid til at finde ud af, hvor meget en ny maskine egentlig kan bruges til.
Udover René Rosendahl er der tre ansatte i skiltevirksomheden – Susanne, Naeem og Nathalie, som netop er blevet udlært som skiltetekniker, da jeg besøger virksomheden. Hun fortsætter som uddannet skiltekniker hos Rosendahls Skilte og Solfilm.
Tusindvis af P-skilte
Som nævnt er produktion af P-skilte den store niche i virksomheden. Sidste år producerede de omkring 10.000 P-skilte.
Fra print på folie til print direkte på plade
Nicheopgaven er også det afgørende grundlag for nogle af de større maskininvesteringer, René Rosendahl har foretaget. Da de startede med at producere P-skilte, blev teksten skåret i folie, som derefter blev overført på en plade. Så blev der investeret i en SwissQprint-maskine, så nu printes skiltene direkte på pladerne. Og for omkring et års tid siden blev der også investeret i en Cosign CNC-fræser. Det har effektiviseret produktionen af P-skiltene væsentligt.
Men fræseren kan bruges til meget andet, og da René Rosendahl fik lidt tid i overskud begyndte han at lege lidt med mulighederne. Resultatet blev et flot nyt facadeskilt for Rosendahls Skilte og Solfilm.
Ejendomsskilte er også en større niche hos Rosendahls Skilte og Solfilm
Som sagt kan de hjælpe med langt de fleste skilteopgaver, nogle via samarbejdspartnere. Men de har også en anden ret stor niche. Det er ”ejendomsskilte”. Og det er ikke unormalt, at René Rosendahl en dag i weekenden kører mod København, hvor de fleste ejendomskunder er, for at montere de skilte, de ikke har nået inden for normal arbejdstid.