Det går støt fremad for trykkerierne

PUBLICERET: 3 June 2020
OPDATERET: 3 June

Heidelberg lancerede i slutningen af marts et indeks baseret på produktionsinformation fra deres flere end 10.000 kunder på verdensplan. Det gjorde det muligt at følge udviklingen uge for uge inden for henholdsvis emballage og kommercielt tryk. Tallene er brudt ned på lande og det har været barsk læsning.

For fire uger siden var den kommercielle produktion i Danmark karakteriseret som ”alvorligt ramt” (severe impact) med en værdi på 2.8. Skalaen går fra 1 til 8, hvor 7 er normalt og 8 bedre end normalt. Resten af skalaen er forskellige grader af negativ påvirkning.

Men de seneste fire uger har indekset for Danmark været inde i en positiv udvikling. I uge 19 var indekset 4.0, i uge 20 var det 5.5 og i uge 21 var det oppe på 6.0, hvilket er lige under normalen. Kan det virkelig være rigtigt? For at tjekke påstanden ringede vi rundt til et par trykkerier.

Læs mere om indekset her.

Hvad siger trykkeriene?

Flemming Andersen fra Kolind Bogtrykkeri siger:
– Jeg kan sige så meget som, at sidste uge var den bedste siden corona-krisen satte ind. Og det gælder både produktion og ordreindtag. Jeg tror, at vi er oppe over 75 % i forhold til tiden før corona-krisen. Så vi er meget fortrøstningsfulde og ikke mindst spændte på at se, hvad de næste uger bringer.

Kasper Larsen fra KLS Pureprint:
– Det går helt klart den rigtige vej. Uden at kende de præcise kriterier for skalaen ville jeg nok mene, at det snarere var en femmer. Men tendensen er god nok. Maj var klart bedre end april. Der er dog stor forskel på segmenterne. Medicinalemballage er over sidste års tal og emballage har været stort set uforandret i perioden. På magasinsiden blev der sprunget nogle udgivelser over i april og maj, men det ser ud til at være nogenlunde tilbage til normalen. Reklametryksager er stadigvæk helt i bund, men til gengæld oplever vi nu en stigende efterspørgsel indenfor POS-materiale i takt med, at butikkerne genåbner. Vi kan bekræfte tendensen, selvom vi måske ikke mener at være helt så langt fremme på skalaen.

De seneste nyheder

HP med nye løsninger til små og mellemstore virksomheder

HP udvider nu sin Latex-portefølje med lanceringen af de nye HP Latex 730 og HP Latex 830-printere – den nyeste generation af HP’s vandbaserede storformatløsninger.
HP Latex

Paul Jenkins og adventskalendere er blandt nyhederne i Packnorth Award

Dørene er åbne for tilmeldinger til Nordens største emballagekonkurrence, Packnorth Award.
Screenshot

Epson øger produktiviteten med 23%

Epson lancerer SureColor S7100, som er den seneste tilføjelse til deres nye generation af storformatprintere.
SC-S7100

Ricoh præsenterer stor alsidighed på FESPA

Industrielle løsninger og viden i fokus på årets branchemesse.
RICOH-Pro-D1600-FESPA

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk