En ny europæisk undersøgelse viser, at forbrugere foretrækker papirbaseret emballage, fordi de er bedre for miljøet, og forbrugerne bliver i øjeblikket mere opmærksomme på blant andet emballagens miljøpåvirkninger.
Undersøgelsen, der er foretaget på foranledning af Two Sides og udført af det uafhængige forskningsfirma Toluna, involverede 5.900 europæiske forbrugere. Formålet med undersøgelsen er at få en dybere indsigt i, hvordan forbrugere opfatter emballage, samt deres holdning og præferencer.
Respondenterne blev bedt om at vælge, hvilket emballagemateriale de foretrak, når de kunne vælge mellem papir/pap, glas, metal og plast baseret på 15 parametre, der vedrører holdbarhed såvel som praktiske og visuelle egenskaber.
De egenskaber, som forbrugere værdsætter mest med papir/pap, er, at de er bedre for miljøet, lettere at genbruge, og at det er muligt at kompostere i hjemmet.
Med hensyn til glasemballage sætter forbrugerne især pris på, at det giver god beskyttelse, kan genanvendes, samt udseendet og hvordan det føles.
– Vores undersøgelse viser, at forbrugere i hele Europa sætter pris på de miljømæssige fordele ved papirbaseret emballage. Men der er stadig nogle misforståelser, ikke mindst når det kommer til papirets høje genvindingsgrad, siger Jonathan Tame, administrerende direktør for Two Sides Ltd, og Magnus Thorkildsen, Country Manager for Two Sides Nordics tilføjer:
– Forbrugerne bliver stadig mere opmærksomme på emballagemulighederne for de produkter, de køber, hvilket igen lægger pres på virksomhederne, ikke mindst i detailhandelen. Kulturen ved at “fremstil, brug og smid væk” ændrer sig langsomt.
Den fulde rapport findes her