Horizon: Vi har mange ting i støbeskeen

PUBLICERET: 25 May 2020
OPDATERET: 25 May

Efter 3,5 år med egen nordisk salgs- og serviceorganisation betegner den danske salgsansvarlige, Frank Mailind, tiltaget som en stor succes. Han fortæller, at de har rigtig mange forskellige installationer i Danmark, og at de op til corona-krisen havde fuld damp på alle kedler. Men hvad så nu, hvor det hele er sat lidt på standby? Hvordan håndterer Horizon krisen? Vi har talt med Frank Mailind.

– Vores automatiseringskoncept specielt i segmentet for små og mellemstore opgaver har vist sig at være den rigtige løsning på det rigtige tidspunkt. Vi ser, at selv ret store virksomheder, som fx Strandbygaard Grafisk, vælger vores løsninger frem for løsninger til langt større produktioner, fordi det passer til nutidens – og fremtidens efterspørgsel, fortæller Frank Mailind indledningsvis.

Beskriv, hvordan I oplever markedet og hvordan I har indrettet jer på den nuværende situation.

– De fleste havde en back-log som de kunne afvikle et stykke ind i april. Men nu er der ikke meget at rive i. Ikke mange indgående nye ordre. Markedet er meget trægt. Langt de fleste anvender de pakker regeringen tilbyder, og det betyder, at der er minimumsbemanding næsten alle steder. Det betyder så til gengæld, at der ofte er travlt for de få, der er tilbage, og at der ikke er meget tid til, eller fokus på, sådan nogle som os. Krisen gør ondt på de fleste, men der er da enkelte, som faktisk ret godt kørende.
Vi var selv lidt træge i nedlukningen. Måske fordi vores japanske moderselskab ikke var særlig ramt i begyndelsen af krisen. Men sidenhen har vi, med vores centraleuropæiske hovekvarter i Tyskland som drivkraft, også reduceret bemandingen og organiseret arbejdet, så vi fortsat kan fungere på et for vores kunder tilfredsstillende niveau.

Hvordan sikrer I, at kunderne får den nødvendige support og service?

– På europæisk plan har vi reduceret bemandingen med ca. 50 %. Det er stramt organiseret og der er lagt planer for, hvem der arbejder hvor og hvornår. Alle servicefunktioner er bemandet og ingen opgaver har været uløst. Strategien har virket i en svær tid. For både at promovere os selv, men også at vise, at man altid kan regne med Horizons tilstedeværelse, har vi lavet en kampagne i samtlige lande. Her har vi tilbudt de første 10 respondenter, at de kan få et gratis servicebesøg, mens deres maskiner står stille.
Salgsfunktionen har man valgt at friholde for nedbemanding. Det er fordi at salg ikke bare er salg hos os. Vi er også sparrings- kontakt- og mellemmand i alle nødvendige situationer.

Hvordan opretholder I generelt kontakten til kunderne?

– Kundekontakt står jeg primært selv for. Vi har som nævnt omkring 150 potentielle kunder i Danmark. Jeg bruger naturligvis mail og telefon meget. Marketing sender informationer om Covid-19 generelt, men også om andre kampagner og tiltag som vi gør. VI har også benyttet lejligheden til at udsende fysiske direct mails, blandt andet med vores produktkatalog, så vi arbejder på mange fronter med synligheden.

Hvordan tror du, at markedet vil være påvirket det næste års tid?

– Det er et barskt spørgsmål! Samfundet generelt vil være hårdt økonomisk ramt. Jeg tror det kommer til at tage tid. Vi skal nok adskillige kvartaler frem før vi nærmere os en normaltilstand, formentlig helt ind i 2021. Især oplevelsesøkonomien får det hulens svært, og det er stor en del af vores kunders eksistensgrundlag. Hvis man skal tage den optimistiske brille på, så er det danske C25-indeks (aktieindeks) pt kun 7-8 % fra ”The-all-time-high”. Det er i min optik meget mærkeligt, men måske markedet kan se noget, som vi andre ikke kan.

Tror du, at krisen vil påvirke, hvad kunderne efterspørger efter krisen?

– Jeg tror, at der vil være endnu større fokus på automatisering, robotassistance, komplette inline-løsninger og den slags. Det var en tendens vi så før krisen og den vil blive forstærket efter krisen. Man vil prøve at gøre sig endnu mindre afhængig af mandskab og arbejdskraft. Det falder heldigvis fuldstændig i tråd med vores strategi og det vi gennem årene kontinuerligt har arbejdet hen i mod.

Hvordan forbereder I jer på ”genåbningen” af Danmark og de kommende messer?

– Vi har mange ting i støbeskeen. Der vil som nævnt være stor fokus på bl.a. automatisering og inline-løsninger. Vi har tidligere lavet større events i vores tyske hovedkvarter i Quickborn (Finishing First). Noget lignende vil vi skyde i gang, så snart det bliver muligt. Nu missede vi alle Drupa og har derfor et stort gap. Gad vide om den overhovedet bliver gennemført som planlagt i april 2021? Vi har alle vores udviklingscyklusser og har nu en del produktlanceringer klar. Dem kommer vi til at gøre en del ud af i den kommende tid.
Hele Think Smart Factory-konceptet med at vise inline-løsninger, cloud-baserede workflows og så videre. Det vil vi gerne ud med. Vi lancerer en helt ny linie (ICE-link) som bl.a. også fokuserer IoT (Internet of Things). Det er det vi vægter, også i en genåbningsfase. Det giver ikke nogen mening at afvente Drupa.

I Kyoto har vi lavet et meget stort teknologisk veludviklet besøgscenter og akademi i forbindelse med vores fabrikker. Både til kunder men også til træning – og det bliver massivt. Der vil vi lave både fysisk såvel som on-line træning, udviklingsmøder, kundemøder og præsentationer, m.m., som folk jo har lært at bruge under corona-krisen.

Jeg er relativt fortrøstningsfuld. Men vi skal trods alt først bestige et mindre bjerg. Men mange tænker i investeringer og automatisering. Der skal ikke så meget til, før vi igen kan sætte gang i tingene.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01