Michael Christensen har en fortid som sælger i den grafiske branche. Han har været medejer af et større trykkeri i Esbjerg og har omkring 30 års erfaring i branchen.
En af hans kunder var Senad Dzaferovic. De kommunikerede godt sammen, og en dag stillede Senad Dzaferovic et spørgsmål til Michael Christensen: – Hvis jeg finder en idé, skal vi så starte noget sammen? Svaret var: – Ja, hvis ideen er god.
Den gode idé
Senad Dzaferovics idé fik han fra de mange cafeer rundt omkring, hvor der næsten altid lå et lille brev sukker på underkoppen, når der blev serveret en kop kaffe. Hvorfor var der ikke reklametryk på pakkerne? Der måtte være en niche i at producere de små sukkerposer med tryk. Michael Christensen var med på ideen, så de gik i gang med at undersøge produktionsmulighederne og investerede i udstyr til print og pakning.
Det gik godt, så de valgte at flytte produktionsudstyret til udlandet. Og produktionen af de små sukkerposer med print blev fulgt op af andre produkter til cafe og take-away-restauranterne som fx sandwichpapir, sandwichposer, bæreposer, papirposer med mere. Alt med reklametryk. Alle disse produkter sælges fra deres virksomhed DitLogo, som har hjemme i Esbjerg. Men al produktion foregår i udlandet. Der er ikke så mange, der printer på papirposer med hank, derfor kan der også være lidt lang leveringstid, og Michael Christensen fortæller, at de overvejer, om det kan være rentabelt at flytte noget af produktionen til Danmark, så de har mere direkte indflydelse på leveringstider.
Den hurtigste knallert på havnen

Ved siden af DitLogo har Michael Christensen og Senad Dzaferovic også reklamebureauet Misena. Bureauet ligger på havnen i Esbjerg. De vil gerne kendetegnes på at turde provokere og tænke i kreative baner, som kunderne måske ikke lige selv havde overvejet.
– Vi tør godt både provokere og udfordre vores kunder, og vi tænker i utraditionelle baner. Og så er vi ret opsøgende. Vi har derfor også et slogan: Den hurtigste knallert på havnen. Vi har rent faktisk også en knallert, som esbjergenserne vil kunne opleve fragte os rundt på kundebesøg, fortæller Michael Christen med et stort smil på læberne.
Som bureau kan Misena godt lide at arbejde med opgaver, hvor de har indflydelse helt fra start, det vil sige lige fra logo-design til markedsføring og reklametryksager. De sætter sig altid grundigt ind i både en ny kunde og det segment, kunden repræsenterer, så de bedre forstår de udfordringer, kunden står overfor. De bruger meget tid på at forstå kundens marked. Og jo flere kunder inden for samme segment, jo lettere bliver det for dem at tænke ud af boksen for den enkelte kunde.
– For ikke to kunder er ens, selv om de arbejder inden for samme område. Og ikke to kunder har brug for samme løsning, derfor styrker det os, at have så bred en viden om segmentet, som muligt, kommenterer Michael Christensen.
Selv om der måske er langt fra sukkerposer og til mere generel markedsføring, så bruger Misena ofte de små poser med det søde indhold som en døråbner. For selv en advokatvirksomhed kan have glæde af at have deres egne små sukkerposer, når der skal serveres kaffe for kunderne.
– Det sender et godt signal, fortæller Michael Christensen.
Tilbyder også print fra havnen i Esbjerg
Michael Christensen har som nævnt en fortid som medejer af et trykkeri, og det var nærliggende, at de også selv skulle kunne hjælpe kunder med en række trykopgaver ud over de mere specialiserede logo-opgaver i DitLogo. De har derfor investeret i en Xerox Versant 3100 med punchline samt diverse efterbehandlingsudstyr. Så selv om Esbjerg ikke længere har så stor en grafisk produktion som tidligere, nu hvor Rosendahls er solgt, kan der dog stadig produceres tryksager i Esbjerg.
En af Misenas større printkunder er inden for undervisningsbranchen. De har kunder over hele verden, og Misena både printer og forsender. De har kort sagt styr på hele logistikken for kunden.
Krisen giver både plus og minus
Misena, som har fire år på bagen, har naturligvis også mærket Corona-krisen, men de løser stadig en del opgaver, selv om der også er mange, der er stillet i bero. Og krisen har også betydet, at de på nogle produkter endda oplever en vækst. Det gælder inden for hele ”take away”-området. Og så er Misena så heldige, at de har haft en rigtig god start på året, så de har derfor også lidt at stå imod med, fortæller Michael Christensen.
Hvor er I om tre år?
– Vi er flere medarbejdere. Omkring 10. Det tror jeg, er den rette størrelse for den virksomhed, vi lige nu ser for os. Vi vil vækste på printopgaver, og vi vil finde flere muligheder inden for DitLogo. Fx undersøger vi i øjeblikket om vi skal udvide inden for emballageområdet.
– Vi vil også have fået flere kunder, hvor vi arbejder helt fra bunden. Det er et indsatsområde for os, både fordi det er mere spændene, men også fordi det opbygger et tættere forhold til kunden, og dermed skaber grobund for at have en længerevarende arbejdsrelation, slutter Michael Christiansen vores samtale.