Heidelberg har, med deres avancerede digitale overvågningsteknologi, adgang til information fra flere end 10.000 trykmaskiner verden over. Det giver et unikt indblik i, hvordan produktionen former sig i de forskellige markeder. Den viden har de, under corona-krisen, valgt at dele med en ugentlig opdatering i en rapport de kalder Print Media Industry Climate.
En katastrofe i nuancer
Rapporten er en – uge for uge – sammenligning med produktionen på samme tid sidste år. Skalaen går fra 1 til 8, hvor 7 er status quo i forhold til samme tidspunkt sidste år. 8 er bedre og de seks øvrige trin beskriver forskellige grader af nedgang til den helt katastrofale 1, hvor produktionen overvejende er gået helt i stå.
Rapporten er sat op som et verdenskort, hvor hvert land er markeret med en farve, som angiver hvor på skalaen de befinder sig i en given uge. Med en slider kan man vælge, hvilken uge man vil betragte. Det kan være lidt vanskeligt at skelne de mange nuancer af rød fra hinanden, men ved at føre musen henover et land, får man det bagved liggende tal, der danner grundlag for farven.
Har Danmark været nede og vende?
Undersøgelsen er offentliggjort fra uge 12 (starter med den 16. marts). Kigger man på udviklingen i det danske trykmarked frem mod uge 16 ser udviklingen sådan ud:
Uge 12 | Uge 13 | Uge 14 | Uge 15 | Uge 16 |
4,2 | 4,0 | 3,0 | 1,0 | 2,0 |
Fra uge 12 falder produktionen støt og når altså helt bunden i uge 15. Uge 16 stiger den tilsyneladende lidt. Om det er en statistisk usikkerhed, eller om der virkelig er tale om en lille forbedring, er det for tidligt at sige noget om. Det bliver i hvert fald spændende at følge udviklingen.
Om undersøgelsen siger Jacob Hededam fra Heidelberg
– Det er en information vi hele tiden holder øje med, og den give et fantastisk indblik i udviklingen på de forskellige markeder. Når vi vælger at dele den i denne vanskelig tid, er det alene fordi, at det er rart at være informeret om, hvordan udviklingen ter sig. Er vi på vej op eller ned, og er der nogle markeder der klarer sig bedre end andre og hvorfor.

Glæder sig til Drupa 2021
I år skulle have været Drupa-år og Drupa er sædvanligvis Heidelbergs store slagnummer og hjemmebane. Men forud for Drupa meddelte Heidelberg nogle markante startegi-ændringer, som bl.a. betyder, at de dropper deres Primefire-satsning og offsettryk i de helt store formater. Om det siger Jacob Hededam:
– Udviklingen går mod hurtigere maskiner og færre trykkerier. Den nye ledelse har fremlagt en klar strategi. Den betyder, at de områder, hvor vi ikke har en stærk forretning, dem lægger vi på hylden. Formålet er naturligvis at være en stærk og pålidelig forretningspartner for de titusindvis af kunder vi har verden over, og at udvikle vores forretning inden for disse segmenter.
Jacob ærgrer sig over udskydelsen af Drupa, men forsikrer, at Heidelberg vender stærkt tilbage mere strømlinet og med stærke budskaber til næste års messe.