Heidelberg analyserer udviklingen i markedet under corona-krisen

PUBLICERET: 29 April 2020
OPDATERET: 29 April

Heidelberg har, med deres avancerede digitale overvågningsteknologi, adgang til information fra flere end 10.000 trykmaskiner verden over. Det giver et unikt indblik i, hvordan produktionen former sig i de forskellige markeder. Den viden har de, under corona-krisen, valgt at dele med en ugentlig opdatering i en rapport de kalder Print Media Industry Climate.

En katastrofe i nuancer

Rapporten er en – uge for uge – sammenligning med produktionen på samme tid sidste år. Skalaen går fra 1 til 8, hvor 7 er status quo i forhold til samme tidspunkt sidste år. 8 er bedre og de seks øvrige trin beskriver forskellige grader af nedgang til den helt katastrofale 1, hvor produktionen overvejende er gået helt i stå.

Rapporten er sat op som et verdenskort, hvor hvert land er markeret med en farve, som angiver hvor på skalaen de befinder sig i en given uge. Med en slider kan man vælge, hvilken uge man vil betragte. Det kan være lidt vanskeligt at skelne de mange nuancer af rød fra hinanden, men ved at føre musen henover et land, får man det bagved liggende tal, der danner grundlag for farven.

Har Danmark været nede og vende?

Undersøgelsen er offentliggjort fra uge 12 (starter med den 16. marts). Kigger man på udviklingen i det danske trykmarked frem mod uge 16 ser udviklingen sådan ud:

 

Uge 12 Uge 13 Uge 14 Uge 15 Uge 16
4,2 4,0 3,0 1,0 2,0

Fra uge 12 falder produktionen støt og når altså helt bunden i uge 15. Uge 16 stiger den tilsyneladende lidt. Om det er en statistisk usikkerhed, eller om der virkelig er tale om en lille forbedring, er det for tidligt at sige noget om. Det bliver i hvert fald spændende at følge udviklingen.

Om undersøgelsen siger Jacob Hededam fra Heidelberg
– Det er en information vi hele tiden holder øje med, og den give et fantastisk indblik i udviklingen på de forskellige markeder. Når vi vælger at dele den i denne vanskelig tid, er det alene fordi, at det er rart at være informeret om, hvordan udviklingen ter sig. Er vi på vej op eller ned, og er der nogle markeder der klarer sig bedre end andre og hvorfor.

Jacob Hededam tror, at ude fleste vil være nysgerrige efter, hvordan markedet udvikler sig under corona-krisen.

Glæder sig til Drupa 2021

I år skulle have været Drupa-år og Drupa er sædvanligvis Heidelbergs store slagnummer og hjemmebane. Men forud for Drupa meddelte Heidelberg nogle markante startegi-ændringer, som bl.a. betyder, at de dropper deres Primefire-satsning og offsettryk i de helt store formater. Om det siger Jacob Hededam:
– Udviklingen går mod hurtigere maskiner og færre trykkerier. Den nye ledelse har fremlagt en klar strategi. Den betyder, at de områder, hvor vi ikke har en stærk forretning, dem lægger vi på hylden. Formålet er naturligvis at være en stærk og pålidelig forretningspartner for de titusindvis af kunder vi har verden over, og at udvikle vores forretning inden for disse segmenter.

Jacob ærgrer sig over udskydelsen af Drupa, men forsikrer, at Heidelberg vender stærkt tilbage mere strømlinet og med stærke budskaber til næste års messe.

Du kan se analysen her.

De seneste nyheder

Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

I sensommeren 2025 begynder Faller Packaging at producere æsker på den nye fabrik i Horsens.
faller
Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

Det er en forskningsbaseret kendsgerning, at psykologisk tryghed på arbejdspladsen giver bedre trivsel og bedre resultater. Men hvad er det? Og hvordan griber man det an?
psyk_01
Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

UPM Raflatac skifter navn

UPM Raflatac skifter navn til UPM Adhesive Materials fra og med den 12. juni.
tim-kirchen
UPM Raflatac skifter navn

Husted Emballage har vækstplanen klar

Husted Emballage går efter en vækst der er højere end markedets.
Husted_01
Husted Emballage har vækstplanen klar

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau
Papirmarkedet er stadig i opbrud

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk
Mercoprint og BEMRK går sammen