Drupa udskudt til næste år

PUBLICERET: 15 March 2020
OPDATERET: 15 March

Drupa-messen, der var planlagt fra den 16. til den 26. juni 2020, bliver gennemført den 20. til 30. april 2021. Dermed følger Messe Düsseldorf anbefalingen fra den tyske forbundsregering vedrørende risikovurderingen ved større begivenheder.

Baseret på regeringens anbefaling, og den nylige markante stigning i antallet af smittede med corona-virus, har Messe Düsseldorf revurderet situationen og udskudt messen. Werner M. Dornscheidt, formand for bestyrelsen for Messe Düsseldorf GmbH udtaler:

– Beslutningen blev truffet i tæt samråd med vores bestyrelse og sponsorer. Den afspejler også ønsker fra de enkelte brancher, og som deres partner gør vi i øjeblikket alt, hvad vi kan for at reducere de økonomiske tab, som vores udstillere lider.

For at opfylde Messe Düsseldorfs ansvar for risikoforebyggelse måtte man, ved messens afholdelse, minimere den øgede risiko for infektion ved større begivenheder. Men de foranstaltninger som Robert Koch-instituttet har defineret, var praktisk taget umulig at gennemføre. Det gjaldt fx ventilation af lokaler, der er afstemt til infektionsrisikoen, udelukkelse af personer fra risikogrupper og den omfattende installation af indgangs-screening. Tilsvarende foranstaltninger var og er urimelige i betragtning af begivenhedens størrelse med op til 60.000 deltagere.

Drupa-præsident Claus Bolza-Schünemann er også enig i dette:
– En udsættelse af Drupa var uundgåelig efter den seneste udvikling. Beslutningen er derfor rigtig og ansvarlig. Mange udstillere starter deres logistiske forberedelser i midten af marts. Dagens meddelelse om udsættelse gør det muligt for alle berørte til at reagere nu, revidere deres planlægning og forberede sig til april 2021. Spændingen over at ”omfavne fremtiden” forbliver uindskrænket – også i 2021.

Hotelbranchen i Düsseldorf sender også et vigtigt signal gennem sin paraplyorganisation DEHOGA (Tysklands svar på HORESTA): – Vi appellerer til vores medlemmer og hele branchen om at være fleksible, når det kommer til ombooking for udstillere og besøgende. Drupa spiller en enormt vigtig rolle for byen, hotelbranchen og cateringhandelen. Det ville være kontraproduktivt at ikke vise goodwill i denne situation, siger begge DEHOGA-repræsentanter Giuseppe Saitta og Rolf D. Steinert.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01