Promotion-messen i Odense trækker mange udstillere og gæster

PUBLICERET: 4 March 2020
OPDATERET: 4 March

Det er tredje år i træk at MyVendoFair afholdes i Odense. Med 148 udstillere er der mulighed for at se alle mulige slags promotion-artikler fra juletræskugler, chokolade og spirtus over køkkenudstyr og spil til beach-flag, bannere, T-shirts og meget, meget mere.

Kristian Straarup fra ALKO Print viser deres nye selvlysende folie GlowGuard.

Messen er flot sat sammen med en hal der både er meget indbydende og samtidig guider de besøgende rundt i alle kroge. Oven i dette serveres der gratis kaffe, vand og snacks så ingen behøver at gå sukkerkolde. Jeg besøgte messen for at få et indtryk af promotion-markedet og hvad der driver de mange udstillere til at deltage. Blandt de adspurgte var mange kendte print- og skiltemarkedet.

Selvlysende folie med 6-8 timers lyseffekt i totalt mørke

Tekstiltrykkeriet ALKO Print var den første udstiller jeg mødte lige indenfor døren. Kristian Straarup fortalte begejstret om en helt ny folie fra GlowGuard, som de har fået eneforhandling på. Den kommer både som en klæbe- og transferfolie og har en enestående lysegenskab. Ved bare 15 minutter i lys (både kunst- og dagslys) kan den være selvlysende i op til 6-8 timer. Den kan påføres både tøj og skilte. Når bare folien bliver eksponeret for lys med jævne mellemrum, vil den være selvlysende i lange perioder og dermed anvendelig på fx arbejds- og sportstøj, hvor synlighed er vigtig. Det kunne også være byggeplads- eller ejendomsmæglerskilte og meget andet.
ALKO Print er med på messen for anden gang og oplevede sidst, at de fik en del nye kunder. Derfor giver de det en chance til. – Kunderne er generelt meget interesserede og så er selve indretningen af messen genial. Man kan næsten ikke komme rundt, uden at få set alle stande. Det har messearrangøren gjort godt, siger Kristian Straarup.

Benny Eriksen fra Sign Service er med for første gang på MyVendoFair og viser Mobile Lightbox.

Messe- og butiksinventar i håndtasken

Benny Eriksen fra Sign Service er med for første gang. De viser deres agentur, Mobile Lightbox, som er en butiks- eller messevæg, der kan være i en stor taske og samles uden brug af værktøj. Vægmodulerne kommer i nogle standardstørrelser og kan samles til større konstruktioner. Udover den nemme opsætning, så udmærker løsningen sig ved at anvende et tekstil, der kan foldes sammen uden at få folder eller give mærker i printet. Det skyldes bl.a. tekstilets specielle vævning som, sammen med en speciel coating, også giver et forbløffende lysstærkt og farvemættet udtryk.
Benny Eriksen fortæller, at han blev inspireret af Euroshop-messen i Düsseldorf, som er rettet specielt mod butikssegmentet, til at prøve MyVendoFair-messen af.

Arbejdstøj bevæger sig ind på profilmarkedet

Niels Rask fra NS System har været med på messen hver gang. Han fortæller, at det er den eneste ”åbne” skandinaviske messe, hvor de kan møde eksisterende og kommende kunder. De har derfor stor fokus på, hvordan deres løsninger, herunder deres egen-udviklede web-shop, kan skabe værdi for kunderne. Niels Rask fortæller også, at der er en stigning i tryk på sportsbeklædning og at arbejdstøj i stadig højere grad ses som en promotion-artikel, hvor både design og budskab (tryk) spiller en stor rolle.
– Der er en stigning i flere produktgrupper, men også en øget priskonkurrence. Men jeg tror på, at miljøet vil fylde stadigt mere, så derfor har vi også fokus på at kunne levere tekstiler af fx økologisk bomuld og/eller tekstiler som bærer Oeko-Tex-mærket.

Niels Rask fra NS System tror på, at miljømærkede tekstiler står over for en stigende efterspørgsel.
Sean Jäpelt Holm fra Macrodot håber at gentage succesen fra sidste år.

Stort potentiale og nyt lyskassesystem til under 2.000 DKK

Sean Jäpelt Holm fra Macrodot fortæller, at de sidste år var med på ”et afbud”. De havde en lille stand og kun kort tid til at forberede sig. Ikke desto mindre fik de mange nye kunder inden for promotion-området, så derfor er de med igen. Og denne gang har de haft bedre tid til at forberede sig, hvilket har resulteret i en ret iøjefaldende stand.
– Vores typiske kunder er inden for reklamebureauer, skilte og tryk, men vi ser et fint potentiale i promotion-markedet, fortæller Sean Jäpelt Holm.
En af nyhederne, som Sean Jäpelt Holm gerne fortæller om, er et helt nyt enkeltsidet lyskassesystem. Det er, ifølge Sean, første gang at man kan få en 1 x 2 meter væg til bare 2.000 DKK.

Tryksagskatalog er et godt værktøj for re-sellere

Mange kender FlyerAlarm som en onlineportal, hvor man kan bestille en uendelig række af standard grafiske produkter til særdeles favorable priser. Men FlyerAlarm tilbyder også gave- og promotionartikler. Jonas Lambak forklarer, at mange dem, der kommer på denne messe, typisk er re-sellere og derfor oplagte kunder, både til deres reklameartikler, men endnu mere til hele deres omfattende katalog af tryksager. Derfor er hovedbudskabet for FlyerAlarm på messen, at de har et trykt katalog med et udvalg af deres tryksager, som kunderne kan tage med hjem.

Med Transfertryk.dk’s transfer løsning kan man trykt på næsten alt, siger Kasper Valeur.

Enkel løsning til transfertryk

Det er ikke mange maskiner man bliver præsenteret for på Promotion-messen, men hos Transferprint.dk er det netop en maskinløsning der vises. Det skyldes, at de har sammensat en ret enkel og relativt prisoverkommelig løsning, der gør det muligt at lave transfertryk på næsten alt. Med en printer fra OKI, transferpapir og software fra Forever samt varmepresser fra Perma Press kan hvem som helst blive leveringsdygtige i transferprint.

One-stop-shop og fokus på miljøet

L-Shopteam er udsprunget af et tekstiltrykkeri, men er i dag en af de største leverandører af promotion-artikler, samt arbejds- og sportstøj. Jacob Bertelsen fortæller, at de med et kæmpestort og supereffektivt lager centralt i Tyskland, har udviklet en avanceret one-stop-shop som gør det helt enkelt at købe promotion-artikler. Det, der ”trender” allermest er tekstiler, der er økologiske eller fremstillet af genbrugsprodukter. Fx har de en T-shirt der er 100% fremstillet af genbrugsplast (fra fx plastikflasker). Den føles helt glat og blød, men har frem for alt en historie at fortælle, som mange virksomheder gerne vil tage til sig. Jacob Bertelsen fortæller også, at de er ved at brede miljø-historien ud, så man i fremtiden også vil kunne vælge særligt miljøvenlige transporter af deres varer. Han fortæller, at de i den kommende tid vil teste et system i Sverige.

Jacob Bertelsen fra L-Shopteam beretter om stigende interesse for økologiske og miljørigtige tøjmærker.
Charlotte Grønnegård og Maria Raun fra GRAKOM brugte kaffevogne som et afsæt for at tilbyde promotionfolket indenfor i brancheorganisationen.

Tre branchemøder for promotion-folket

Danish Promotion Association er en del af brancheorganisationen GRAKOM. Man ville måske forvente, at GRAKOM ville have en stand på messen. Men de har valgt en helt anden tilgang som, ifølge Charlotte Grønnegård, er et stort hit. Hun og et par kollegaer går rundt med en kaffevogn på messen og tilbyder gratis kaffe og en snak til enhver de møder på deres vej.
– Sidste gang stod vi med en stand i foyeren og fik helt ærligt ikke ret mange i tale. Nu har vi en god grund til at sige ”Goddaw” og hvad enten det er et potentielt medlem eller ej, så får vi en god snak om branchen og messen. Og er det et potentielt medlem, så vil vi gerne fortælle om en netværksgruppe inden for Promotion, hvor man kan deltage i tre møder om året. I år handler de om miljømærkning, om branchetal og økonomi og sidst men ikke mindst trends og tendenser i branchen. Det tror vi på, at mange gerne vil høre om, slutter Charlotte Grønnegård.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01