Digital lakløsning til mainstream-markedet

PUBLICERET: 3 February 2020
OPDATERET: 3 February

Med den nye JETvarnish 3D One får mindre trykkerier og efterbehandlingsvirksomheder mulighed for at tilbyde partiel lak i både flad og struktureret form. Fuldstændig uden brug af rammer, matricer eller plader. De specielle effekter kan udføres på en lang række medier såsom papir, syntetiske stoffer og plast. Arkstørrelser kan være op til 35 x 72 cm, og 3D-effekterne når op på en lagtykkelse på 116 my i et enkelt gennemløb.

Sådan kunne vi skrive allerede i oktober 2019, hvor Konica Minolta præsenterede deres ny JETvarnish 3D One på det stort anlagte European Leadership Campus i Lokomotivhallen i København. Her blev produktet præsenteret for partnere og forhandlere fra hele Europa. Nu er den endeligt kommercielt tilgængelig og lanceres globalt.

Væksten i forædling er en mulighed for branchen

Konica Minolta har analyseret sig frem til en forventet årlig vækst inden for forædling af tryksager på op mod 10 procent frem mod 2022. Derfor investerede Konica Minolta i teknologien som en del af deres mission om at øge og diversificere deres indtægtsstrømme.

– Væksten inden for forædling udgør en reel differentieringsmulighed for mange printhuse, som vil være i stand til at øge deres fortjeneste, siger Dino Pagliarello, vicepræsident for produktstyring og planlægning hos Konica Minolta USA. Han tilføjede, at i en nylig amerikansk undersøgelse gav flere varemærkeejere udtryk for, at de i gennemsnit betaler 40 procents mere for forædlede tryksager med variabelt format. Med JETvarnish 3D One bliver det en overkommelig mulighed for printhusene at tilbyde disse tjenester.

Med MGI JETvarnish 3D One bringer Konica Minolta digitale specialeffekter ind i mainstream-markedet. Denne nye presse bruger nøglekomponenter fra den prisbelønnede JETvarnish-teknologi, inklusive det intelligente og adaptive AIS SmartScanner-registreringssystem.

Fungerer med alle trykmetoder

Maskinens beskedne størrelse giver printere, efterbehandlere og omformere mulighed for at have et fuldt internt produktions- og prototypeudskrivningssystem. Den patenterede teknologi tillader både flad 2D Spotlak og strukturerede 3D effekter på en lang række substrater i op til 450 gram, på alt fra offset og digital trykfarve til lamineringsfilm og vandige belægninger.

Den nye JETvarnish 3D One slutter sig til Konica Minolta og MGIs eksisterende serie af fritstående eftrebehandlingsløsninger til digitale, offset-, gravure- og flexomarkedet. Blkandt de andre produkter findes: JETvarnish 3D Evolution, JETvarnish 3D Web og JETvarnish 3D S, der også rummer mulighed for digital folieriung.

Se en video om JETvarnish 3D One her

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

PR Offset køber From Grafisk

Der er gang i butikken hos PR Offset, som på Drupa skrev under på en aftale om en ny Heidelberg offsettrykmaskine, og nu annoncerer købet af From Grafisk i Kolding.
PR_01

HP lover nyt på storformatfronten i efteråret

På HPs stand på Drupa var det nyheder i Indigo- og PageWide-serierne, der var mest i søgelyset. Men snart loves der nyt i storformatsegmentet.
HP-Paula

Konica lancerede deres B2-UV inkjet

Konica Minolta havde premiere på deres nye B2+ UV inkjet, AccurioJet 60000 på Drupa samt deres nye high chroma tonerprinter med et udvidet farverum.
Konica_Druopa_01

Horizon demonstrerede den smarte fabrik på Drupa

Målet for Horizon er at vise, hvordan printleverandører kan skabe en "smart fabrik"
horizon_drupa_01