På grund af DRUPA, som med sin fireårige frekvens er tilbage i 2020, er FESPA flyttet frem fra maj til marts måned. FESPA løber af stablen fra den 24. til den 27. marts. I modsætning til de seneste år, hvor messen har været afholdt i Tyskland, er den i år flyttet til den spanske hovedstad Madrid.
Fokus på sportstøj – et hastigt voksende marked
Det nye udstillingsområde Sportswear Pro blev annonceret sidste år i München og vil optage ca. 3.000 kvadratmeter gulvareal på den kommende messe i Madrid. Her vil fokus være på design, produktion og dekorationsaspekter inden for sportsbeklædning. Der forventes at være mellem 80 og 100 udstillere.
Sportswear Pro bygger videre på succesen Print Make Wear, som viste mulighederne inden for tekstiltryk. Ifølge FESPA-gruppens udstillingschef Michael Ryan er 80 % af alle tekstilprintere aktive inden for sportstøj.
Ryan, der også er event manager for Sportswear Pro, siger:
– Som en del af FESPA-folketællingen i 2018 ser vi på de tendenser, der er i branchen, og som et resultat introducerer vi Sportswear Pro for at vise frem banebrydende teknologi inden for netop sportstøj.
Forskellige analyseinstitutter* anslår det globale marked til at være på mellem 230 og 300 milliarder dollars og efter Kina er Europa den største producent. Hvad der er nok så interessant er, at den årlige vækst anslås at ligge på et ret højt niveau (+5 %) frem til år 2023.
Ny åbningstider
Udover en ny messeby, et nyt tidspunkt på året og nye udstillingsområder, skal både gæster og udstillere også vænne sig til, at åbningstiderne på messen er anderledes end de plejer. I Sydeuropa holder man længe åbent, og derfor er messen de tre første dage åben til kl. 19.00 i stedet for kl. 17.00.
*) Ifølge hjemmesiden www.sportswearpro.com har analyseinstitutterne Global Industry Analysts, Inc, Euromonitor International og McKinsey and Sourcing Journal Survey opgivet disse tal.