Bella Skilte får større kapacitet og lavere driftsomkostninger

PUBLICERET: 18 December 2019
OPDATERET: 18 December

For tre et halvt år siden investerede Belle Skilte i deres første flatbed-printer. Baggrunden var, at opklæbning af folie via Rolls-Rolleren var blevet en flaskehals. De købte en otte år gammel UV flatbed-printer, som de har været rigtig glade for. Men i takt med at stadigt flere arbejdsopgaver er flyttet over på flatbed’en – og helt nye arbejdsopgaver er kommet til – har der indfundet sig et behov for en kapacitetsudvidelse.

– Vi fik taget presset af Rolls-Rolleren med den første flatbed men i kraft af, at vi nu også kunne printe med hvid, har vi fået stadigt flere opgaver med print på transparent folie, akryl eller glas. Nu har vi igen afsøgt markedet og er faldet for en Mimaki JFX200-2513EX – den første i Danmark!

Morten Nielsen monterer den netop printede plade fra Mimaki’en på deres skærebord, som ligeledes er fra Mimaki.

Det kan også blive for stort

Printeren er leveret af Signcom som i forvejen er storleverandør af materialer til Bella Skilte. Formatet er 250 x 130 cm. De havde egentlig gerne købt en endnu større, men som den ene af de tre indehavere, Morten Nielsen, siger, så ville et større format haft en række uønskede konsekvenser: Så skulle de være to til at håndtere plader, de ville være nødt til at lave om på indretningen og flere af deres efterbehandlingsstationer skulle udskiftes.

– Mimaki’en er på rigtig mange områder et perfekt valg for os. Først og fremmest er prisen attraktiv i forhold til sammenlignelige maskiner. Driftsomkostningerne er også markant lavere i forhold til vores første flatbed. Det skyldes at strømforbruget er væsentligt mindre på grund af UV-LED, at prisen på farve er lavere og så kører den op til tre gange hurtigere, fortæller den anden medejer Michael Rytter.

Hurtig opstart

Morten Nielsen fortæller også, at de kan mærke, at der teknologisk er sket meget siden de købte deres første flatbed, som de i øvrigt stadig har stor glæde af. Men i kraft af at Mimaki’en både har lavere driftsomkostninger og er hurtigere, står den allerede nu for langt de fleste opgaver. I modsætning til UV-printeren, har UV-LED’en heller ikke nogen nævneværdig opstartstid. Det betyder meget i en verden, hvor stadigt flere opgaver skal leveres næsten inden, de er kommet ind ad døren.

Tre selfie-posters til Red Barnet blev gjort færdige, imens vi lavede interviewet om den nye printer. Michael Rytter demonstrerer, hvordan posteren skal bruges.

Udover CMYK og hvid er det også muligt at printe med klar farve (lakeffekt). Det kan, udover selve lakeffekten, også bruges til at printe strukturer under printet, så der opstår en taktil fornemmelse.

Mange printere og stor teknisk indsigt

Det er ikke fordi de ikke har nok printere hos Bella Skilte. Faktisk har de syv printere i produktion, men filosofien er, at printerne og workflowet fungerer bedst, hvis der ikke hele tiden skal skiftes medier og indstilles maskiner. Derfor har de syv forskellige printere, der er dedikeret til hver deres formål.

Faktisk står der en del flere i det 1.000 m2 store lokale, men nogle af dem fungerer som reservedelslager, og er på den måde med til at holde driftsomkostningerne nede. Det er muligt, fordi de i Morten Nielsen har en tekniknørd, der gerne skiller maskinerne ad og samler dem igen – bare for fornøjelsens skyld. Så de foretager selv den nødvendige service.

 

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

BibMedia køber Jysk Emblem Fabrik

Stig Hellstern og Hanne Hørup har efter 138 års familieejerskab valgt at sælge virksomheden Jydsk Emblem Fabrik A/S til BibMedia A/S.
Screenshot

Hexis åbner retursystem for folier og liner

For at støtte op om de stigende miljøkrav indfører Hexis et retursystem for liner og folier.
christel

UPM lukker papirfabrik i Tyskland

UPM fortsætter med at tilpasse sin papirkapacitet til kundeefterspørgslen og planlægger derfor permanent at lukke sin papirfabrik i Ettringen i Tyskland.
upm-ettringen

Totalt KAOS

Hvis man forsøger at finde et godt navn til en nystartet virksomhed og sætter små post-it-lapper med alle ideerne op på en tavle, kan det godt ende i totalt kaos.
kaos_01