2019 har været et spændende år for Reklamebureauernes Fælles Tryk (RFT). Da deres samarbejdspartner, Midtsjællands Bogtrykkeri, tidligere på året lukkede, valgte de at ansætte en af medarbejderne herfra – Thomas Kleis Rasmussen – med henblik på et kommende partnerskab. Den umiddelbare effekt har været en markant forøgelse af omsætningen.
Midtsjælland Bogtrykkeri, eller i daglig tale bare Midttryk, var underleverandør til RFT på offset-opgaver. Derudover lavede de en del specialopgaver som fx gennemslagsblokke og fakturaer, brevpapir, konvolutter og arbejdssedler samt kirkeblade og undervisningsmaterialer til de mange privatskoler i området.
Oplagene er tit små og offset en udfordring med sine relativt høje startomkostninger. Omvendt er især fakturaer, brevpapir og konvolutter ofte i mindst to farver, hvilket øger klikprisen markant på traditionelt tonerbaseret digitaltryk. Derfor valgte ejerne af RFT – Winie Hillemann og Michael Friis – at kigge nærmere på en inkjet-produktionsprinter.
En afløser for de små offset-opgaver
Det var en inkjet-produktionsprinter i den lettere ende, som havde fanget deres interesse, nemlig en RISO ComColor GD 9630. RISO har levet en lidt upåagtet tilværelse i Danmark, men fx i Sverige skulle de sælge op mod 200 maskiner om året. Michael Friis fortæller:
– Den er købt for at overtage de mindre offset-opgaver, som vi nu kan holde in-house og dermed få en lidt bedre margin på. Og den er helt perfekt til formålet. Det er meget offset-lignende, det der kommer ud af den, og det egner sig også bedre til tiltrykning. Hvis du skal have det samme stykke papir gennem en tonerprinter flere gange, kan der godt opstå nogle udfordringer med papirstop og lignende.
50.000 stykker brevpapir på en dag
Winie Hillemann fortæller, at de allerede kort efter installationen fik en ordre på 50.000 stykker brevpapir, som de valgte at producere internt på den nye inkjet-printer. Hun siger:
– Kunden var i akut nød, så vi lavede hurtigt et mindre oplag på RISO’en og sendte til dem. De var meget tilfredse og vi valgte at køre resten af oplaget på samme måde. Med en hastighed på 160 A4-ark i minuttet tog det bare en arbejdsdag at lave hele oplaget. Og den står jo og passer sig selv.
Farveforbruget er en kritisk – og delvis ukendt faktor
I modsætning til de fleste tonerprintere er der ikke en klikafgift på RISO’en. RFT har ud over selve indkøbet kun udgifter til en månedlig serviceaftale, som dækker alle reservedele de første to år. RISO’en har et meget lavt strømforbrug (skal bare i en almindelig stikkontakt), og så er der farven. Den er til gengæld dyr. Et sæt farver, CMYK og grå (5 x 1 liter), koster i omegnen af 12.000 kroner, så farvedækningen spiller en stor rolle for en opgaves omkostninger.
Det er også her, at vi kommer tæt på et af RFT’s kritikpunkter på printeren. De kan nemlig ikke umiddelbart se, hvor meget farve de bruger på en opgave. Så bliver det svært at efterkalkulere og ikke mindst finde ud af, hvilke opgaver der egner sig til at blive inkjet-printet og hvilke der ikke gør.
Henriette Møller fra forhandleren Printech bekræfter, at man ikke umiddelbart kan se, hvor meget farve en opgave forbruger. Derfor tilbyder de, i samarbejde med RISO, at lave en kalkulation baseret på en række standardopgaver, som man så kan lægge til grund for sine kalkulationer.
Ifølge Henriette Møller kan man som tommelfingerregel gå ud fra, at hvis farvedækningen er under 20 %, er det billigere at printe på RISO’en i forhold til en tonerprinter. Farvedækningen på et stykke brevpapir ligger typisk i omegnen af 2-3 % fortæller Michael Friis fra RFT.
Bedre efterbehandling
Thomas Kleis Rasmussen fortæller, at det typisk glider bedre med det inkjet-trykte end det toner-trykte. Det skyldes at overfladen ikke er så glat på det inkjet-trykte og at tonerprint (med høj farvedækning) faktisk bliver tykkere, fordi farven ligger oven på papiret. Det kan give visse udfordringer.
De kan printe op til 400 gram på RISO’en, hvilket gør den velegnet til både visitkort og mindre skilte og æsker. Formatet går op til 34 x 55 cm og giver lidt flere muligheder end det traditionelle SRA3 (32 x 45 cm).
Følger indtjeningen med omsætningen?
Som nævnt har de, efter Thomas Kleis Rasmussens ansættelse i sommer, haft en markant omsætningsforøgelse. Det har resulteret i, at de nu har en næsten 100 % belægning på deres to tonerprintere. Så RISO’en kommer belejligt ind og kan dels tage nogle af de mindre offset-opgaver samt være aflastning på nogle af toneropgaverne. Michael Friis siger:
– Vi ved endnu ikke, hvordan den langsigtede effekt af Thomas’ ansættelse vil være, men vi forventer at have en 50 % kapacitetsudnyttelse på RISO’en i 2020. Vi forventer også, at vi stille og roligt får så meget erfaring, at vi hurtigt kan afgøre, hvilke opgaver der skal køre hvor. De større offset-opgaver vil vi stadig få lavet hos vores samarbejdspartnere.
Om forventningerne til 2020 siger Winie Hillemann:
– Med RISO’en får vi mulighed for at byde ind med attraktive priser på flere af de små offsetopgaver, som vi enten måtte lave eksternt eller helt undgå, fordi marginen var for lille. Det ser ud til at indtjeningen stiger i takt med omsætningen, så vi er umiddelbart meget tilfredse. Kan vi fortsætte den udvikling – og stadig gå hjem klokken fire – så er vi alle glade, siger hun og griner. Jo, julestemningen har indfundet sig hos RFT.