Farvemuligheder og –nøjagtigheder afgjorde valget af ny printer

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 13 August 2019
OPDATERET: 13 August

Det går godt for ejerne af Skilte- og Printhuset i Virum. Så godt, at der for den forholdsvis ”unge” virksomhed er plads til nye investeringer.

Skilte- og Printhuset ejes af Kim Nisted og Michael Busch-Petersen. De to ejere havde en CMYK-printer, men flere og flere kunder ønsker mere præcise farver. Derfor var det et klart krav til en ny storformatprinter, at der skulle kunne produceres med flere nuancer. Det var endvidere et krav, at maskinen var stabil og hurtig samt at der ikke var for mange ”spild-print”.

– Vi havde behov for en stabil kvalitetsmaskine, der kunne printe fine farver, fortæller Kim Nisted, der er ansvarlig for alt det tekniske i virksomheden.

Grundig research på fagmesser

Både Kim Nisted og Michael Busch-Petersen undersøgte markedet og mulighederne grundigt, da de besluttede sig for at der var basis for en  ny investering.

De tog rundt på flere messer i Europa for at se, hvad leverandørerne kunne tilbyde. Opgaven var ikke så meget at finde den rigtige maskine, men mere at danne sig et overblik over de forskellige løsningers fordele og ulemper.

Det endte med en Epson

Hjemme på det danske marked gik de så i gang med at undersøge, hvilken printer der kunne opfylde deres behov. Det førte blandt andet til et besøg hos Epson, hvor de fik demonstreret Surecolor S80600. Og den demo overbeviste selv den ”nørdede” Kim Nisteds forventninger til maskinens funktionalitet samt naturligvis også farvemulighederne, kvaliteten og stabiliteten.

Så det endte med Epson Surecolor S80600, som blev købt hos vikiallo, da der samtidig også skulle investeres i lidt andet nyt udstyr, blandt andet en skæreplotter.

Michael Busch-Petersen gik fra at være elev til selvstændig, da han sammen med Kim Nisted, der var ansat i virksomhede, hvor Kim være være, blev selvstændige med Skilte-og Printhuset i Virum

Fra ansat og elev til virksomhedsejere

Skilte- og Printhuset blev startet af Kim Nisted og Michael Busch-Petersen for seks år siden. Kim, der er uddannet teknisk tegner var dengang ansat i anden skiltevirksomhed på samme adresse, og Michael var voksen skilteteknikerelev, Men kun et par måneder efter Michael var starter i lærepladsen og også kun kort tid efter Michael var blevet headhuntet fra en anden virksomhed, besluttede ejeren at lukke firmaet. Det endte med at Kim og Michael tog en hurtig beslutning. De overtog lejemålet af lokalerne på Kongevejen i Virum nord for København og købte udstyret af den tidligere ejer. Michael stoppede som elev og blev i stedet selvstændig sammen med Kim.

Stille og rolig vækst

Det er seks år siden, og det er gået godt. Stille og roligt, som de begge udtrykker det. De har mange lokale kunder, men arbejder for kunder over hele Danmark. De bruger ikke så meget på markedsføring, men bruger deres netværk og ellers er mund-til-mund-metoden deres bedste salgsredskab. Derfor lægger de også vægt på, at der altid leveres et produkt, der lever op til både kunderne og deres egne forventninger.

Udviklede selv fræsemaskinen

Skilte- og Printhuset løser rigtig mange facadeopgaver, også med lysbogstaver og lysskilte, som produceres i huset. Lysskilte og fræs er hovedopgaven i huset. Det er Kim Nisted, der selv har udviklet og konstrueret deres fræser.

– Ja, og det var en investering, vi gjorde. Vi syntes ikke det vi købte eksternt var godt nok, og når man er så ”nørdet”, som med opgaverne, som vi er, så gælder det om at have så meget styr og kontrol med produktionen som muligt, forklarer Michael Busch-Petersen.

Skilte- og Printhuset løser dog hele paletten af opgaver, inklusiv bilreklamer. Og de har også en webshop, men omkring 90 procent af opgaverne er kundetilpassede, så det er den personlige betjening, der sælger mest. Det betyder også, at der udregnes mange tilbud, og ofte får kunderne mere end et tilbud.

– På den måde kan vi også altid vise kunderne, hvad vi anser for det mest optimale, men samtidig imødekomme kunden med tilbud på den efterspurgte opgave, forklarer Kim Nisted.

En landsdækkende restaurant-kæde er en af de store kunder

Sidste år landede de en rigtig stor kunde. Det er en af de internationale restaurant-kæder. Skilte- og Printhuset løser nu al deres visuelle kommunikation. Noget sker med underleverandører.

– Vi gjorde et meget grundigt researcharbejde for at finde de rigtige samarbejdspartnere. Der var både pris, kvalitet og leveringssikkerhed, der skulle være på plads, så det var meget vigtigt for  os at finde den bedste løsning, hvor vi stadig selv havde kontrollen, forklarer Michael Busch-Petersen.

Kommuner hører også til blandt de større kunder i Skilte- og Printhuset.

– Dem skal vi kæle lidt mere for fremover, samtidig med at vi holder fokus på at vækste inden for lysskilte, fortæller Kim Nisted.

Har brug for mere plads og endnu en medarbejder

Det går som nævnt godt i virksomheden. De har dog et problem, som begynder at trænge sig på. De har brug for mere plads. Udfordringen er, at de er ret tilfredse med beliggenheden på Kongevejen. Det giver rigtig god synlighed, men det er lejede lokaler, og der er begrænset med mulighed for udvidelse. Så nye, større lokaler er det næste, der skal investeres i. Men som kendetegnende for de to indehavere, så foretages der ingen hasteinvesteringer. Fordele og ulemper bliver nøje afmålt inden der træffes beslutning om hvor arbejdsstedet kan være for Kim, Michael og deres montør Jeff Loft.

Udover større lokaler, så er Kim og Michael også på udkig efter en ny medarbejder. De kan godt bruge en skiltetekniker, men det vigtigste er at finde den rigtige, som de gerne venter på, fortæller Kim Nisted, da vi afslutter vores samtale.

De seneste nyheder

Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

I sensommeren 2025 begynder Faller Packaging at producere æsker på den nye fabrik i Horsens.
faller
Faller Packaging starter produktionen af æsker i Horsens

Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

Det er en forskningsbaseret kendsgerning, at psykologisk tryghed på arbejdspladsen giver bedre trivsel og bedre resultater. Men hvad er det? Og hvordan griber man det an?
psyk_01
Psykologisk tryghed giver målbare forbedringer

UPM Raflatac skifter navn

UPM Raflatac skifter navn til UPM Adhesive Materials fra og med den 12. juni.
tim-kirchen
UPM Raflatac skifter navn

Husted Emballage har vækstplanen klar

Husted Emballage går efter en vækst der er højere end markedets.
Husted_01
Husted Emballage har vækstplanen klar

Læs videre

Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Har man blot en enkelt printer, men mange medier, er det allerede vanskeligt at få samme farver og udtryk på tværs af de forskellige medier. Har man forskellige printsystemer og RIP'er kombineret med forskellige medier bliver det kaos.
rune_01
Behøver vi opmålte profiler i posterproduktionen?

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024
Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta
Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01
Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly