1. step: en idé. 2. Step: Løvens Hule. 3. Step: Lasertryk

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 4 August 2019
OPDATERET: 4 August

En samlet investering på en million kroner fra DRs Løvens Hule gav nyt liv til virksomheden Min Bedste Bog, og et samarbejde med LaserTryk.dk mangedoblede millionomsætningen.

Iværksætteren Henrik Højgaard Jensen havde tilbage i 2013 en idé om at gøre børnebøger mere personlige for læseren. Barnet skulle selv være hovedperson i handlingen.

Idéen var god, selv om den måske ikke var ny, og selv om salget ikke var overvældende –  48 bøger det første år og 156 det næste, og derefter 3.717.

I 2015 fik Henrik Højgaard Jensen mulighed for at præsentere sin bog-idé for deltagerne i TV-programmet Løvens Hule. De så muligheder og var fælles om en investering på en million kroner.

Penge var ikke nok, der skulle yderligere en samarbejdspartner med på projektet 

Anders Grønborg ses her sammen med sin partner Esben Mols Kabell

Men trykningen af bøgerne var omkostningstung og ressourcekrævende, og det var først, da bogforlaget indgik samarbejde med LaserTryk.dk, at der rigtig kom skub i både salg og produktion af bøgerne.

– En tryksag, som eksempelvis en bog eller et hæfte, koster nu engang det, som det koster, og som markedet vil betale. Og konkurrencen er benhård. Derfor har det altid været et fokusområde at udvikle innovative, digitale løsninger sammen med vores kunder, og det har også givet pote i samarbejdet med Min Bedste Bog, som fik en stærk integration mellem layout og tryk, direkte på hjemmesiden, fortæller Anders Grønborg som er direktør hos LaserTryk.dk og Scandinavian Print Group, som moderselskabet hedder.

Vækst på over 300 procent

Henrik Højgaard Jensen

Min Bedste Bog havde ovenpå succesen i Løvens Hule vanskeligheder ved at leve op til den gode investering, for skaleringen i produktionsvolumen var svær at leve op til. I 2016 blev der solgt 8.266 bøger inklusiv Sverige og Norge, som var blevet en del af salgsmarkedet. Virksomheden fik dog siden fået vendt skuden og har over de seneste tre år præsteret en årlig vækst på mere end 300 procent. I 2017 voksede det til 31.500 inklusiv Sverige, Norge og Tyskland. I 2018 var tallet 84.000 og i 2019 er det 300.000 i førnævnte lande, der nu er udvidet med Finland, Belgien, Frankrig og Holland.

– I starten lånte vi os ind på en stor printer for at holde produktionen oppe, men det var svært både at holde pris og kvalitet der, hvor vi gerne ville være. Her har LaserTryk.dk været en vigtig medspiller på vejen til, at vi kunne opskalere vores produktion og samtidig levere nogle rigtig lækre produkter til en tredjedel af vores tidligere trykomkostninger, siger Henrik Højgaard Jensen, iværksætteren bag Min Bedste Bog.

Fremtiden bliver større

Næste skridt for Min Bedste Bogs samarbejde med LaserTryk.dk er at tænke større. Helt bogstaveligt talt.

– Indtil videre har vi haft kapacitet til at sælge bøger i A5-format, men sammen med LaserTryk arbejder vi på en god løsning, for også at kunne tilbyde vores kunder bøger i det større A4-format, fortæller Henrik Højgaard Jensen.

En opgave, som LaserTryk.dk ser frem til at indgå i:

– Den nuværende løsning for Min Bedste Bog har været vores hidtil største udviklingsmæssige udfordring for en kunde. Men vi synes det er spændende at sparre med kunderne om unikke løsninger. Det bliver vi også bedre af, så ønsket om en videreudvikling af it-platformen til tryk i flere formater er velkommen, siger Anders Grønborg.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award

Schur viser ny printerteknologi, der erstatter labels på Sign Print & Pack

Den danske emballagegigant Schur har valgt at vise deres seneste 5-farve mærkningsteknologi på Sign Print & Pack-messen.
GSI Colorize

En verdensnyhed inden for kanalbogstaver vises på Sign Print & Pack

Du kan opleve intet mindre end en verdensnyhed, når du besøger Sign Print & Pack-messen i Odense.
saga_01

Zünd spreder avanceret funktion ud til flere skæresystemer

Zünd lancerer det nye EIS Load Table – et nyt system til registrering af materiale, der skal skæres eller have bukkestreger på bagsiden og derfor har printet nedad.
EIS LOAD TABLE