Og vil det give det trykte medie en renæssance? Når et medie som facebook begynder at udgive trykte medier, som de begyndte på sidste år med deres Grow-magasin, der skal udkommer hvert kvartal, så er der noget, som tyder på, at de digitale sociale medier er gode til meget, men også rummer så meget støj og ikke altid seriøs information, at forbrugerne har brug for noget, der kan indgyde mere indtryk af tillid, autoritet og troværdighed. Alene fordi de trykte budskab ikke lige kan ændres i et snuptag, virker det mere seriøst.
Rapport: Prints nye potentiale …
Canon har netop udgivet en brancherapport: Prints nye potentiale i en tid med digital træthed. Her beskrives fx to tendenser, der kan forklare printets renæssance. Først og fremmest er der skepsis, og i nogle tilfælde endda mistillid, til det digitales massive tilstedeværelse i vores liv, og dernæst er der til stadighed flere beviser på printets evne til at stimulere det meget vigtige følelsesmæssige engagement mellem et brand og dets målgruppe.
Indhold drukner online
Selv om ingen i dag sikkert kan eller vil undvære de sociale medier, der giver ”her-og-nu” muligheder for at tilbyde en vare eller kommentere en begivenhed, så sker det i et forum af blandet karakter. ”Der er meget værdifuldt indhold online … men det drukner i et hav af middelmådighed, eller det der er værre, og det skader forbrugernes tillid”, står der i rapportens indledning. Mediet mister ganske enkelt som kommunikationskanal troværdighed. Og med de nye digitale printteknologier og brugen af variable data, kan der kommunikeres ganske hurtigt selv om det sker på papir. Inden for 24 timer, hvis det hele ”flasker sig”. Så mangler vi her i Danmark blot at Post Nord også er lidt hurtige.
Rapporten kan gratis downloades her.