Statens trykkeriaftale er faldet på plads

PUBLICERET: 3 June 2019
OPDATERET: 3 June

Staten har, via Moderniseringsstyrelsens trykkeriudbud, netop offentliggjort deres samarbejdspartnere for de næste to år med mulighed for forlængelse. Hvor de i sidste udbudsrunde valgte fem partnere, er feltet denne gang indskrænket til bare tre. Aftalen forventes at have en værdi af omkring 200 mio. kroner.

De tre samarbejdspartnere, der blev valgt, er Rosendahls, Lasertryk.dk og PRINFO konsortiet. Tildelingskriteriet er laveste pris. Aftalen er forpligtende for staten og de statslige institutioner. Andre dele af det offentlige kan imidlertid også benytte de attraktive indkøbsvilkår i aftalen, hvilket mange regioner, kommuner og andre offentlige institutioner vælger at gøre.

Henrik Kruse, slags- og udviklingsleder hos Lasertryk.dk A/S.

Henrik Kruse fra Lasertryk.dk udtaler

– Vi er naturligvis glade for, at vi igen er blandt de udvalgte. Det beviser, at vi er med helt fremme i den skarpeste priskonkurrence. Når det er sagt, vil jeg også gerne rose Moderniseringsstyrelsen, der har forvaltet udbuddet. Tidligere havde man opbygget et ret kompliceret system, hvor man udover priserne havde et pointsystem, hvor man kunne få point for en række forskellige spørgsmål samt skulle dokumentere kvaliteten via en masse prøver. Alt dette er barberet ned til, om man kan levere til gængs branchestandard, hvad angår blandt andet kvalitet og miljø samt dokumentere det, hvis det bliver efterspurgt. Det betyder, at vi ikke har brugt nær så mange ressourcer på at udfærdige vores tilbud, som vi har gjort tidligere. Det er blevet mere tilgængeligt.

Henrik Kruse understreger dog, at man skal have en vis kapacitet for at kunne byde ind på opgaven. Enten skal man være en relativt stor virksomhed eller også skal man være dygtige at samle flere små og mellemstore virksomheder i et konsortie, som fx PRINFO gruppen.

Stig Hoffland, administrerende direktør i PrinfoDenmark A/S.

Stig Hoffland fra PRINFO gruppen siger:

– Vi er rigtig glade for, at vi med denne aftale beviser, at vi med vores forskellige spidskompetencer også formår at være effektive og meget konkurrencedygtige. PRINFO partnere er til stede over hele Danmark og har gennem årene udviklet et tæt samarbejde med alle dele af den offentlige sektor. Et samarbejde, der nu kan fortsætte i de kommende år.

Administrerende direktør Palle Rosendahl fra Rosendahls A/S.

Palle Rosendahl, Rosendahls A/S, fortæller:

– Det er en vigtig ordning for os at være en del af. I kraft af vores engagement med Schultz Grafisk har koncernen siden 1661 været leverandør til det offentlige, og det er vi stolte af. Det er ikke fordi det offentliges trykopgaver er i vækst, hvilket også afspejles i reduktionen af samarbejdspartnere, men når man er med ved bordet, bliver man lyttet til. Det betyder, at vi kan være med til at påvirke udviklingen af nye muligheder. Det ser vi ret store perspektiver i.

Palle Rosendahl så gerne, at udbuddet omfattede flere kompetencer en ren pris. Men når det endelig skal være, er det med en vis stolthed, at han kan afsløre at Rosendahls var den billigste af alle udbydere.

For staten betyder aftalen fx, at de har faste priser på en række standardopgaver og at de ikke behøver, at lægge større opgaver ud i offentligt udbud, men kan nøjes med et såkaldt mini-udbud blandt de prækvalificerede trykkerier.

De seneste nyheder

Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

På årets Fespa bød Durst Group på flere nyheder, ikke mindst den nye fladbed-printer P5 X, som bliver virksomhedens stærke kort i Europa, når salget af Vanguard ophører.
Durst_01
Durst præsenterer P5 X men trækker Vanguard ud af markedet

Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Med nyheder inden for både flatbed- og rulleprint samt DTF/DTG havde Epson meget at fremvise på FESPA.
S7100
Epson spænder bredt i skiltesegmentet

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau
Papirmarkedet er stadig i opbrud

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk
Mercoprint og BEMRK går sammen