Jeg kører ofte på Herlev Hovedgade som er en del af den meget lange vej, der går fra Frederikssund og helt ind til Nørreport Station midt i København. Den er altid meget trafikeret, og ved krydset med Borgerdiget holder man tit for rødt. Her kan man iagttage de mange erhvervskøretøjer der kører ind og ud af industrikvarteret i Herlev. Og mens man holder der, får man øje på skiltemandens skilte. De sidder nemlig lige på hjørnet, i krydset, i perfekt synshøjde og fortæller at lige inde bag plankeværket – hos Signtec Reklame – kan man få lavet skilte, flag, bilindpakning, arbejdstøj og alt det andet en selvstændig håndværker har brug for.
Flest kunder blandt de lokale
Det er derfor ikke så overraskende, når indehaveren af firmaet, Sam Abelehchian, fortæller, at hovedparten af kunderne er lokale håndværkere. Der er ingen tvivl om, at mange bliver kunder fordi de har set hans skilte. De siger det selv og det er naturligvis en stærk reference for en skiltevirksomhed.
Udover de lokale håndværkere har Sam Abelehchian også en del kunder i uddannelsessektoren, hvor han blandt andet betjener Herlev og Ørestad Gymnasier samt flere fakulteter på Københavns Universitet. Københavns Universitet har ligeledes opdaget Signtec Reklame via skiltene på Herlev Hovedgade. Sidenhen er andre fakulteter indenfor Københavns Universitet, samt mange andre kunder kommet til, på baggrund af anbefalinger fra allerede eksisterende kunder.
Selvstændig grafiker – en familietradition!
Sam Abelehchian startede sin virksomhed som bare 19-årig i 2007. Han havde netop opgivet jurastudiet på universitetet fordi han savnede det grafiske arbejde. Han er nemlig vokset op med en far der var selvstændig med eget trykkeri. Her gik Sam og hans storebror til hånde fra de var ganske unge. Derigennem fik både broren og Sam smag for både faget og selvstændigheden. I 2002 åbnede broren, Saeid Abelehchian, sit firma med navnet Signtec Reklame. Samme navn som Sam bruger fem år senere, dog med et andet CVR-nummer.
Udover skiltningen på Herlev Hovedgade gør Sam Abelehchian ikke meget for at markedsføre sig selv. Kunderne kommer heldigvis ofte af sig selv fordi de har set skiltene, eller endnu bedre fordi den ene håndværker har anbefalet firmaet til den anden. Sam Abelehchian fortæller:
En håndværker blandt håndværkere
– Mange af min kunder har ikke noget kontor eller butik, hvorfra de kan sælge deres ydelser. De har som regel bare en eller flere biler, lidt udstyr og så noget arbejdstøj som de kan markedsføre sig med. For at de kan gøre det så effektivt som muligt, hjælper jeg dem med både design samt fremstilling og montering af bilreklamer, byggepladsskilte, bannere, flag og tryk på tøj. Jeg ser mig selv som selvstændig håndværker og har stor forståelse og respekt for deres hverdag.
Mere service, mindre teknologi
Det er en meget indbydende skiltebutik man kommer ind i hos Signtec Reklame med lyse og velordnede lokaler. Den er ikke sprængfyldt med den nyeste teknologi, men ifølge Sam Abelehchian er det heller ikke det afgørende for ham. Hans forretning er baseret på tætte kunderelationer. Han siger:
– Der er mange om buddet på det her marked. Det er med til at presse priserne. At mange opgaver bliver sendt til Østeuropa også gør konkurrencen hårdere. Men jeg satser på de personlige relationer, på at holde hvad jeg lover og så yde et stykke arbejde, som holder lidt længere end hvad man ser andre steder. På den måde er det lykkedes at øge antallet af kunder stille og roligt. Så jeg er her også om fem år, og kan yde kunderne den samme gode service, slutter Sam Abelehchian.