DTG-printere – direct to garment – var populære på Fespa, og har også været meget omtalt de seneste par år herhjemme. Men hvor stor er interessen egentlig?
Vi ringede til Display Graphic Supply, der forhandler Epson-printere, for at høre om deres indtryk af markedet.
– Der er løbende forespørgsler fra mange mindre virksomheder, der ønsker at komme i gang med at tilbyde tekstilprint – specielt direkte print på T-shirt, er et varmt emne. Der er både etablerede virksomheder og nystartede imellem, forklarer Arne Madsen fra Display Graphic Supply.
![](https://staging.signprintpack.dk/wp-content/uploads/sites/2/2019/05/Skaermbillede-2019-05-28-kl.-16.28.25-e1559053944125.png)
God lille maskine, der også kan printe mindre serier
Her er Epson-printeren F 2100 et godt bud. Den printer direkte på T-shirten. Den er let at betjene, og den kan dog snildt producere små serier op til fx 100 styk. Man skal regne med at kunne printe 13 til17 T-shirts per time.
– Og F 2100 er blevet endnu bedre end forgængeren. Den vedligeholder printhovedet meget bedre, og der er kommet en bedre blækcirkulation. Det betyder blandt andet, at den hvide farve ikke tilstopper så let. Og så har Epson-printerne generelt den fordel, at Epson både udvikler og producerer printhoveder såvel som blæk på egne fabrikker. Det betyder, at de to ting er udviklet til hinanden. Det sikrer et bedre resultat, forklarer Arne Madsen.
Når der skal printes på mørke tekstiler, skal materialet først primes. Det kan gøres med en spray-flaske, men resultatet bliver mere ensartet over hele fladen, hvis der benyttes en primer-maskine.
F 2100 henvender sig til et marked med behov for print direkte på bomuld (fx T-shirts), men der testes lige nu med en primer, der kan printe på andre tekstiler, og det åbner for flere muligheder, oplyser Arne Madsen.
Sublimationsprint er populært blandt designere
Men ikke alt bliver produceret med print direkte på materialet. Der sælges også fortsat en del sublimationsprintere, som fx Epsons F 6200, F 7200 og F 9300.
– Det er udstyr, der ofte efterspørges af designere, der gerne vil kunne producere tingene selv, slutter Arne Madsen fra Display Graphic Supply vores lille samtale om det danske marked for T-shirt-printere.