Der er stor interesse for T-shirtprint

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 28 May 2019
OPDATERET: 28 May

DTG-printere – direct to garment – var populære på Fespa, og har også været meget omtalt de seneste par år herhjemme. Men hvor stor er interessen egentlig?

Vi ringede til Display Graphic Supply, der forhandler Epson-printere, for at høre om deres indtryk af markedet.

– Der er løbende forespørgsler fra mange mindre virksomheder, der ønsker at komme i gang med at tilbyde tekstilprint – specielt direkte print på T-shirt, er et varmt emne. Der er både etablerede virksomheder og nystartede imellem, forklarer Arne Madsen fra Display Graphic Supply.

Arne Madsen fra Display Graphic Supply fortæller om markedet for T-shirt-printere

God lille maskine, der også kan printe mindre serier

Her er Epson-printeren F 2100 et godt bud. Den printer direkte på T-shirten. Den er let at betjene, og den kan  dog snildt producere små serier op til fx 100 styk. Man skal regne med at kunne printe 13 til17 T-shirts per time.

– Og F 2100 er blevet endnu bedre end forgængeren. Den vedligeholder printhovedet meget bedre, og der er kommet en bedre blækcirkulation. Det betyder blandt andet, at den hvide farve ikke tilstopper så let. Og så har Epson-printerne generelt den fordel, at Epson både udvikler og producerer printhoveder såvel som blæk på egne fabrikker. Det betyder, at de to ting er udviklet til hinanden. Det sikrer et bedre resultat, forklarer Arne Madsen.

Når der skal printes på mørke tekstiler, skal materialet først primes. Det kan gøres med en spray-flaske, men resultatet bliver mere ensartet over hele fladen, hvis der benyttes en primer-maskine.

F 2100 henvender sig til et marked med behov for print direkte på bomuld (fx T-shirts), men der testes lige nu med en primer, der kan printe på andre tekstiler, og det åbner for flere muligheder, oplyser Arne Madsen.

Sublimationsprint er populært blandt designere

Men ikke alt bliver produceret med print direkte på materialet. Der sælges også fortsat en del sublimationsprintere, som fx Epsons F 6200, F 7200 og F 9300.

– Det er udstyr, der ofte efterspørges af designere, der gerne vil kunne producere tingene selv, slutter  Arne Madsen  fra Display Graphic Supply vores lille samtale om det danske marked for T-shirt-printere.

De seneste nyheder

J&CO investerer massivt i fremtiden

Med en investering på mere end én million i nye printere satser J&CO på at effektivisere produktionen for at kunne følge med de mange store opgaver, de har fået.
J&CO_01
J&CO investerer massivt i fremtiden

Xerox køber Lexmark

Købet beskrives i en pressemeddelelse som en vigtig milepæl i Xerox' strategiske transformation til at blive en førende leverandør af innovative løsninger til den moderne hybride arbejdsplads.
Xerox-Gil-Hatch-Center-for-Customer-Innovation
Xerox køber Lexmark

Carina Christensen forlader GRAKOM

GRAKOM fortæller i en pressemeddelelse, at adm. direktør Carina Christensen forlader GRAKOM efter bare to år på posten.
carina_grakom
Carina Christensen forlader GRAKOM

– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Det er ejer og daglig leder Tommy Jørgensen som står for udtalelsen om, at de skal kunne alt.
gt_01
– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Læs videre

Servicevirksomhed i stabil udvikling

– En serviceaftale er billigere end et nødudkald og så medvirker den til færre produktionsstop samt længere levetid på dit udstyr, fortæller Lars Notlev.
grafiskrep_01
Servicevirksomhed i stabil udvikling

Rizon 10-robotten vinder Red Dot designpris

"Adaptive robotter!" Hvad er nu det? Det er intelligente robotter, som anvender kunstig intelligens (AI) og andre nye Industri 4.0 teknologier til både at se og føle omgivelserne og på basis af opsamlede input træffe de rigtige beslutninger.
Den adaptive Rizon 10 robot skriver med et konstant tryk på en touchscreen, som løbende bevæges
Rizon 10-robotten vinder Red Dot designpris

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print

Beckhoff Automation viser ny modulær cobot på Automatica 2022

På Automatica 2022 i München i sidste uge tog Beckhoff det ret utraditionelle skridt at vise sin egen cobot - Beckhoff Atro - stadig på et prototype stadium. Det interessante ved Atro er, at det er en modulært opbygget cobot, så brugeren vælger selv - naturligvis afhængig af applikationen - om man vil anvende en 4-, 5-, 6- eller 7-akset robot og om man vil have længere eller kortere arme i hvert led. Det er virkelig noget nyt.
Beckhoffs nye modulære Atro cobot, vist som prototype på Automatica 2022
Beckhoff Automation viser ny modulær cobot på Automatica 2022