Næsten uanset branche, så findes der et behov for at bruge etiketter. Det kan være alt fra den lokale blomsterhandler eller det lokale dækcentret over fremstillingsvirksomheder, laboratorier, kulturinstitutioner, forlystelsesetablissementer og forsendelsesvirksomheder til fødevareproducerende virksomheder. Der er etiketter alle vegne. Rigtig mange har brug for løsninger, der dækker helt specifikke krav, som de selv kan producere, når der er behov for det. Men de ved måske ikke altid præcis, hvad de skal efterspørge.
Det behov var baggrunden for at Christine Magnussen startede virksomheden LabelXperten i august 2017. Selv har hun en lang historie bag sig i den grafiske branche, hvor hun er uddannet reprokopist hos Østergaard Reproduktion. I midt halvfemserne tog hun uddannelsen som grafonom på Den Grafiske Højskole og har efter følgende arbejdet hos blandt andre Schultz Grafisk, Frederiksberg Bogtrykkeri og BB Data. Christine Magnussen fortæller:
– Efter uddannelsen som grafonom har jeg mest arbejdet med ledelse og salg. Men jeg har altid interesseret mig for det faglige. I de forskellige virksomheder, jeg har arbejdet for, har jeg opbygget en betydelig viden om blandt andet papir, plast, lim, lysægthed og holdbarheder. Den viden har gjort mit salgsarbejde til noget der minder mere om en rådgivningsproces, og det er sådan jeg trives bedst.
Ingen webshop – men fokus på rådgivning
LabelXperten startede uden en eneste kunde. Men med en stærk tro på egne evner og hjælp fra sin mand, der ligeledes er selvstændig, fik de hurtigt etableret virksomheden med hjemmeside og en omfattende Google AdWords kampagne. Men selvom online kommunikation har været hjørnestenen i markedsføringen, så har LabelXperten ikke en webshop. Det er helt bevidst for at tiltrække de kunder, som har brug for personlig rådgivning. Selvfølgelig kan man bestille sine varer hos LabelXperten, men det foregår via helt almindelig e-mail eller telefon.
LabelXperten har forhandlerpartner status hos en række af de helt store leverandører og kan tilbyde en sværm af standardprodukter. Men Christine har allerede fået udviklet en række specialprodukter, som hendes kunder har efterspurgt. Det gælder fx dæklabels til autoværksteder og dækcentre, som skal opbevare dæk på vegne af kunden. De kræver en helt særlig lim og holdbarhed, som ikke umiddelbart var tilgængelig på markedet. Af andre specielt udviklede produkter nævner Christine gæstekort og fragtlabels. Omkring 35-40% af hendes salg er specielle løsninger mens resten er standardprodukter.
Tusindvis af forskellige behov
Men bare det at bestille den rigtige etiket til printeren på kontoret kan være en udfordring. Indimellem er der folk der ringer, fordi de har købt tre forskellige ruller labels i en webshop, og ingen af dem passer til printeren. Dem vejleder Christine hellere end gerne og sikrer at det virker, når varerne når frem.
Det er mange forskellige, og indimellem avancerede problemstillinger, som LabelXperten bliver involveret i. Det kan være design af en etiket, som bæres som adgangsbillet på et museum, hvor kunderne selv skal printe den ud og afrive fra en rullen. Hvordan sikrer man sig, at rullen og/eller etiketterne ikke bliver beskadiget af de mange forskellige måder gæsterne griber det an på, og kan man få en type rulle, der virker i flere forskellige printere?
Det kan også være et spørgsmål om hvorfra en stregkode skal kunne scannes på lageret, eller en label der skal kunne aftages i flere trin mens den følger en produktionsgang eller måske en label, der har decideret beskyttende effekt på fx noget elektronik.
Ingen opgave er for lille eller for speciel
– Der findes tusindvis af forskellige behov, og jeg elsker at dykke ned i de specielle problemstillinger for at løse en opgave. På det område oplever jeg ikke egentligt konkurrence. Skulle det være nødvendigt er jeg også i stand til at fremstille etiketter til kortsigtede løsninger, fx når et produkt skal testes i markedet, inden en større labelproduktion kan igangsættes. Det er faktisk rart engang imellem at have fingrene ”nede i suppen”, fortæller Christine Magnussen.
LabelXperten og Christine Magnussen har for alvor fået vind i sejlene. Efter en lidt stille start buldrer det nu derudaf. Omsætningen i de første fire måneder af 2019 har allerede oversteget halvdelen af den samlede omsætning for 2017 og 2018 tilsammen. Fokus er på rådgivning vedrørende valg eller udvikling af den rette label og printerkombination. Men hun sælger også mange startsæt, hvor kunden har brug for en printer, et farvebånd og en rulle labels. Ingen opgave der er for lille eller for speciel for LabelXperten.