Vi er ”grønne” i 2050

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 9 April 2019
OPDATERET: 9 April

Ordene kommer fra Jesper Bo Jensen fra Fremforsk, Center for Fremtidsforskning. Han holdt indlæg på Grakom-dagen i sidste uge. Temaet var Bæredygtighed, Den grafiske branche og fremtidens bæredygtighed.

Når Jesper Bo Jensen taler om bæredygtighed, taler han om emnet i bred forstand, idet han også inddrager CSR og virksomhedens (økonomiske) bæredygtighed.

Stigende CO2-udledning

Vi har et stigende forbrug – og deraf blandt andet større udledning af CO2.Vores privatforbrug stiger med 2,6 procent om året. Går det galt? Spurgte Jesper Bo Jensen, og kom selv med svaret.

– Måske ikke. En del af forbruget er ikke fysiske varer men fx musik og online-tjenester, fortalte Jesper Bo Jensen.

Helt ”grønne” i 2050

Men lige meget hvad, så udledes der i dag mere CO2 end tidligere. Vi kan dog her i Danmark ikke gøre meget for at påvirke verdens samlede CO2-udledning. Vores procentvise andel er på et meget, meget lille niveau.

– Vi kan i Danmark ikke gøre meget. Vi er på vej og vil nok allerede i 2050 være helt ”grønne”. Vores indflydelse skal nok mere være i retning af at være det ”gode eksempel” for ikke mindst Kina og Asien. Så spis bøffen lørdag aften uden samvittighedsproblemer, lød opfordringen fra forskeren.

Mange træer og bedre batterier

Og den grafiske branche ”stjæler” ikke klodens træer. Tvært imod. Der er i dag tre gange så meget skov som tidligere, blev der oplyst.

Den store synder er ikke papir. Det er transportdelen. Men vi bliver bedre til batterier, og det får stor betydning. Specielt fordi solenergi fremover vil være en teknologi, der vil sejre. Det kan allerede nu betale sig at sætte solceller op – uden tilskud.

Selv om vi er godt på vej i Danmark, så skal vi fortsat blive ved med at gøre noget for klimaet. Først og fremmest fordi de unge ”kræver” det, selv om de gladelig flyver med Ryan Air til Thailand. – Vi gør noget godt, og vi gør noget skidt, som Jesper Bo Jensen sagde.

Vis miljødertificeringerne, dit sociale ansvar og sørg for det gode arbejdsmiljø

Og så skal vi sørge for at være miljøcertificeret. Det vil kunderne forlange.

Men vi skal huske, at bæredygtighed også omhandler CSR, vores interne arbejdsmiljø inklusiv fx støj. Bæredygtighed er mere er blot klima, mindede Jesper Bo Jensen os om, og vi skal huske, at der til enhver tid også skal være bæredygtige virksomheder.

–Vi kan regulere os ud af klimaproblemet. Det er vi i gang med. Og regulering virker. Problemet ligger i Kina og Asien, lød det fra forskeren.

De seneste nyheder

J&CO investerer massivt i fremtiden

Med en investering på mere end én million i nye printere satser J&CO på at effektivisere produktionen for at kunne følge med de mange store opgaver, de har fået.
J&CO_01
J&CO investerer massivt i fremtiden

Xerox køber Lexmark

Købet beskrives i en pressemeddelelse som en vigtig milepæl i Xerox' strategiske transformation til at blive en førende leverandør af innovative løsninger til den moderne hybride arbejdsplads.
Xerox-Gil-Hatch-Center-for-Customer-Innovation
Xerox køber Lexmark

Carina Christensen forlader GRAKOM

GRAKOM fortæller i en pressemeddelelse, at adm. direktør Carina Christensen forlader GRAKOM efter bare to år på posten.
carina_grakom
Carina Christensen forlader GRAKOM

– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Det er ejer og daglig leder Tommy Jørgensen som står for udtalelsen om, at de skal kunne alt.
gt_01
– Med vores beliggenhed, skal vi kunne alt!

Læs videre

Grøn cloud-løsning skal øge både bæredygtighed og sikkerhed

Den berettigede fokus på de store knaster i de grafiske virksomheders bæredygtighed: råvarer, transport, spild og maskinparkens energiforbrug gør at man måske overser nogle mindre, men dog betydende, lavt hængende frugter.
TeamPhoto
Grøn cloud-løsning skal øge både bæredygtighed og sikkerhed

Vink byder på "en tur i det grønne"

Vink leverer et bredt udbud af plastmaterialer. Til grafisk industri fokuserer man især på plader og fleksible materialer samt forskellige former for skilte med indbygget LED lys.
Houlberg Zepernick og salgschef Jacob Busk Jensen foran Vink Plasts logo.
Vink byder på “en tur i det grønne”

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po
Print og Medier går sammen med Sign&Print

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient
Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen