Vi er ”grønne” i 2050

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 9 April 2019
OPDATERET: 9 April

Ordene kommer fra Jesper Bo Jensen fra Fremforsk, Center for Fremtidsforskning. Han holdt indlæg på Grakom-dagen i sidste uge. Temaet var Bæredygtighed, Den grafiske branche og fremtidens bæredygtighed.

Når Jesper Bo Jensen taler om bæredygtighed, taler han om emnet i bred forstand, idet han også inddrager CSR og virksomhedens (økonomiske) bæredygtighed.

Stigende CO2-udledning

Vi har et stigende forbrug – og deraf blandt andet større udledning af CO2.Vores privatforbrug stiger med 2,6 procent om året. Går det galt? Spurgte Jesper Bo Jensen, og kom selv med svaret.

– Måske ikke. En del af forbruget er ikke fysiske varer men fx musik og online-tjenester, fortalte Jesper Bo Jensen.

Helt ”grønne” i 2050

Men lige meget hvad, så udledes der i dag mere CO2 end tidligere. Vi kan dog her i Danmark ikke gøre meget for at påvirke verdens samlede CO2-udledning. Vores procentvise andel er på et meget, meget lille niveau.

– Vi kan i Danmark ikke gøre meget. Vi er på vej og vil nok allerede i 2050 være helt ”grønne”. Vores indflydelse skal nok mere være i retning af at være det ”gode eksempel” for ikke mindst Kina og Asien. Så spis bøffen lørdag aften uden samvittighedsproblemer, lød opfordringen fra forskeren.

Mange træer og bedre batterier

Og den grafiske branche ”stjæler” ikke klodens træer. Tvært imod. Der er i dag tre gange så meget skov som tidligere, blev der oplyst.

Den store synder er ikke papir. Det er transportdelen. Men vi bliver bedre til batterier, og det får stor betydning. Specielt fordi solenergi fremover vil være en teknologi, der vil sejre. Det kan allerede nu betale sig at sætte solceller op – uden tilskud.

Selv om vi er godt på vej i Danmark, så skal vi fortsat blive ved med at gøre noget for klimaet. Først og fremmest fordi de unge ”kræver” det, selv om de gladelig flyver med Ryan Air til Thailand. – Vi gør noget godt, og vi gør noget skidt, som Jesper Bo Jensen sagde.

Vis miljødertificeringerne, dit sociale ansvar og sørg for det gode arbejdsmiljø

Og så skal vi sørge for at være miljøcertificeret. Det vil kunderne forlange.

Men vi skal huske, at bæredygtighed også omhandler CSR, vores interne arbejdsmiljø inklusiv fx støj. Bæredygtighed er mere er blot klima, mindede Jesper Bo Jensen os om, og vi skal huske, at der til enhver tid også skal være bæredygtige virksomheder.

–Vi kan regulere os ud af klimaproblemet. Det er vi i gang med. Og regulering virker. Problemet ligger i Kina og Asien, lød det fra forskeren.

Læs videre

Grøn cloud-løsning skal øge både bæredygtighed og sikkerhed

Den berettigede fokus på de store knaster i de grafiske virksomheders bæredygtighed: råvarer, transport, spild og maskinparkens energiforbrug gør at man måske overser nogle mindre, men dog betydende, lavt hængende frugter.
TeamPhoto

Vink byder på "en tur i det grønne"

Vink leverer et bredt udbud af plastmaterialer. Til grafisk industri fokuserer man især på plader og fleksible materialer samt forskellige former for skilte med indbygget LED lys.
Houlberg Zepernick og salgschef Jacob Busk Jensen foran Vink Plasts logo.

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Ricoh femdobler indsatsen på Sign Print & Pack-messen

Med overtagelsen af Quadient har Ricoh valgt at femdoble den standplads på Sign Print og Pack-messen i Odense, som ellers var reserveret til Quadient. Jan Brændholt fra Ricoh fortæller, at de med det nye set-up har så meget at vise, at de lige nu er i gang med begrænsningens kunst.
RDK_quadient

De seneste nyheder

LM Sign opruster til udvikling

LM Sign i Sønderborg har gennem det sidste år investeret i nye maskiner. Nu er tiden kommet til at opruste på mandskabssiden.
LMS_01

UPM Raflatac lukker etiketfabrik

UPM Raflatac har besluttet at lukke deres fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland permanent for at forbedre organisationens samlede effektivitet og rentabilitet.
UPM-Grafityp

Koenig & Bauer reorganiserer

For at komme tættere på nuværende og fremtidige kundebehov reduceres antallet af divisioner fra tre til to.
K&B_01

Tre virksomheder bliver til én

Tre sønderjyske virksomheder går sammen under nyt navn og på sigt flytter de også sammen under ét tag.
Screenshot