Onlineprinters: Fra accidenstrykkeri til en af Europas største trykkerikoncerner

PUBLICERET: 4 March 2019
OPDATERET: 4 March

Trykkeribranchens undergang er blevet forudsagt mange gange før, men den europæiske trykkeribranche, med en årlig omsætning på 80 milliarder euro, er fortsat en kæmpestor økonomisk faktor.

Store forandringer i branchen – men stabil omsætning

Tal fra Intergraf, den europæiske interesseorganisation for trykkeribranchen og den grafiske branche fortæller, at antallet af trykkerier faldt med 14 procent i en periode på 10 år (fra 2005 til 2015). I 2015 lå antallet på lidt over 110.000 firmaer. I den samme periode faldt medarbejderantallet med ca. en tredjedel til 622.000 ansatte. Omsætningen har derimod været forholdsvis stabil. I nu over 10 år er der på det europæiske trykkerimarked blevet omsat for ca. 80 milliarder euro om året.
– Hvis man arbejder konstruktivt med transformationsprocessen, kan man vokse kraftigt, siger dr. Michael Fries, CEO hos Onlineprinters. Han fortæller at den internationale virksomhedsgruppe er i top tre blandt onlinetrykkerier i Europa og tilføjer:
– Alle virksomheder bliver nødt til at stille spørgsmålstegn ved deres forretningsmodeller og indrette sig efter de nye krav på markedet. Produkter som f.eks. visitkort og flyers bliver i fremtiden næsten udelukkende blive bestilt online og fremstillet af store onlinetrykkerier. Men det betyder ikke, at lokale trykkerier ikke har nogen fremtid, tværtimod. Trenden går hen imod samarbejde. Klassiske trykkerier har deres styrker inden for specialtryk, lokale rådgivningsydelser og individuelle services. Mange af dem køber produkter som f.eks. brevpapir, plakater og hæfter/magasiner hos onlinetrykkerier som vores og arbejder som re-sellers. Samtidig køber vi også hos specialudbydere, f.eks. hos Letterpress-visitkort- og reklameartikelproducenter.

Fra klassisk trykkeri til onlineprint

Onlineprinters har siden starten af det nye årtusinde gennemført transformationsprocessen fra et klassisk, familieejet trykkeri til en succesfuld e-commerce-virksomhed. Anledningen til transformationen fra accidenstrykkeriet E. Meyer i Neustadt an der Aisch, en lille by i Sydtyskland, var allerede dengang det store konkurrencepres i branchen.
I 2004 tog grundlæggeren Walter Meyer skridtet ud på internettet: Han gik live med websiden diedruckerei.de og tilbød tryk af flyers og plakater online. Målet var i første omgang at understøtte forældrenes trykkeri. I dag har firmagruppen en årlig omsætning på over 200 millioner euro. Pioneren i branchen er blevet til et af de største onlinetrykkerier i hele Europa.
Dr. Michael Fries går ud fra, at onlinetrykkerierne i Vesteuropa også i de kommende år vil have en omsætning med en tocifret vækst. – I øjeblikket leverer vi til en million kunder, primært erhvervskunder, i flere end 30 lande i Europa, siger dr. Michael Fries.

Ekspanderer til nabolandene

Derfor har virksomheden siden 2008 ekspanderet til de europæiske nabolande. Onlineprinters-gruppen er opstået i forbindelse med overtagelsen af det britiske onlinetrykkeri Solopress og den danske virksomhed LaserTryk. Gruppen hører i dag til blandt de største på det europæiske marked og har i forretningsåret 2018 fremstillet og solgt over 3 milliarder tryksager– fra visitkort, brevpapir, flyers og hæfter/magasiner til roll-up-systemer og reklamebannere i storformat.
De, for det meste, standardiserede produkter produceres med den såkaldte puljetrykmetode, som garanterer et lavt og gennemsigtigt prisniveau. I stedet for at skulle fremstille en ordre enkeltvis kombinerer e-commerce-virksomheden ved hjælp af komplekse algoritmer op til 50 ordrer på et trykark. På den måde udnyttes papiret optimalt, og man sparer omkostninger, og det kommer også miljøet til gode.

Stadig flere ansatte

I modsætning til den generelle udvikling i branchen er antallet af ansatte i Onlineprinters-gruppen steget kontinuerligt: fra ca. 20 medarbejdere inden starten med onlinehandel i 2004 til flere end 1.400 medarbejdere i 2018. Virksomheden har aktiviteter i Tyskland, Storbritannien, Danmark og Polen og søger kvalificerede medarbejdere i alle afdelinger: Der er pt. opslået 100 stillinger i organisationen (ca. 35 af dem kan ses her) og i øvrigt henviser de til onlineprinters nationale hjemmesider, hvor de gør opmærksom på, at de mangler arbejdskraft og man er velkommen til at søge.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Sign Service og College360 gør eleverne klar til Skills

For tredje år i træk er skilteteknikerne med til DM i Skills som konkurrencefag.
skills_05

– Vi må stå sammen om skiltetekniker-uddannelsen

Fredag den 12. april var der generalforsamling i Skilt- og Print Branchen, hvor der var stor fokus på at fastholde og udvikle skiltetekniker-uddannelsen.
claus-tvangso

HP vil fortsætte med at drive udviklingen

Nøgleordene for HP på Drupa-messen er automation, integration og bæredygtighed som vil de adressere med tre teknologier.
drupa24_hp

Huuray for en printer

Den danske virksomhed, Huuray, investerede i sommeren 2023 i en ny printer for at udvide sit udbud af personaliserede gavekort.
Huuray-PR-Billeder