Hos Damgaard Jensen A/S udvikler og producerer de individuelle løsninger

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 4 March 2019
OPDATERET: 4 March

Damgaard Jensen A/S’ historie starter helt tilbage til 1917. Så de har historien og erfaringerne med, men de udvikler også løbende virksomheden i takt med markedet og behovet for at imødekomme kundernes behov.

Der produceres stadig mange tryksager med print til kant. Men al inhouse produktion er digital. Her er det en Ricoh produktionsprinter, hvor Dennis Laustsen ser til en opgave.

Fra at være en virksomhed, der kom farve på papir, er de i dag en leverandør for Business-to-Business-markedet af opgaver inden for outdoor og indoor, tryksager, udstilling, displays og meget andet. Men de er også fortsat leverandør til hele byggesektoren, som tidligere fik leveret kopier af byggetegninger med mere. I dag omfatter opgaverne meget mere som fx byggeskilte og print på lyddæmpende plader for at nævne et par områder.
Damgaard Jensen  producerer også mange opgaver inden for mere almindelige tryksager – blandt andet brochurer og direct mails med variable data.
I dag kendetegnes den store produktionshal i Aarhus af en mangfoldig maskinpark til at løse alle opgaverne. Og der er mange maskiner. Alle digitale. Der køres rigtig mange ordrer igennem dagligt, og ikke mange opgaver er standard. Det meste er individuelle løsninger. Selv om der står 4 store skæreborde, er det i denne afdeling, der ofte opstår en flaskehals. Der kunne godt bruges flere borde, men pladsen mangler.
Som nævnt er hele Aarhus-produktionen digital, men der løses også opgaver, hvor offset er den mest kosteffektive løsning, og det sker så via samarbejdspartnere.

Kasser der passer

Skæremaskinen, der hele dagen producerer forsendelseskasser, der matcher varerne perfekt, sp transportskader og emballagespild undgås

Netop fordi så mange af opgaverne ikke er standardopgaver, så oplevede de også en del uhensigtsmæssig brug af papemballage. Der blev brugt for meget i forhold til produktets fysiske størrelse, og der blev benyttet for meget ”fyldmateriale” for at beskytte produkterne mod transportskader. Hvad gør man så? Jo man udvikler en løsning til individuelle papkasser.  Nu står der en ”papmaskine-konstruktion”, der dagen lang skærer kasser i netop det mål og udformning, der matcher det produkt, der skal sendes. Det sparer på emballageforbruget og hindrer transportskader på produkterne.
De ordretilpassede papkasser kan også leveres ”ud af huset” – se mere på kasserderpasser.dk.

Ikke mange opgaver er ens

Ordrerne hos Damgaard Jensen kendestegnes ofte ved, at de er individuelle og produceret specielt til kunden. For at kunne imødekomme kundernes ønsker bedst muligt har de med drifts- og udviklingschef Per Kudsk i spidsen oprettet et ”Solutionslab” med fire medarbejdere. Her arbejder de med at udvikle løsninger til kundernes ønsker. Det sker ofte i et tæt samarbejde med reklamebureauer. En af løsningerne, der er udviklet i Solutionslab er en kaffebar, der produceres til nogle tankstationer.
– Ja, vi leverer stadig masser af flotte tryksager med print til kant, men vi kan også så meget andet, kommenterer salgschef Ebbe Nørkjær.

Nu skal der også printes tapeter

Ebbe Nørkjær studerer nogle af de mønstre, der fx kan printes på den nye Dimense tapetprinter, der både printer og præger.

Skal det være guld, så lad det være guld over det hele. Dennis Laustsen viser et print fra Dimense tapetprinteren.

Som noget helt nyt har Damgaard Jensen netop fået installeret en Dimense tapetprinter, som både printer og præger. En meget spændende maskine, som kan noget, der endnu er lidt unikt. Det er den anden Dimense, som NIZE equipment har installeret i Danmark.
– Den forventer vi os meget af. Interiør og indretning er vækstområder og vi er nu i gang med at få designet en tapetserie som kunderne kan vælge fra, hvis de ikke selv har mulighed for at lave design, forklarer Dennis Laustsen, der  er medejer af Damgaard-Jensen

10.000 kvm fyldt udstyr og spændende løsninger

Når man går rundt i det 10.000 kvm store hus i Aarhus ser man det ene eksempel efter det andet på individuelle opgaver, der er løst for kunder, og i Solutionslab, står der også prototyper på forskellige løsninger, der imødekommer ønskerne.
Mange af kunderne er kædekunder, så der skal ofte også sendes ordrer til mange forskellige destinationer i både ind- og udland. Derfor gælder det også om at udvikle løsninger, der både er stabile, når de skal bruges hos kunderne, men også er lette at montere og ikke mindst transportere. I sidstnævnte tilfælde spiller de ordretilpassede papkasser en væsentlig rolle.

Et udstillingssystem fra Damgaard.Jensen. DEt monteres med et “klik-system”, og der kan også laves vinkler, enkelt og let

Men det er ikke kun større kæder, der er kunder hos Damgaard Jensen. Der er også mange mindre kunder. Fælles for de fleste er, at de har brug for løsninger, der ikke er ”hyldevarer”.

120 medarbejdere og altid plads til lærlinge

Det store hus fyldes af omkring 120 fuldtidsansatte. Endvidere kan der trækkes på omkring 25 faste tilkaldevikarer. Blandt de ansatte er der også lærlinge. Hos Damgaard Jensen er der løbende omkring otte til ni lærlinge.
– Ja, vi sørger for at der hele tiden uddannes nye medarbejdere. Vi har udarbejdet et lærlingeprogram, så alle parter får mest mulig succes, forklarer Dennis Laustsen.
Medarbejdere oplæres også internt i huset. Det kan fx være unge mennesker, der starter som ”ungarbejdere”, og så løbende oplæres i de forskellige funktioner rundt om i huset. Det bliver nogle dygtige og passionerede medarbejdere som kender huset, fortæller Dennis Laustsen.

Læs videre

Flest ville læse om Scandinavian Print Group

Årets julekonkurrence gik ud på at gætte den mest læste historie på Sign Print & Pack i 2024.
årets mest læste 2024

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

De seneste nyheder

Canon slår det store brød op på Hunkeler Innovation Days

Under temaet 'The Power to Move' vil Canon at vise, hvordan digitalprint kan flytte mennesker og virksomheder fremad.
canon_prostream_3000_01

Ny trykfarve lover bedre egenskaber og lavere miljøpåvirkning

Hubergroup, en global leverandør af bl.a. trykfarver lancerer en ny trykfarveserie – Dynamica Ink.
Screenshot

Ændring i ejerskabet hos William Skilte

Alt fortsætter som før, lover Mette Broch som nu har overtaget det fulde ansvar for virksomheden.
william_skilte_mette

Flere spændende nyheder i årets Packnorth Award 2025

Siden første februar har Packnorth Award – Nordens største emballagekonkurrence – været åben for bidrag.
Blue-Ocean-Closure-Grand-Prize-qwboowvahoin2a5ecpx2m9vynt416rrtd7jxbh21dc