45 deltagere til varieret branchedag

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 27 February 2019
OPDATERET: 27 February

Skilt & Print Branchen havde inviteret til branchedag. 45 deltagere fra hele landet tog turen til TEC i Gladsaxe, hvor mødet blev holdt i skolens lille kantine.

Programmet var varieret. Det startede og sluttede med uddannelse, men derimellem var forskellige indlæg om brancherelevante emner fra wrapping, stiger og stilladser, 3Dprint,solfilm, LED-belysning og lidt om, hvilken retning vinden måske blæser for branchen.

 

Udfordringer på uddannelsessiden

Jan Stevnsborg, formand for Skilt & Print Branchen

Efter formand Jan Stevnsborgs velkomst var som nævnt det første emne ”skilteteknikeruddannelsen”. Efter de nye regler skal elever have en uddannelsesaftale med en virksomhed for at blive optaget på uddannelsen. Det har skiltevirksomhederne endnu ikke helt vænnet sig til. Så der mangler kraftigt at blive tegnet elevkontrakter. I så alvorlig en grad, at uddannelsen er truet. Ingen sidder dog på hænderne. Skolerne har rettet henvendelse til ministeriet for at få mulighed for nogle kvote-elever, der kan optages uden at have en uddannelsesaftale. Dagens program sluttede med en diskussion om uddannelsen. Der kom spørgsmål om skoleopholdene måske kunne opdeles i flere perioder, så eleverne ikke skulle undværes så længe ad gangen i virksomhederne. Lidt input til markedsføring af muligheden for at have elever kom der også.

 

Det varierede program

Christian Heibroch fra Hexis fortalte og demonstrerede brugen af bodyfence, der beskytter mod ridser, stenslag og lignende. Christian Heibroch præsenterede og den nye wrappingfolie THE190EVO, der er super let at arbejde med, og tilmed også hurtig, da den ikke behøver at varmes ret meget.

Så var det sikkerhed, der blev fortalt om. Ikke mindst sikkerhed i forbindelse med arbejde på stiger. Det var Bjarne Prip fra Hultafors, der meget levende fortalte om hvorfor det så absolut kan betale sig at købe gode arbejdsredskaber, der kan være med til at hindre faldulykker. Jeg tror ikke, der var nogen af tilhørerne, der ikke kunne se det fornuftige i at købe sikkert udstyr. Både for sikkerhedens og medarbejdernes skyld, men også rent økonomisk. En arbejdslykke koster i gennemsnit omkring 35.000, viser en statistik fra BAR.

Så gik vi fra stiger til 3D-print. Bjarne Rasmussen fra Copytec fortalte om 3D-print og de forskellige teknologier. Og Bjarne Rasmussen lagde heller ikke skjul på, at det ikke blot er at trykke på startknappen. Men der er mange spændende muligheder, også inden for skiltning, indoor og messemarkedet. Bjarne Rasmussens råd var dog: Start med en lille printer, leg med den, så finder du hurtigt ud af hvor mange spændende muligheder der er, men også hvad du skal lægge vægt på i dit eget valg af printer.

Så gik vi over til at høre om mulighederne med solfilm. Et stort marked, der ligger lige for næsen – og lige til højrebenet for skiltebranchens virksomheder. Specielt hvis lige først sætter sig ind, hvordan der arbejdes med solfilm. Og man skal huske, at garantien for filmen kun gælder, hvis der også fuges i kanterne. Dennis fra Villum Sign demonstrerede, hvordan man fugede. Det var Søren Carstensen og Ole Holst fra Signcom, der fortalte om solfilm-mulighederne.

Peter Friis fra Hansen LED

Peter Friis fra Hansen LED var den næste. Og Peter Friis fortalte naturligvis og LED-lys. De har egen produktion i Tyskland og står inde for kvaliteten.

Inden dagens program blev afsluttet med en uddannelsesdebat kom Lis Lykke med et bud på i hvilken retning vinden kan blæse for branchen. Den bliver mere vidensbaseret og det kan måske bedre klares, hvis man samarbejder endnu mere. Alle behøver ikke have de samme ressourcer, hvis man blot kan trække på hinandens i et produktionsfællesskab eller lignende.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Heidelberg sætter ild i Hunkeler Innovation Days

For første gang nogensinde viser Heidelberg færdiggørelsesløsningen Fireline sammen med deres nye Jetfire 50 digitalprinter.
Heidelberg-Hunkeler_01

Kolind Bogtrykkeri overtager Hobro Lyntryk

De har haft nok at se til hos Kolind Bogtrykkeri det sidste års tid.
kolind-hobro

Agfa tilføjer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, der blev lanceret sidste år.
Anapurna-Ciervo-H2500_PR

Inkjet-print med fuldautomatiseret efterbehandling

Oplev to nyudviklede efterbehandlingsløsninger til RISO’s inkjet-flagskib Valezus.
ExpeJet