For mange handler Augmented Reality (AR) stadig om spil, om fx at fange Pokémons. Det var også det, der var udgangspunktet for VMA Nordic, da de for to år siden etablerede sig som specialister i både AR og VR (Virtual Reality). Men sidste år fik de både en kapitalindsprøjtning og øjnene op for, at det er i industrien, at det store marked ligger. Og det omfatter i høj grad også den grafiske industri.
Jeg møder to af stifterne af VMA Nordic, Ahad Azimi og Nazer Mehrali, der begge er opvokset i Vejle, og som sidenhen mødtes tilfældigt i København og sammen udvikle grundlaget for VMA Nordic. Ahad Azimi er uddannet ingeniør inden for mechatronics, en kombination af mekanik og elektronik. Nazer Mehrali er uddannet på henholdsvis Syddansk universitet og CBS og har opnået kompetencer inden for innovation, iværksætteri, strategi og ledelse.
Kendt magasin på vej med AR-annoncer
Vi skal ikke langt ind i samtalen før, at Nazer Mehrali viser mig et slående eksempel på, hvad AR kan bruges til. Han tager et magasin frem og bladre op på en eksklusiv tøjannonce. I et magasin som dette er den slags annoncer fotografiske kunstværker med typisk meget lidt information. En model, noget lækkert tøj og et flot sceneri er, hvad vi bliver præsenteret for. Men hvad nu, hvis man er interesseret i varen? Nazer Mehrali fortæller:
– Undersøgelser viser, at flere kunder bliver frustrerede over den slags annoncer, hvis de er købsmodne. Hvor kan jeg få varen? Kan jeg få den i andre farver? Hvad koster den? Og så videre.
Men ved at augmentere annoncen kan du fx koble annoncen direkte med en webshop, så du både kan se farvevarianter, størrelser, lignende produkter, priser og næsten vigtigst af det hele, så kan du bestille varen med det samme.
De er i fuld gang med at udvikle konceptet for en magasinudgiver (og det er ikke Print og Medier) og kan derfor ikke afsløre navnet endnu. Men udover at tilbyde annoncørerne denne udvidede facilitet, giver det også mulighed for en mere direkte kobling mellem annoncering og udbytte, hvilket er en af de udfordringer, det trykte medie har i forhold til online.
Potentialet er enormt, men tør vi?
Nazer og Ahad fortæller, at det danske marked kun langsomt er ved at tage teknologien til sig. Det skyldes dels, at udstyret (pads og smartphones) ikke har kunnet klare opgaven og dels en træghed i at adoptere ny teknologi, som fx også kendes fra 3D print. Netværk og processorkraft er efterhånden så effektive, at det ikke længere er et problem, fortæller Ahad Azimi, og om markedet siger Nazer Mehrali, at internationale analyser (bl.a. statista.com), peger på at det globale marked, inden for fem år, vil vokse fra små 30 mia US dollars til mere end 200 mia. US dollars.
Det skal fremme forretningen, ellers lad vær’
Udfordringen ved AR er først og fremmest at forstå mulighederne. Hvad vil du opnå med AR? Det skulle helst ikke ende som en fjollet gimmick, men som noget der på en eller anden måde fremmer din og/eller dine kunders forretning. Nazer Mehrali peger på følgende mulige anvendelsesmuligheder:
– Du kan bruge AR til at skabe loyalitet. Det kan være ved at skabe et legeunivers omkring fx morgenmadsprodukter. Hvis Arla brugte deres Disney-figurer på emballagen til at udvikle lege og sunde morgenmadsvaner kunne både børn og voksne måske udvikle en større loyalitet til netop disse produkter. Det kan også være en udvidet købsoplevelse eller storytelling, som den firmaet bag vinserien 19 Crimes har udviklet, hvor man får historien bag de enkelte forbrydelser via sin app (se linket nedenfor) eller det kan være en Call-to-action funktion som den, hvor magasinet er koblet til en webshop.
Der er mange muligheder. Du kan blive meget klogere på både de forretningsmæssige muligheder og teknologierne der understøtte disse på de to gratis AR-seminarer senere i denne måned. Klik på nedenstående link og tilmeld dig. Der er endnu få pladser tilbage. Seminarerne arrangeres i et samarbejde mellem Konica Minolta og Print og Medier.