Er Augmented Reality andet end en gimmick?

PUBLICERET: 23 January 2019
OPDATERET: 23 January

Augmented Reality (AR) betyder en forøgelse eller tilføjelse til virkeligheden. Vi kender det især fra dengang, hvor store og små børn rendte rundt og fangede Pokémons, som var gemt rundt omkring i bybilledet, og kun kunne ses via deres smartphones. Vi har også set en række eksempler hvor en 3D version af fx en BMW luksusbil kunne poppe ud af en annonce, hvis vi kiggede på den gennem vores smartphone. Men så er det vist ikke rigtigt blevet til mere, eller hvad?

Selvom forventninger har været store, til at AR kunne forny det trykte medie og føre det ind i den digitale tidsalder, så har eksemplerne indtil videre sporadiske og frem for alt enkeltstående. I en artikel i det engelske magasin Printweek fortæller salgsdirektør Jacky Sidebottom-Every fra emballagefirmaet Glossop Cartons, at de har tilbudt produktet til deres kunder siden 2014, men at der faktisk ikke er nogen efterspørgsel på det. Hun siger:

– Jeg oplever, at kunderne synes det er fantastisk, men de har ingen idé om, hvordan de kan bruge det i deres salg eller på deres emballage, hvilket er en skam. Teknologien er endnu lidt forud for sin tid.

Omvendt ser det ud til, at teknologien har bedre fat i nogle andre markeder. Fx har IKEA udviklet en app – IKEA Place – som giver mulighed for at afprøve store dele af deres møbelkatalog i eget hjem, uden at du behøver at hente varerne hjem først. Du kan med det samme se, om størrelse og farve passer sammen med hjemmet i øvrigt.

Men det betyder ikke nødvendigvis, at der ikke er noget at komme efter for den grafiske branche.
På trods af erfaringerne fra Glossop Cartons, så ser især ud til at være et potentiale inden for emballageområdet. Et stort informationsbehov og meget lidt plads at gøre godt med betyder, at nye løsninger er velkomne. Her kan AR komme både til undsætning hvad angår pladsen, men også være med til at øge værdien betragteligt. Det kan fx være via samle- eller anvendelsesinstruktioner, og så kan man ikke se bort fra, at netop AR åbner for mange muligheder for, at skabe en tættere tilknytning mellem kunde og sælger.

Print og Medier vil, i samarbejde med Konica Minolta, afholde to gratis seminarer med titlen ”Forstå AR – og øg værdien af dine kunders tryksager”. Du kan læse mere og tilmelde dig her.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award

Schur viser ny printerteknologi, der erstatter labels på Sign Print & Pack

Den danske emballagegigant Schur har valgt at vise deres seneste 5-farve mærkningsteknologi på Sign Print & Pack-messen.
GSI Colorize

En verdensnyhed inden for kanalbogstaver vises på Sign Print & Pack

Du kan opleve intet mindre end en verdensnyhed, når du besøger Sign Print & Pack-messen i Odense.
saga_01

Zünd spreder avanceret funktion ud til flere skæresystemer

Zünd lancerer det nye EIS Load Table – et nyt system til registrering af materiale, der skal skæres eller have bukkestreger på bagsiden og derfor har printet nedad.
EIS LOAD TABLE