Augmented Reality (AR) betyder en forøgelse eller tilføjelse til virkeligheden. Vi kender det især fra dengang, hvor store og små børn rendte rundt og fangede Pokémons, som var gemt rundt omkring i bybilledet, og kun kunne ses via deres smartphones. Vi har også set en række eksempler hvor en 3D version af fx en BMW luksusbil kunne poppe ud af en annonce, hvis vi kiggede på den gennem vores smartphone. Men så er det vist ikke rigtigt blevet til mere, eller hvad?
Selvom forventninger har været store, til at AR kunne forny det trykte medie og føre det ind i den digitale tidsalder, så har eksemplerne indtil videre sporadiske og frem for alt enkeltstående. I en artikel i det engelske magasin Printweek fortæller salgsdirektør Jacky Sidebottom-Every fra emballagefirmaet Glossop Cartons, at de har tilbudt produktet til deres kunder siden 2014, men at der faktisk ikke er nogen efterspørgsel på det. Hun siger:
– Jeg oplever, at kunderne synes det er fantastisk, men de har ingen idé om, hvordan de kan bruge det i deres salg eller på deres emballage, hvilket er en skam. Teknologien er endnu lidt forud for sin tid.
Omvendt ser det ud til, at teknologien har bedre fat i nogle andre markeder. Fx har IKEA udviklet en app – IKEA Place – som giver mulighed for at afprøve store dele af deres møbelkatalog i eget hjem, uden at du behøver at hente varerne hjem først. Du kan med det samme se, om størrelse og farve passer sammen med hjemmet i øvrigt.
Men det betyder ikke nødvendigvis, at der ikke er noget at komme efter for den grafiske branche.
På trods af erfaringerne fra Glossop Cartons, så ser især ud til at være et potentiale inden for emballageområdet. Et stort informationsbehov og meget lidt plads at gøre godt med betyder, at nye løsninger er velkomne. Her kan AR komme både til undsætning hvad angår pladsen, men også være med til at øge værdien betragteligt. Det kan fx være via samle- eller anvendelsesinstruktioner, og så kan man ikke se bort fra, at netop AR åbner for mange muligheder for, at skabe en tættere tilknytning mellem kunde og sælger.
Print og Medier vil, i samarbejde med Konica Minolta, afholde to gratis seminarer med titlen ”Forstå AR – og øg værdien af dine kunders tryksager”. Du kan læse mere og tilmelde dig her.