Efter et rigtig godt år med stigende omsætning på de eksisterende kunder samt tilgang af en række nye kunder, investerer Børge Møller Grafisk i en ny trykmaskine. De luftede allerede tanken i en artikel tidligere på året. Nu har de valgt en Heidelberg XL 75 Speedmaster med automatisk farvestyring og pladeskift til afløsning af deres nuværende Heidelberg, der ligeledes er i det såkaldte halvformat (53 x 75).
– Der er rigeligt med konkurrence på helformatet, så vi holder os til halvformatet, hvor vi haft stor succes og skabt en god vækst gennem de seneste år, siger bogtrykker Heini Møller.
Han fortæller endvidere, at den nye maskine er udstyret med vendeværk mellem andet og tredje farveværk. Det giver mulighed for at trykke flere bogblokke og kalendere med to farver på hver side, hvilket er en niche, de ser store muligheder i.
– Med den nye maskine kan vi få flere jobs igennem om dagen, da især tiden mellem jobbene samt indkøringen bliver reduceret kraftigt. I dag mangler vi faktisk en halv mand, så vi må løbe lidt stærkere for at nå det hele. Ved at foretage denne investering, kan vi øge produktionen og fastholde det nuværende antal medarbejdere, fortæller Heini Møller.
Den automatiske farvestyring giver en meget stabil produktion, hvor udsvingene mellem de enkelte trykark bliver minimeret, men endnu vigtigere er det for økonomien, at indkøringsmakulaturen reduceres kraftigt.
– I dag koster indkøringen os 200-300 ark. Med den nye maskine vil makulaturen ligge på 50-100 ark. Heidelberg siger 50, men vi er forsigtige og kalkulerer med 100. Med de mange små oplag vi kører, vil vi kunne spare en hel del papir, fortæller Heini Møller.
Medvind på flere fronter
2018 har været et rigtig godt år for Børge Møller Grafisk. Pæn kundetilgang og stigende omsætning har sat sit præg på virksomheden på flere måder. De har ansat endnu en grafiker elev, så der nu er to elever i virksomheden. For godt et år siden investerede de i en hot-foil løsning, som ligeledes har været en stor succes. Så stor at de har indført skiftehold for at kunne følge med efterspørgslen. Heini Møller fortæller også, at det formentlig bliver på hot-foil området, at de kommer til at foretage deres næste investeringer.
Hvis man spørger Heini Møller om, hvad han ønsker sig for 2019 er svaret: at det bare vil fortsætte på samme måde som i 2018. De tror på, at der fortsat er en efterspørgsel efter god kvalitet, og at kunderne gerne vil bruge lidt ekstra på at, at skille sig ud.
Den nye Heidelberg installeres dog først i sommerugerne 29-30, hvor virksomheden vil holde lukket. Heldigvis har den nye maskine nøjagtig samme størrelse som den maskine der nedtages, så der skal ikke bygges nyt fundament, ifølge Heini Møller. At sommerprojektet kommer til at gå udover familiens årlige biltur til Sydfrankrig, er der ikke udelt begejstring for på hjemmefronten, men sådan er det, slutter Heini Møller vores samtale.