Før jul omtalte vi en kommentar fra Esben Mols Kabell, der hellere vil have en Ferrari stående i garagen end en printer i trykkeriet, der ingen forskel gør for forretningen.
Det har sikkert medført mange kommentarer rundt om i branchen, som vi ikke kender til, men kun kan gisne om. Det førte dog også til en kommentar fra Henrik Christiansen, der har mange års erfaringer fra den grafiske branche, blandt andet fra AGI, hvor han har været freelance journalist, fra Tresu Production, hvor han var production manager, og fra Komori Scandinavia, hvor Henrik Christiansen var CEO. I dag er han president CEO for Graphic Robotics.
– Principielt er der jo noget om det, som Esben Mols Kabell siger omkring investeringer i produktionsudstyr. Jeg er også fuldkommen enig i, at mange investeringer faktisk foretages mere med hjertet end med hjernen, selv om det burde være omvendt, fordi vi inde i vores hoveder er i stand til at få irrationelle beslutninger til at se rationelle ud, så de passer til det, som hjertet inderst inde ønsker sig, forklarer Henrik Christiansen.
Men det helt centrale ifølge Henrik Christiansen er, at enhver investering kun bør foretages på basis af en seriøs kalkule, men da man kan kalkulere på mange forskellige måder, og da enhver kalkule er baseret på nogle forudsætninger, som er hjerne/hjerte baseret, kan man få mange forskellige resultater for den samme investeringskalkule, afhængig af kalkulationsmetode og de forudsætninger, som lægges til grund.
Henrik Christiansen foreslår derfor, at Print og Medier spiller ud med en artikelserie om forudsætninger, kalkulationsmetoder og deres konsekvenser.
Den opfordring vil vi forsøge at tage op her i starten af 2019.