Enhver kalkule er baseret på hjerne/hjerte-forudsætninger

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 3 January 2019
OPDATERET: 3 January

Før jul omtalte vi en kommentar fra Esben Mols Kabell, der hellere vil have en Ferrari stående i garagen end en printer i trykkeriet, der ingen forskel gør for forretningen.

Det har sikkert medført mange kommentarer rundt om i branchen, som vi ikke kender til,  men kun kan gisne om. Det førte dog også til en kommentar fra Henrik Christiansen, der har mange års erfaringer fra den grafiske branche, blandt andet fra AGI, hvor han har været freelance journalist, fra Tresu Production, hvor han var production manager, og fra Komori Scandinavia, hvor Henrik Christiansen var CEO. I dag er han president CEO for Graphic Robotics.

–  Principielt er der jo noget om det, som Esben Mols Kabell siger omkring investeringer i produktionsudstyr. Jeg er også fuldkommen enig i, at mange investeringer faktisk foretages mere med hjertet end med hjernen, selv om det burde være omvendt, fordi vi inde i vores hoveder er i stand til at få irrationelle beslutninger til at se rationelle ud, så de passer til det, som hjertet inderst inde ønsker sig, forklarer Henrik Christiansen.

Men det helt centrale ifølge Henrik Christiansen er, at enhver investering kun bør foretages på basis af en seriøs kalkule, men da man kan kalkulere på mange forskellige måder, og da enhver kalkule er baseret på nogle forudsætninger, som er hjerne/hjerte baseret, kan man få mange forskellige resultater for den samme investeringskalkule, afhængig af kalkulationsmetode og de forudsætninger, som lægges til grund.

Henrik Christiansen foreslår derfor, at Print og Medier spiller ud med en artikelserie om forudsætninger, kalkulationsmetoder og deres konsekvenser.

Den opfordring vil vi forsøge at tage op her i starten af 2019.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Scanpack stiller det store spørgsmål: Gik du glip af fremtiden?

Dette års seminarprogram har fire fokusområder, der afspejler nogle af de mest afgørende faktorer for industriens fremtid.
scanpack-seminar

Kreativ konkurrence for designspirer på Sign Print & Pack-messen

Fremtidens Receptioner: Grafisk konkurrence for designstuderende på Sign Print & Pack i Odense 18. - 19. september 2024
reception

Drupa tiltrak væsentligt færre gæster end forventet

Besøgstallene på årets Drupa-messe er offentliggjort, og de må være en skuffelse for Drupa og Messe Düsseldorf.
drupa-besøgende

600 samlede og limede papkasser i timen med fuldt farveprint på alle sider

På Drupa præsenterede EFI sammen med Packsize en løsning til personaliseret fuldfarveprint på bølgepapkasser.
efi_drupa_01