Tre globale tendenser der påvirker alle i fremstillingsindustrien – inklusive den grafiske

PUBLICERET: 19 December 2018
OPDATERET: 19 December

Colin Elkins forfatter til en blog om tendenser i fremstillingsindustrien og globalt ansvarlig for softwareløsninger hos firmaet IFS. Han giver på sin blog et interessant bud på tre tendenser, der vil præge fremstillingsindustrien i 2019, og som derfor også vil få betydning for den grafiske branche.

Colin Elkins skriver en blog om tendenser og udviklinger i fremstillingsindustrien globalt.

Først på listen er NFC (Near Field Communication) og smarte etiketter, som ifølge Colin vil revolutionere måden produktinformation overleveres til kunden. Slut med de uendeligt små tekster på bagsiden eller i bunden, som ingen kan læse eller forstå. Zion Market Research forudsiger en årlig vækst for såkaldt ”smarte” etiketter på 17,6 procent i perioden 2018-2024.

– I 2019 vil produkter og varemærker i stigende grad blive udstyret med en NFC-chip. NFC’en og dens nært forbundne smarte etiketter baner vejen for kontantløs handel, og giver bedre dataanalyse og sporbarhed, siger Colin Elkins.

Næste trend på listen er udviklingen af bioplast og enklere miljømærkning.

– I oktober blev der truffet en EU-beslutning om at forbyde flere former for engangsprodukter, som fx visse typer sugerør. Dette vil have to konsekvenser for fremstillingsindustrien. Først og fremmest, hvilke typer emballagematerialer der kan bruges, og for det andet hvordan materialet skal kategoriseres.

Ifølge Elkins vil det globale marked for bioplast vokse fra 253 mia. kr. til 2,7 mia. kr. inden for en periode på bare 10 år. Dette vil kræve nye begreber til kategorisering af materialer. Begreber som nedbrydelig, komposterbar, genbrugelig m.m. kan være forvirrende. Derfor er det nødvendigt, at der skabes bedre og mere præcise definitioner.

Den tredje tendens er, at der vil blive stillet større krav til virksomhederne i forhold til, hvilke råvarer der anvendes, og hvordan deres produktion foregår. Dette understøttes blandt andet af et væld af studier, der har vist, at yngre forbrugere er villige til at betale mere for bæredygtige produkter.

– På lang sigt kan priserne på bæredygtige produkter forventes at falde med en stigning i salget til følge. Pointen er, at alle vinder, i alle faser, fra råvareleverandører til forbrugere, konkluderer Colin Elkins.

De seneste nyheder

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

På FESPA havde Canon fokus på at inspirere kunderne til at skabe vækst gennem workflow og automatisering
canon_01
Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

På KOMM-Dagen er der fokus på inspiration, ideer og at bringe begejstring hos deltagerne.
Palle_Studs
KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau
Papirmarkedet er stadig i opbrud

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk
Mercoprint og BEMRK går sammen