Colin Elkins forfatter til en blog om tendenser i fremstillingsindustrien og globalt ansvarlig for softwareløsninger hos firmaet IFS. Han giver på sin blog et interessant bud på tre tendenser, der vil præge fremstillingsindustrien i 2019, og som derfor også vil få betydning for den grafiske branche.

Først på listen er NFC (Near Field Communication) og smarte etiketter, som ifølge Colin vil revolutionere måden produktinformation overleveres til kunden. Slut med de uendeligt små tekster på bagsiden eller i bunden, som ingen kan læse eller forstå. Zion Market Research forudsiger en årlig vækst for såkaldt ”smarte” etiketter på 17,6 procent i perioden 2018-2024.
– I 2019 vil produkter og varemærker i stigende grad blive udstyret med en NFC-chip. NFC’en og dens nært forbundne smarte etiketter baner vejen for kontantløs handel, og giver bedre dataanalyse og sporbarhed, siger Colin Elkins.
Næste trend på listen er udviklingen af bioplast og enklere miljømærkning.
– I oktober blev der truffet en EU-beslutning om at forbyde flere former for engangsprodukter, som fx visse typer sugerør. Dette vil have to konsekvenser for fremstillingsindustrien. Først og fremmest, hvilke typer emballagematerialer der kan bruges, og for det andet hvordan materialet skal kategoriseres.
Ifølge Elkins vil det globale marked for bioplast vokse fra 253 mia. kr. til 2,7 mia. kr. inden for en periode på bare 10 år. Dette vil kræve nye begreber til kategorisering af materialer. Begreber som nedbrydelig, komposterbar, genbrugelig m.m. kan være forvirrende. Derfor er det nødvendigt, at der skabes bedre og mere præcise definitioner.
Den tredje tendens er, at der vil blive stillet større krav til virksomhederne i forhold til, hvilke råvarer der anvendes, og hvordan deres produktion foregår. Dette understøttes blandt andet af et væld af studier, der har vist, at yngre forbrugere er villige til at betale mere for bæredygtige produkter.
– På lang sigt kan priserne på bæredygtige produkter forventes at falde med en stigning i salget til følge. Pointen er, at alle vinder, i alle faser, fra råvareleverandører til forbrugere, konkluderer Colin Elkins.