IKONPRINT er en lille etiketvirksomhed i Vordingborg stiftet i 2006. De har i den korte periode etableret sig som ledende inden for specialetiketter samt RFID-etiketter til bl.a. bibliotekerne. I 2016 stod de overfor en udskiftning af dele af deres traditionelle flexo-udstyr og afsøgte markedet for digitale løsninger.
Valget faldt på en Panorama inkjet-løsning fra Nilpeter. Om valget siger ejer og administrerende direktør Thomas Nielsen:
– For ikke at skulle ud og slås med den samme teknologi og de samme priser som de andre, valgte vi at gå inkjet-vejen, da vi følte teknologien var moden. Samtidig var det af afgørende betydning for os, som en lille virksomhed, at vi havde let adgang til service og support, og da Nilpeter ligger i Slagelse og vi i Vordingborg, var det et forholdsvis let valg.
Om investeringen fortæller Thomas Nielsen, at de på et skift typisk kan håndtere 20 jobs og trykke omkring 15.000 meter. Omstillingstiden på et variantskift inklusive papirskift er på 3-4 minutter og selve indkøringen koster ca. 12 meter materiale.
Korte omstillingstider og nye markeder
Siden installationen i 2016 har IKONPRINT øget deres omsætning med 30 procent, og det er især inden for farve- og lakindustrien samt inden for sæbe- og kemikalieindustrien at væksten har været størst.
Thomas Nielsen fremhæver desuden RIP’en, en EQUIOS, som er Nilpeter selv har udviklet i samarbejde med Screen. Den har medvirket til at optimere hele deres workflow. Enkelthed i betjeningen af RIP’en sammen med det store interface, der sidder direkte på maskinen, gør at bl.a. genbestilling af jobs kan håndteres meget hurtigt.
– Med den vækst vi har i virksomheden, kunne vi godt tænke os at investere mere. Vækst er dyrt, men vi forsøger at styre den og udnytte den benefit vi har fået af denne investering. Men vi vil rigtig gerne mere, vi skal mere – det ligger i kortene, slutter Thomas Nielsen.