IKONPRINT: Vækst er dyrt, men vi vil – og skal – mere!

PUBLICERET: 12 December 2018
OPDATERET: 12 December

IKONPRINT er en lille etiketvirksomhed i Vordingborg stiftet i 2006. De har i den korte periode etableret sig som ledende inden for specialetiketter samt RFID-etiketter til bl.a. bibliotekerne. I 2016 stod de overfor en udskiftning af dele af deres traditionelle flexo-udstyr og afsøgte markedet for digitale løsninger.

Indehaver og direktør for IKONPRINT, Thomas Nielsen.

Valget faldt på en Panorama inkjet-løsning fra Nilpeter. Om valget siger ejer og administrerende direktør Thomas Nielsen:
– For ikke at skulle ud og slås med den samme teknologi og de samme priser som de andre, valgte vi at gå inkjet-vejen, da vi følte teknologien var moden. Samtidig var det af afgørende betydning for os, som en lille virksomhed, at vi havde let adgang til service og support, og da Nilpeter ligger i Slagelse og vi i Vordingborg, var det et forholdsvis let valg.

Om investeringen fortæller Thomas Nielsen, at de på et skift typisk kan håndtere 20 jobs og trykke omkring 15.000 meter. Omstillingstiden på et variantskift inklusive papirskift er på 3-4 minutter og selve indkøringen koster ca. 12 meter materiale.

Korte omstillingstider og nye markeder

Siden installationen i 2016 har IKONPRINT øget deres omsætning med 30 procent, og det er især inden for farve- og lakindustrien samt inden for sæbe- og kemikalieindustrien at væksten har været størst.

Thomas Nielsen fremhæver desuden RIP’en, en EQUIOS, som er Nilpeter selv har udviklet i samarbejde med Screen. Den har medvirket til at optimere hele deres workflow. Enkelthed i betjeningen af RIP’en sammen med det store interface, der sidder direkte på maskinen, gør at bl.a. genbestilling af jobs kan håndteres meget hurtigt.

– Med den vækst vi har i virksomheden, kunne vi godt tænke os at investere mere. Vækst er dyrt, men vi forsøger at styre den og udnytte den benefit vi har fået af denne investering. Men vi vil rigtig gerne mere, vi skal mere – det ligger i kortene, slutter Thomas Nielsen.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Skær 50% af de administrative omkostninger

Ca. 40% af omkostningerne ved dine trykordrer er administrative. MultiPress garanterer, at du kan halvere disse omkostninger og fordoble din indtjening.
Multiline_01

Branchen har ikke helt set alle mulighederne – nu får de chancen

Danske ViewNet fremstiller og drifter LED-skærme og informationssystemer til detailhandelen og digitale way-finding systemer til virksomheder og institutioner.
viewnet_01

Bedre flagkonfektionering og kvalitet

Den bedste kvalitet til en konkurrencedygtig pris. Det er, hvad InterFlag ønsker at opnå for alle skiltemagere og flagsælgere i Europa. På Sign Print & Pack vil de demonstrere det.
interflag_02

3M solfilm-certificering er blevet populær

Sign Service har succes med et alsidigt kursus i solfilm, som både handler om teori og praksis.
Benny-solfilm