IKONPRINT: Vækst er dyrt, men vi vil – og skal – mere!

PUBLICERET: 12 December 2018
OPDATERET: 12 December

IKONPRINT er en lille etiketvirksomhed i Vordingborg stiftet i 2006. De har i den korte periode etableret sig som ledende inden for specialetiketter samt RFID-etiketter til bl.a. bibliotekerne. I 2016 stod de overfor en udskiftning af dele af deres traditionelle flexo-udstyr og afsøgte markedet for digitale løsninger.

Indehaver og direktør for IKONPRINT, Thomas Nielsen.

Valget faldt på en Panorama inkjet-løsning fra Nilpeter. Om valget siger ejer og administrerende direktør Thomas Nielsen:
– For ikke at skulle ud og slås med den samme teknologi og de samme priser som de andre, valgte vi at gå inkjet-vejen, da vi følte teknologien var moden. Samtidig var det af afgørende betydning for os, som en lille virksomhed, at vi havde let adgang til service og support, og da Nilpeter ligger i Slagelse og vi i Vordingborg, var det et forholdsvis let valg.

Om investeringen fortæller Thomas Nielsen, at de på et skift typisk kan håndtere 20 jobs og trykke omkring 15.000 meter. Omstillingstiden på et variantskift inklusive papirskift er på 3-4 minutter og selve indkøringen koster ca. 12 meter materiale.

Korte omstillingstider og nye markeder

Siden installationen i 2016 har IKONPRINT øget deres omsætning med 30 procent, og det er især inden for farve- og lakindustrien samt inden for sæbe- og kemikalieindustrien at væksten har været størst.

Thomas Nielsen fremhæver desuden RIP’en, en EQUIOS, som er Nilpeter selv har udviklet i samarbejde med Screen. Den har medvirket til at optimere hele deres workflow. Enkelthed i betjeningen af RIP’en sammen med det store interface, der sidder direkte på maskinen, gør at bl.a. genbestilling af jobs kan håndteres meget hurtigt.

– Med den vækst vi har i virksomheden, kunne vi godt tænke os at investere mere. Vækst er dyrt, men vi forsøger at styre den og udnytte den benefit vi har fået af denne investering. Men vi vil rigtig gerne mere, vi skal mere – det ligger i kortene, slutter Thomas Nielsen.

De seneste nyheder

Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

– Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende, sagde Esben Mols Kabell, da han viste rundt på SGPs fabrik i Stettin i Polen – og det havde han ret i.
stettin_01
Esben Mols Kabell: Indrøm bare, at du aldrig har set noget lignende!

Labelexpo udvides med falsekarton

Fra i år vil Labelexpo Europe, der afholdes i Barcelona fra 16.-19. september, omfatte falsekarton-teknologi sammen med etiketter og fleksibel emballage.
Screenshot
Labelexpo udvides med falsekarton

Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

På FESPA havde Canon fokus på at inspirere kunderne til at skabe vækst gennem workflow og automatisering
canon_01
Canon har fokus på kundernes udvikling og vækst

KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

På KOMM-Dagen er der fokus på inspiration, ideer og at bringe begejstring hos deltagerne.
Palle_Studs
KOMM-Dagen skal inspirere og udvikle – men kan også noget andet vigtigt

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau
Papirmarkedet er stadig i opbrud

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk
Mercoprint og BEMRK går sammen