Der findes mange former for svindel med varemærker, der potentielt kan skade varemærkets værdi. Det gælder fx uoriginale kopier, eller originale der sælges udenom de fastlagte distributionskanaler, tyveri eller manipulation af originale produkter, så de ikke længere indeholder den kvalitet, kunden forventer. På verdensplan er dette problem voldsomt stigende, og derfor er interessen for blandt andet sikkerhedstryk (security printing) stigende.

Risikoen for svindel er stigende
Visutech havde tirsdag den 20. november inviteret til møde for at fortælle danske trykkerier om de udfordringer kunderne står med, om værdien i at sikre sine produkter, samt hvilke løsninger HP konkret tilbyder deres Indigo-kunder.
Det var spanske Christina Moro Murciego, produktchef for ink & supplies hos HP EMEA, der stod for præsentationen. Og det var rystende tal hun kunne præsentere. Globalt forventes det, at fra 2017 til 2020 vil der være en registreret stigning i kopiprodukter på op til 50 procent. Alene i 2017 blev der beslaglagt 26 mio. liter falsk spiritus, altså spiritus, hvor indholdet ikke svarede til det etiketten lovede. Udover mistet omsætning og vigende loyalitet kan der også peges på decideret sundheds risici, i hvert fald når vi snakker fødevarer, kosmetik, pleje- og medicinalprodukter.
Er Danmark for lille et område til sikkerhedstryk?
I Danmark er efterspørgslen endnu til at overse, siger blandt andre Per G. Arild fra Visutech, og spørger de omkring 20 tilhører om, hvorfor de tror det forholder sig sådan?
Blandt svarene var, at varemærkesvindel for mange er lidt tabu, og noget man helst ikke vil involvere andre i. Slet ikke eksterne partnere. Et andet bud var, at de forskellige afdelinger hos varemærkerejerne, det være sig indkøbsafdelingen, produktudvikling og fx marketing har meget forskelligt syn på problemet og ikke mindst, hvad man skal gøre ved det. Oplagsstørrelsen er et problem i de situationer, hvor løsningen kræver digitaltryk som fx md HP Indigo, og i samme boldgade er problemstillinger med nedetider på grund af rengøring. En deltager mente, at det ganske enkelt er svært at lave en god businesscase på security print.
Det sidste skyldes måske, at det er rigtig svært, hvis man ikke har indgående kendskab til de forskellige elementer der skaber et brand, hvilke risici der truer brandet og hvordan værdien af dem fastsættes. Derfor vil det være interessant få indsigt i case stories, som fortæller om konkrete løsninger på konkrete problemer. Print og Medier holder et vågent øje.
Indigo-brugerne øger produktiviteten
Men det går ellers godt for HP Indigo-brugerne i Danmark. Inden for de sidste to år er produktionen steget med over 90 procent. Det skyldes dels at der er solgt flere maskiner, men i endnu højere grad, at de enkelte maskiner bliver bedre udnyttet, har bedre oppetid og i stigende grad kan konkurrere på de små oplag som før blev trykt i flexo, fortæller Henrik Dencker fra Visutech.
Per G. Arild fortæller desuden, at HP har lanceret en række nye farver, heriblandt en ny sølvfarve, en række flouroscerende og ”usynlige” sikkerhedsfarver.
