Er Danmark for lille til sikkerhedstryk?

PUBLICERET: 21 November 2018
OPDATERET: 21 November

Der findes mange former for svindel med varemærker, der potentielt kan skade varemærkets værdi. Det gælder fx uoriginale kopier, eller originale der sælges udenom de fastlagte distributionskanaler, tyveri eller manipulation af originale produkter, så de ikke længere indeholder den kvalitet, kunden forventer. På verdensplan er dette problem voldsomt stigende, og derfor er interessen for blandt andet sikkerhedstryk (security printing) stigende.

De forskellige sikkerhedsløsninger blev betragtet på helt nært hold.

Risikoen for svindel er stigende

Visutech havde tirsdag den 20. november inviteret til møde for at fortælle danske trykkerier om de udfordringer kunderne står med, om værdien i at sikre sine produkter, samt hvilke løsninger HP konkret tilbyder deres Indigo-kunder.

Det var spanske Christina Moro Murciego, produktchef for ink & supplies hos HP EMEA, der stod for præsentationen. Og det var rystende tal hun kunne præsentere. Globalt forventes det, at fra 2017 til 2020 vil der være en registreret stigning i kopiprodukter på op til 50 procent. Alene i 2017 blev der beslaglagt 26 mio. liter falsk spiritus, altså spiritus, hvor indholdet ikke svarede til det etiketten lovede. Udover mistet omsætning og vigende loyalitet kan der også peges på decideret sundheds risici, i hvert fald når vi snakker fødevarer, kosmetik, pleje- og medicinalprodukter.

Er Danmark for lille et område til sikkerhedstryk?

I Danmark er efterspørgslen endnu til at overse, siger blandt andre Per G. Arild fra Visutech, og spørger de omkring 20 tilhører om, hvorfor de tror det forholder sig sådan?

Blandt svarene var, at varemærkesvindel for mange er lidt tabu, og noget man helst ikke vil involvere andre i. Slet ikke eksterne partnere. Et andet bud var, at de forskellige afdelinger hos varemærkerejerne, det være sig indkøbsafdelingen, produktudvikling og fx marketing har meget forskelligt syn på problemet og ikke mindst, hvad man skal gøre ved det. Oplagsstørrelsen er et problem i de situationer, hvor løsningen kræver digitaltryk som fx md HP Indigo, og i samme boldgade er problemstillinger med nedetider på grund af rengøring. En deltager mente, at det ganske enkelt er svært at lave en god businesscase på security print.

Det sidste skyldes måske, at det er rigtig svært, hvis man ikke har indgående kendskab til de forskellige elementer der skaber et brand, hvilke risici der truer brandet og hvordan værdien af dem fastsættes. Derfor vil det være interessant få indsigt i case stories, som fortæller om konkrete løsninger på konkrete problemer. Print og Medier holder et vågent øje.

Indigo-brugerne øger produktiviteten

Men det går ellers godt for HP Indigo-brugerne i Danmark. Inden for de sidste to år er produktionen steget med over 90 procent. Det skyldes dels at der er solgt flere maskiner, men i endnu højere grad, at de enkelte maskiner bliver bedre udnyttet, har bedre oppetid og i stigende grad kan konkurrere på de små oplag som før blev trykt i flexo, fortæller Henrik Dencker fra Visutech.

Per G. Arild fortæller desuden, at HP har lanceret en række nye farver, heriblandt en ny sølvfarve, en række flouroscerende og ”usynlige” sikkerhedsfarver.

Per G. Arild, Lars Pind og Henrik Dencker fra Visutech var tilfredse med arrangementet og den store stigning i kundernes produktivitet.

Læs videre

Servicevirksomhed i stabil udvikling

– En serviceaftale er billigere end et nødudkald og så medvirker den til færre produktionsstop samt længere levetid på dit udstyr, fortæller Lars Notlev.
grafiskrep_01

Rizon 10-robotten vinder Red Dot designpris

"Adaptive robotter!" Hvad er nu det? Det er intelligente robotter, som anvender kunstig intelligens (AI) og andre nye Industri 4.0 teknologier til både at se og føle omgivelserne og på basis af opsamlede input træffe de rigtige beslutninger.
Den adaptive Rizon 10 robot skriver med et konstant tryk på en touchscreen, som løbende bevæges

Print og Medier går sammen med Sign&Print

Efter at have arbejdet tæt sammen i syv år har Print og Medier og selskabet bag Sign&Print, AGI Publishing House, besluttet at lægge sig sammen. Så fremover kommer nyhedsbrevet, hjemmesiden og magasinet Print og Medier til at hedde Sign Print & Pack.
po

Beckhoff Automation viser ny modulær cobot på Automatica 2022

På Automatica 2022 i München i sidste uge tog Beckhoff det ret utraditionelle skridt at vise sin egen cobot - Beckhoff Atro - stadig på et prototype stadium. Det interessante ved Atro er, at det er en modulært opbygget cobot, så brugeren vælger selv - naturligvis afhængig af applikationen - om man vil anvende en 4-, 5-, 6- eller 7-akset robot og om man vil have længere eller kortere arme i hvert led. Det er virkelig noget nyt.
Beckhoffs nye modulære Atro cobot, vist som prototype på Automatica 2022

De seneste nyheder

PE Offset solgt til SPG

PE Offset i Varde bliver pr. 1. marts en del af Scandinavian Print Group (SPG).
peter_nybrog

Custmo bliver distributør for Komori, MBO og H+H i Sverige

Med virkning fra den 15. februar 2025 overtager Custmo ApS distributionen af Komori i Sverige.
Kenneth Custmo

Summa introducerer vinylskærer til DTF-applikationer

Den nye S Class 3-DTF er designet til at forhindre de ridser eller rullemærker, der typisk opstår ved transport af PET-film.
Summa-DTF-cutter

20.000 dupleks B1-ark i timen med inkjet

HP lancerer to nye rullebaserede inkjet-produktionsprintere, som vil øge trykkeriers muligheder for vækst i højvolumenproduktion.
HP-PageWide-T500M-HD_factory_front_3-1-beskuren