Kodak sælger ud for at reducere gælden

PUBLICERET: 13 November 2018
OPDATERET: 13 November

Vi har tidligere skrevet, at Kodak ville trække sig ud af flexo-markedet, og nu er det ganske vist. Eastman Kodak Company har indgået en endelig aftale om at sælge sin Flexographic Packaging Division til Montagu Private Equity LLP, et privat investeringsfirma. Efter overdragelsen vil virksomheden fungere som et nyt selvstændigt selskab, der vil udvikle, fremstille og sælge flexografiske produkter, herunder flagskibet KODAK FLEXCEL NX System, til emballagesegmentet, hedder det i en pressemeddelelse fra Kodak.

Under det nye ejerskab vil virksomheden have den samme organisationsstruktur og ledelse. Chris Payne, der har fungeret som formand for Flexographic Packaging Division i de sidste tre år, vil lede det nye selskab som CEO.

Kodak forventer at modtage en samlet beløb på op til 390 mio. dollars. Nettoprovenuet fra transaktionen vil blive brugt af Kodak til at reducere udestående terminsgæld. Selskabet forventer, at den resterende udestående terminsgæld vil blive refinansieret og/eller tilbagebetalt ved anvendelse af kontantindtægter fra andre frasalg.

– Dette salg er et vigtigt vendepunkt i vores transformation og vil være afgørende for en positiv udvikling for Kodak, siger Jeff Clarke, CEO, Kodak. – Salget af Flexographic Packaging Division frigør værdier for aktionærerne og styrker vores finansielle stilling ved at give en kapitalindsprøjtning, der gør det muligt for os at reducere gælden, forbedre selskabets kapitalstruktur og give større fleksibilitet til at investere i vores vækstmotorer.

Kodak er fortsat engageret i trykkeribranchen. Efter salget af Flexographic Packaging Division vil Kodak fortsætte med at fokusere på vækstområder som SONORA miljøplader, enterprise inkjet, workflow software og brand licensering. Transaktionen forventes at være afsluttet i første halvdel af 2019.

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk

De seneste nyheder

Meget kreative og forskellige løsninger på ECO Award

Unge designere fra landets uddannelsesinstitutioner er blevet inviteret til at deltage i konkurrencen om at dekorere en reception med folie.
ECO Award

Schur viser ny printerteknologi, der erstatter labels på Sign Print & Pack

Den danske emballagegigant Schur har valgt at vise deres seneste 5-farve mærkningsteknologi på Sign Print & Pack-messen.
GSI Colorize

En verdensnyhed inden for kanalbogstaver vises på Sign Print & Pack

Du kan opleve intet mindre end en verdensnyhed, når du besøger Sign Print & Pack-messen i Odense.
saga_01

Zünd spreder avanceret funktion ud til flere skæresystemer

Zünd lancerer det nye EIS Load Table – et nyt system til registrering af materiale, der skal skæres eller have bukkestreger på bagsiden og derfor har printet nedad.
EIS LOAD TABLE