Kodak sælger ud for at reducere gælden

PUBLICERET: 13 November 2018
OPDATERET: 13 November

Vi har tidligere skrevet, at Kodak ville trække sig ud af flexo-markedet, og nu er det ganske vist. Eastman Kodak Company har indgået en endelig aftale om at sælge sin Flexographic Packaging Division til Montagu Private Equity LLP, et privat investeringsfirma. Efter overdragelsen vil virksomheden fungere som et nyt selvstændigt selskab, der vil udvikle, fremstille og sælge flexografiske produkter, herunder flagskibet KODAK FLEXCEL NX System, til emballagesegmentet, hedder det i en pressemeddelelse fra Kodak.

Under det nye ejerskab vil virksomheden have den samme organisationsstruktur og ledelse. Chris Payne, der har fungeret som formand for Flexographic Packaging Division i de sidste tre år, vil lede det nye selskab som CEO.

Kodak forventer at modtage en samlet beløb på op til 390 mio. dollars. Nettoprovenuet fra transaktionen vil blive brugt af Kodak til at reducere udestående terminsgæld. Selskabet forventer, at den resterende udestående terminsgæld vil blive refinansieret og/eller tilbagebetalt ved anvendelse af kontantindtægter fra andre frasalg.

– Dette salg er et vigtigt vendepunkt i vores transformation og vil være afgørende for en positiv udvikling for Kodak, siger Jeff Clarke, CEO, Kodak. – Salget af Flexographic Packaging Division frigør værdier for aktionærerne og styrker vores finansielle stilling ved at give en kapitalindsprøjtning, der gør det muligt for os at reducere gælden, forbedre selskabets kapitalstruktur og give større fleksibilitet til at investere i vores vækstmotorer.

Kodak er fortsat engageret i trykkeribranchen. Efter salget af Flexographic Packaging Division vil Kodak fortsætte med at fokusere på vækstområder som SONORA miljøplader, enterprise inkjet, workflow software og brand licensering. Transaktionen forventes at være afsluttet i første halvdel af 2019.

De seneste nyheder

Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Mohrdieck Tryk A/S i Aabenraa lever af at kunne det, de andre ikke er så gode til.
mo_01
Mohrdieck Tryk har startet rejsen mod mere automatisering

Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Konica Minolta bød på åbent hus, hvor kunder og andre interesserede kunne se, hvad fremtiden kan byde på af mere automatik og intelligent produktion.
km1
Et kig ind i en mere automatiseret printverden

Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Trykbranchen har et stort behov for generationsskifte. Men at finde nye medarbejdere er en udfordring.
Sarah-Schumacher2
Sarah Schumacher: ”Få din egen entusiasme ud over rampen”

Akustikplader er sagen

Lars Petersen har haft mange projekter i sin karriere. Nu har han fuld fokus på akustikplader.
aq_01
Akustikplader er sagen

Læs videre

Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Det er opmuntrende at se, at digitale etiketter, emballage og udsmykning er i fortsat vækst, skriver Konica Minoltas Sacha-Vittorio Paolucci i en kommentar til markedsudviklingen.
KM_01
Fortsat vækst i etiket- og emballagemarkedet

Mercoprint køber Gerdøe Profil

Mercoprint fortsætter strategien med konsolidering inden for reklamebranchen med køb af virksomheden Gerdøe Profil i Vordingborg.
gerdoe og mercoprint
Mercoprint køber Gerdøe Profil

Papirmarkedet er stadig i opbrud

Stora Enso annoncerede sidste år, at de ville sælge fire ud af fem papirfabrikker. Nu laver de lidt om i den beslutning. I Holland er papirfabrikken Crown van Gelder, som bl.a. laver inkjet-papir, begæret konkurs.
maxau
Papirmarkedet er stadig i opbrud

Mercoprint og BEMRK går sammen

Pr. 1 februar samler Mercoprint og Bemrk kræfterne til én større og stærkere reklamevirksomhed med lokationer i Næstved og Glostrup.
mercoprint-bemrk
Mercoprint og BEMRK går sammen