Ricoh Japan har købt LAC Corporation (LAC), der udvikler en inkjetteknologi, der kan printe på tredimensionelle overflader, som fx siden af en personbil, en lastbil, et fly eller glasflasker for at nævne nogle eksempler.
Købet sker for at styrke Ricohs fokus på industriel printteknologi, der indgår som et emne i Ricohs vækststrategi. Ifølge pressemeddelelsen skulle aktierne overføres inden for en måned.
LAC blev grundlagt tilbage i 1983. De arbejder med en unik teknologi, der betyder, at de kan påføre blæk med høj klæbeevne fra en afstand på 100 mm. Derfor kan de printe direkte på tredimensionelle objekter. Med denne teknologi udvikler, producerer og støtter LAC op om industrielle trykløsninger til blandt andet biler, gascylindere til flydende petroleum og meget mere.
Tilbage i februar måned annoncerede Ricoh deres vækststrategi – Ricoh Ignite, som er en intension om at styrke kundebasen ved at udvide porteføljen inden for printteknologi. I mere end 40 år har Ricoh udviklet blækbaserede printteknologier. I dage bruges de ikke bare til kontoudskrift, men også til kommercielt og industrielt print på inden for en række forskellige områder. Teknologiens egenskaber benyttes også til skilte på både papir og andre medier. Og også til 3D-print, tekstiltryk og andre processer som kombinerer materialer, der skaber ny værdi for kunderne.
Investeringen i LAC er en del af Ricohs Growth Strategy Plan, og den indgår i en række strategiske investeringer fra Ricohs side.