Vi har besøgt Grafisk Finish for at høre lidt om, hvad der lige nu ”trender” på forædlingsområdet.
Vi starter samtalen et lidt andet sted. Nemlig ved display og emballage. Et område, som Grafisk Finish udfører mange spændende løsninger til i forbindelse med deres køb af Dahl-gruppen på Fyn. Og det er et område, som er ganske interessant at arbejde med, forstår jeg på Karl Mikkelsen, direktør og indehaver af Grafisk Finish.
Instore-løsninger, der adskiller sig fra mængden, er et produkt, der er god efterspørgsel på. Ikke mindst fordi butikkerne oplever en rigtig god respons, når produkter fremhæves. Opgaverne løses ofte i tæt samarbejde med kunderne, som det fx er tilfældet med Landsholdskampagnen, fortæller Karl Mikkelsen.
Emballage er et andet område, som de arbejder mere og mere med hos Grafisk Finish.
– En ordinær emballage indgår snart i de fleste trykkeriers sortiment, og så bliver det færdiggjort og forædlet hos os, fortæller Karl Mikkelsen.
72 procent dømmer på baggrund af et visitkort. 229 procent øget salg med display, hvor produktet er i fokus
Ting skal skille sig ud. De skal gemmes og ikke glemmes. Udtalelsen kommer fra Karen Greve, der er grafisk konsulent hos Grafisk Finish. Og hun underbygger sin udtalelse med resultaterne fra en undersøgelse, de har lavet hos Grafisk Finish. Den viser, at 72 % dømmer virksomheder på baggrund af visitkort. Og 39 % vælger ikke virksomheder med billigt udseende visitkort. Det fik da lige mig til at overveje om vores egne visitkort var gode nok J
Virksomheder, der gør noget ud af deres emballage opnår en øget opmærksomhed på 30 %. Ja selv fragtemballagens udseende spiller en rolle. 52 % af kunderne vender tilbage, hvis fragtkasser er unik, viser undersøgelsen, som Grafisk Finish har sat i værk.
Med sådanne tal i baghovedet er der ikke noget at sige til, at der er fokus på efterbehandling og forædling. Selv notesbøger, som mange måske tror er et uddøende produkt, bliver der gjort lidt ekstra ud af, og det er et populært produkt, fortæller Karl Mikkelsen.
De helt store hit
Det store hit lige nu er ”skrab” – og andre effekter, der opfordrer modtageren til at være aktiv. Karen Greve oplyser, at ”skrab”, som jo ikke er noget nyt, både i 2017 og her i år er et af de meste efterspurgte forædlingsprodukter. Men også det som Karen Grave kalder ”varmeafhængige lakker” er en effekt, som pludselig bliver mere og mere efterspurgt, fordi den også kræver, at modtageren bliver aktiv, og dermed bruger ekstra tid på tryksagen. Det betyder at den gemmes og ikke glemmes.
Tryksager skal have en stopeffekt
Når vi køber fx et magasin eller et program i teateret, så vil vi gerne have et produkt, der er lækkert. Det skal appellere til at blive åbnet, læst og gemt.
– Vi oplever en tendens til, at der bliver brugt ekstra ressourcer på såvel design som forædling, der kan gøre tryksager som fx magasiner, programmet og lignende produkter til noget unikt. Noget læserne gerne vil have i hånden, og noget de tager med hjem og gemmer, fortæller Karen Greve, samtidig med at hun viser et lille plus af nogle magasiner/programmer, der har været med til at forædle. Fx kan det være Glasmuseets brochure, der både siger rå natur og glas (museet ligger ved Ebeltoft lige ud til vandet). Eller se dette magasin fra Nordeas Brief, som har en søstjerne på forsiden, som har fået sand-lak, lyder det fra Karen Greve.
Forædling er ikke på vej ud
– En tryksag kan være nok så billig, men hvis den ikke huskes, er det lige meget. Man skal sørge for ikke at blive glemt, men gemt, gentager Karen Greve, og hun fortsætter: – Forædling er ikke på vej ud, og man skal ikke tøve med at få et forslag til at gøre oplevelsen unik, lyder opfordringen.
Populære seminarer
Grafisk Finish har i flere år inviteret til mange seminarer om efterbehandling og forædling af tryksager. Det er nogle populære møder med mange deltagere.
– Det er dejligt, at der altid er så mange på vores seminarer. Vi holder både åbne seminarer og lukkede for de kreative skoler. Sidstnævnte holdes i tæt samarbejde skolerne. Og allerede her bliver fremtidens brugere klædt bedre på. Og noget af det vigtigste er, at de også skal lære at ting tager tid. Forædling er ikke noget man lige pludselig kommer i tanke om at bruge. Det skal indtænkes fra start, siger Karen Greve.
– De åbne seminarer bliver mest besøgt af selvstændige, grafikere og større virksomheder med grafiske afdelinger. Men de større trykkerier er også blevet gode til at komme på besøg med deres kunder, så vi sammen kan vise, hvilke muligheder der er, slutter Karen Greve vores samtale.