En tryksag skal gemmes – ikke glemmes.

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 15 June 2018
OPDATERET: 15 June

Vi har besøgt Grafisk Finish for at høre lidt om, hvad der lige nu ”trender” på forædlingsområdet.

Vi starter samtalen et lidt andet sted. Nemlig ved display og emballage. Et område, som Grafisk Finish udfører mange spændende løsninger til i forbindelse med deres køb af Dahl-gruppen på Fyn. Og det er et område, som er ganske interessant at arbejde med, forstår jeg på Karl Mikkelsen, direktør og indehaver af Grafisk Finish.

Karl Mikkelsen, Grafisk Finish

 

Instore-løsninger, der adskiller sig fra mængden, er et produkt, der er god efterspørgsel på. Ikke mindst fordi butikkerne oplever en rigtig god respons, når produkter fremhæves. Opgaverne løses ofte i tæt samarbejde med kunderne, som det fx er tilfældet med Landsholdskampagnen, fortæller Karl Mikkelsen.

Emballage er et andet område, som de arbejder mere og mere med hos Grafisk Finish.

– En ordinær emballage indgår snart i de fleste trykkeriers sortiment, og så bliver det færdiggjort og forædlet hos os, fortæller Karl Mikkelsen.

72 procent dømmer på baggrund af et visitkort.  229 procent øget salg med display, hvor produktet er i fokus

Karen Greve, Grafisk Finish

Ting skal skille sig ud. De skal gemmes og ikke glemmes. Udtalelsen kommer fra Karen Greve, der er grafisk konsulent hos Grafisk Finish. Og hun underbygger sin udtalelse med resultaterne fra en undersøgelse, de har lavet hos Grafisk Finish. Den viser, at 72 % dømmer virksomheder på baggrund af visitkort. Og 39 % vælger ikke virksomheder med billigt udseende visitkort. Det fik da lige mig til at overveje om vores egne visitkort var gode nok J

Virksomheder, der gør noget ud af deres emballage opnår en øget opmærksomhed på 30 %. Ja selv fragtemballagens udseende spiller en rolle. 52 % af kunderne vender tilbage, hvis fragtkasser er unik, viser undersøgelsen, som Grafisk Finish har sat i værk.

Tal fra Grafisk Finish undersøgelse om forædling og tryksager

Med sådanne tal i baghovedet er der ikke noget at sige til, at der er fokus på efterbehandling og forædling. Selv notesbøger, som mange måske tror er et uddøende produkt, bliver der gjort lidt ekstra ud af, og det er et populært produkt, fortæller Karl Mikkelsen.

De helt store hit

Det store hit lige nu er ”skrab” – og andre effekter, der opfordrer modtageren til at være aktiv. Karen Greve oplyser, at ”skrab”, som jo ikke er noget nyt, både i 2017 og her i år er et af de meste efterspurgte forædlingsprodukter. Men også det som Karen Grave kalder ”varmeafhængige lakker” er en effekt, som pludselig bliver mere og mere efterspurgt, fordi den også kræver, at modtageren bliver aktiv, og dermed bruger ekstra tid på tryksagen. Det betyder at den gemmes og ikke glemmes.

Et udsnit af et program fra Cirkusrevyen, forædlet med “varmeeffekt”. Hjertet er blevet “gnedet” så meget at det har fået en ridse 🙂

Tryksager skal have en stopeffekt

Når vi køber fx et magasin eller et program i teateret, så vil vi gerne have et produkt, der er lækkert. Det skal appellere til at blive åbnet, læst og gemt.

– Vi oplever en tendens til, at der bliver brugt ekstra ressourcer på såvel design som forædling, der kan gøre tryksager som fx magasiner, programmet  og lignende produkter til noget unikt. Noget læserne gerne vil have i hånden, og noget de tager med hjem og gemmer, fortæller Karen Greve, samtidig med at hun viser et lille plus af nogle magasiner/programmer, der har været med til at forædle. Fx kan det være Glasmuseets brochure, der både siger rå natur og glas (museet ligger ved Ebeltoft lige ud til vandet). Eller se dette magasin fra Nordeas Brief, som har en søstjerne på forsiden, som har fået sand-lak, lyder det fra Karen Greve.

Søstjernen har har “sandeffekt”
papirvalget siger rå natur med lakeffekt,der siger glas

Forædling er ikke på vej ud

– En tryksag kan være nok så billig, men hvis den ikke huskes, er det lige meget. Man skal sørge for ikke at blive glemt, men gemt, gentager Karen Greve, og hun fortsætter: – Forædling er ikke på vej ud, og man skal ikke tøve med at få et forslag til at gøre oplevelsen unik, lyder opfordringen.

Populære seminarer

Grafisk Finish har i flere år inviteret til mange seminarer om efterbehandling og forædling af tryksager. Det er nogle populære møder med mange deltagere.

– Det er dejligt, at der altid er så mange på vores seminarer. Vi holder både åbne seminarer og lukkede for de kreative skoler. Sidstnævnte holdes i tæt samarbejde skolerne. Og allerede her bliver fremtidens brugere klædt bedre på. Og noget af det vigtigste er, at de også skal lære at ting tager tid. Forædling er ikke noget man lige pludselig kommer i tanke om at bruge. Det skal indtænkes fra start, siger Karen Greve.

– De åbne seminarer bliver mest besøgt af selvstændige, grafikere og større virksomheder med grafiske afdelinger. Men de større trykkerier er også blevet gode til at komme på besøg med deres kunder, så vi sammen kan vise, hvilke muligheder der er, slutter Karen Greve vores samtale.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Gæt årets mest læste historie og vind bog om AI i grafisk produktion

Hvilken historie var den mest læste på signprintpack.dk i 2024?  Gæt og vind en bog om brug af kunstig intelligens i grafisk produktion.
konkurrence

Mange ville vide mere om PWF-film

Sign Service slog dørene op i både øst og vest for bl.a at vise den nye PWF-film som er en kombination af PPF og en wrap-film.
PWF_01

Reproflex Scandinavia bliver rotec-forhandler

Partnerskabet markerer et spændende kapitel for begge virksomheder.
reproflex-rotec

Ny transaktions- og bogprinter fra Ricoh

Ricoh lancerer Pro VC40000, der er en sort/hvid rullebaseret inkjetprinter som fås med to forskellige typer blæk.
ricohvc40000