Hos Dreyer Kliche har de mere travlt end de nogensinde før. De laver klicheer til forædling af grafiske produkter, som skal folieres eventuelt med struktur og præg. Omsætningen er stigende og produktionskapaciteten er ved at være fuldt udnyttet. Den kommende tid kan derfor meget vel komme til at handle om nye maskiner til klichefremstilling og flere ansættelser.
Dokumenteret effekt, større marked og større synlighed
Det er især tre ting, der er afgørende for udviklingen hos Dreyer Kliche:
Den ene er, at der de senere år er kommet større fokus på betydningen af, at have især emballage der skiller sig ud. Mange forskellige undersøgelser har dokumenteret betydningen af både visuelle og taktile effekter, når vi som forbrugere skal vælge hvilke produkter, vi skal lægge i indkøbsvognen. Det har forskellige eye-track undersøgelser vist gang på gang, og det er varemærkeejerne også blevet mere opmærksomme på.
Connie Dreyer, direktør og indehaver af Dreyer Kliche, fortæller en klassisk historie om Netto, der for mange år siden ændrede udseendet på emballagen til deres eget bagepapir. I stedet for at trykke teksten ”bagepapir” i negativ på farvet baggrund, ændrede de den til sølv og hævede prisen lidt. Resultatet blev en omsætningsstigning på 40 procent! Så enkelt er det næppe altid, men det er før dokumenteret, at netop metaleffekter giver os en oplevelse af ”luksus”, som vi gerne vil betale lidt mere for.
En anden ting, der har haft effekt hos Dreyer Kliche er, at dagligvaremarkedet er kommet med på vognen. Hvor det tidligere kun var luksusvarer, der blev udsat for forædling, så har det almindelige dagligvaremarked også fået øjnene op for mulighederne. Selv på apoteket, hvor varerne var indpakket i hvide emballager og blev hentet frem fra hylderne inde bag ved, står mange af produkterne nu fremme, og skal tiltrække sig opmærksomhed på samme vilkår som andre dagligvarer. Markedet for forædling af emballage er simpelthen blevet større.
Endelig peger Connie Dreyer på, at Dreyer Kliche har opnået en helt anden position i markedet end de havde for 10 år siden. Dengang var de primært en dansk virksomhed med danske kunder. I dag har de mellem 80 og 90 procent af omsætningen i udlandet, og at deres eksistens er kendt helt ind marketingsafdelingerne hos flere af de store franske og italienske modehuse.
Det skyldes både en meget målrettet indsats på internationale messer som fx Luxe Pack (for eksklusive emballager) og ikke mindst en meget opsøgende Connie Dreyer.
Priskonkurrence er uinteressant
Selv om markedet er blevet større på grund af dagligvarehandlens interesse, så er det ikke nødvendigvis der, Connie Dreyer ser mulighederne for Dreyer Kliche. Netop dette segment er typisk meget prisfikseret, og det er en parameter, som de ikke ønsker at konkurrere på.
– Vores profil er, at vi producerer alt det utraditionelle og det, som de andre ikke kan lave. Vi ved en masse om at lave struktur i folien, fine detaljer eller kombinationer af strukturer, folie eller præg, hvor motiver skal springe ud af arket. Vi ved også at tynde streger kan virke som en kniv, hvis man ikke tager højde for det. Vi ser os selv mere som en partner, som skal hjælpe med at skabe en succes, end bare en leverandør, siger Connie Dreyer.
At Dreyer Kliche holder sig ude af de mest priskonkurrerende markeder betyder også, at der er råd til at udvikle de materialer, som både er inspiration for kunderne og profilering af Dreyer Kliche. Når man møder Dreyer Kliche på fx Luxe Pack har de materialer nok til både at fylde egen stand, men også til at tilbyde partnere inden for fx papir, farve eller trykning produkteksempler. Så ofte støder man på Dreyer kliches navn på flere stande på sådan en messe. Og det har givet pote i form af en efterhånden høj kendskabsgrad.
Et af de seneste flagskibsprodukter Dreyer Kliche har fremstillet er deres såkaldte Tool Guide. En lille tværformat bog, hvor hver side er udført med forskellige effekter eller kombinationer af effekter. Om den siger Connie Dreyer:
– Jeg har lige været på en længere salgstur i Tyskland og Frankrig, og Tool Guiden har virkelig været med til at åbne døre. Selvom de er vant til meget større leverandører, så har de aldrig set så omfattende og veludført inspirations- og salgsmateriale. Med den i bagagen skiller vi os virkelig ud. Men sådan noget kan du ikke lave, hvis alt handler om at producere til laveste pris.
I øjenkontakt med kunderne – bogstaveligt talt!
Et andet karaktertræk ved Connie Dreyer er, at hun er i øjenkontakt med kunderne. Det kan lyde som en frase, men skal ifølge Connie Dreyer tages helt bogstaveligt.
– Jeg elsker at være i direkte kontakt med kunderne. Det er i denne direkte kontakt at jeg kan forstå deres hverdag og vi i fællesskab kan udvikle kreative løsninger på deres problemstillinger.
Men da jeg ikke kan være alle steder på en gang, har vi insisteret på at være på Skype eller i Facetime-kontakt med vores kunder, når vi skal ned i materien. På den måde kan vi demonstrerer løsninger og vise, hvad det er vi mener. Det er ikke altid muligt via mail eller telefon. Mange har fundet det lidt grænseoverskridende i starten, men de indser hurtigt fordelene.
Selvom det går godt hos Dreyer Kliche, er de helt opmærksomme på, at der er en digital udvikling under opsejling, som kan blive en trussel på sigt. Lige her og nu er Connie Dreyer dog ikke bekymret. Dels mener hun, at kvaliteten stadigt lader en del tilbage at ønske, dels hører hun fra kunder, som har investeret i digitale systemer, at det kniber med at få rentabilitet i det. Men teknologien flytter sig, og lige pludselig kan det gå stærkt.
Lige nu rider de på en bølge. Der er al den gang i butikken de kan ønske sig, og i øjeblikket – fortæller Connie Dreyer – er der en stigende interesse for nordisk design, og den enkelthed som kendertegner dette, blandt de sydeuropæiske modehuse og luksus brands. Og så er det ikke dårligt, at være en dansk specialist i forædling, med et kreativt og inspirerende salgsværktøj, der oser af nordisk design.