I sidste halvdel af maj måned havde Xerox deres årlige Premier Partner event. I år var det i Warszawa arrangementet fandt sted. Det skete under sloganet: Define your strategy! Create your future!
Et meget passende slogan for indholdet i de følgende dages forskellige indlæg fra den store scene med fuld power på lys, lyd – og indhold, og også fra de mange forskellige seminarer, der var mulighed for at deltage i.
En fusion er død – et samarbejde lever
Det blev ved mødets start slået fast, at fusionen mellem Fujifilm og Xeroxer helt død, men det blev samtidig pointeret at samarbejdet mellem de to virksomheder fortsætter også omkring den nye Iridesse.
Iridesse i strålelysets glans
Arrangementet sluttede med en live afsløring af den nye Iridesse med både lysshow og masser af glimmer konfetti. Iridessen har vi tidligere omtalt her. Det vigtigste er de nye farvemuligheder.
– Iridese kan noget, ingen anden digital produktionsprinter kan gøre, men det vigtigste handler om, hvad den kan gøre for vores kunder, fortalte Ragni Mehta fra Xerox.
Iridesse eren spændende løsning, der kan være med til at gøre det trykte medie mere værdifuldt.
Xerox vil være førende inden for printteknologi og Intelligent Worksolutions
Men selv om print ikke er ved at forsvinde, så forbereder Xerox sig på en fremtid, hvor print ikke fylder så meget. De gør de bl.a. via deres forskellige forskningscentre. Formålet er at være/blive førende inden for printteknologi og Intelligent Worksolutions, således at de kan hjælpe os alle med at arbejde og kommunikere smartere. Det sker med forskning i emner som IoT (Internet of Things) og AR (Augmented Reality).
Inden for IoT kan det fx være løsninger inden for Smart Labels og emballage. Løsninger hvor der ikke blot indsamles data, men hvor der også er programmer, der efterfølgende kan indsamle data og behandle dem.
Det blev oplyst, at der p.t. betatestes på en løsning med print af IoT uden en chip.
Inden for printdelen fik vi også at vide, at Xerox arbejder på en B2-løsning, men hvornår den vil være klar, kunne der ikke oplyses noget om på nuværende tidspunkt.
Francois Martin om fremtiden for print
Xerox havde inviteret Francois Martin, der tidligere har været hos HP i mange år, men nu arbejder som selvstændig rådgiver, som gæstetaler. Et godt valg, Francois Martin er en god taler og har altid nogle gode budskaber og one-liners.
Nogle af dem følger her:
Great news: Markedet falder ikke mere. Commerciel print vil aldrig forsvinde, men det vil heller ikke stige til tidligere tiders niveau, uddybede Francois Martin.
Packaging er er vækstmarked. Alene fordi der bliver flere og flere ældre, vil behovet for emballage være stigende, lød det fra Martin.
Det er vigtigt at forstå kunderne, for de ændrer sig løbende. Alle vil behandles forskelligt, og derfor skal kommunikationen personaliseres. Det kan kun løses med digitale maskiner og god forståelse for at bruge data.
Miljø spiller en rolle i folks øjne. Og print er en miljøbelastning mener de fleste. Tal derfor ikke om tryk, tal i stedet om kommunikation, rådede Martin.
Print er blevet et medie blandt mange andre. Tryksager er ikke kun til undervisning og information. Print er også til følelser, fx i form at direct mails.
Print og online er ikke hinandens modsætninger. Det er kanaler, der styrker hinanden.
Det handler ikke om printteknologi. Det handler ikke om produkter. Det handler om netværk og platforme.
Onlineprinters dræber ikke markedet
Og så fulgte en opfordring fra Francois Martin:
Del udstyr med andre. Alt for mange maskiner udnyttes ikke godt nok. – If you want to go fast – go alone! But if you want to go far – go together, lød en kraftig opfordring fra Martin, som sluttede sit indlæg med denne konstatering, der ligger helt i tråd med Peter Olléns indlæg om det grafiske marked, vi tidligere har bragt.
– Onlineprinters vil ikke dræbe markedet. De printer alt det, du ikke selv kan tjene penge på. Men husk, at du selv stadig er kundens personlige kontakt, sagde Martin, der sluttede med disse konstateringer:
– Digitale trykkerier vinder. De er fremtiden og foran alle de andre. Man kan ikke differentiere sig på udstyr. Det er forretningen/personerne, der gør forskellen.
Vi lader disse kloge ord være afslutningen på beretningen fra et udbytterigt Xerox Premier Partner Event.