Den sidste offsetmaskine er endnu ikke købt

Tekst:Lis Lykke
PUBLICERET: 1 May 2018
OPDATERET: 1 May

For nogle år siden regnede Heini Møller fra Børge Møller Grafisk med at der fremover hovedsageligt skulle investeres i digitalt udstyr. Det er der også blevet, og da jeg besøgte virksomheden, var der netop blevet installeret to nye digitale maskiner fra Konica Minolta – en Accurio Press C6100 og en Accurio Press C3070. De skulle erstatte eksisterende udstyr, der havde et par år på bagen.

En af de største udfordringer for trykkerier i dag er ifølge Heini Møller at følge med udviklingen.

– Der skal løbende mange og store investeringer til for at have udstyr, der gør os konkurrencedygtige og matcher kundernes behov og ønsker. Det er ensbetydende med store udgifter – også selv om vi kører med god belægning, fortæller Heini Møller, der forventer, at der også på et tidspunkt skal investeres i nyt offset-udstyr.

Heini Møller viser en af de mange klapvifter, de producerer hos Børge Møller Grafisk

Digital vækst, men ikke på bekostning af offset

Men selv om den digitale omsætning stiger med omkring 10 procent årligt, så sker det ikke på bekostning af offset-omsætningen. Den er også stigende. Så Børge Møller Grafisk er en virksomhed i stille og rolig vækst. Tilbage i 1992, hvor trykkeriet kom i familiens eje, var der fem medarbejdere. Nu er de 14 – og de sidste fire er kommet til inden for de seneste år.

Børge Møller Grafisk er et trykkeri, der er præget af en god kundegruppe, der får løst mange faste opgaver i huset. Det kan fx være blade og magasiner. Undervisningsbøger fra et skoleforlag. Eller emballage for at nævne nogle af opgaverne, der er tilbagevendende og er med til at give en fast belægning på udstyret, hvor der også printes rigtig mange ”klapvifter”. I normal drift kører udstyret 12 timer dagligt. Men med et fleksibelt personale, der udvider produktionstiden, når behov opstår.

Børge Møller Grafisk: Et sted man gerne vil arbejde

Der er ikke den store udskiftning i personalet. Heini Møller har selv lige holdt 25 år jubilæum. Han er udlært i virksomheden. Hans far, Børge Møller, der købte virksomheden og på et tidspunkt gav den sit eget navn, kunne  sidste år fejre 25 år som selvstændig. Trykkerne er alle udlært i virksomheden. Det er et sted, der kan holde på personalet.

– Men vi er heller ikke lige frem løntrykkere, fortæller Børge Møller med et lunt smil.

Børge Møller er på vej på pension. Men han synes også det er svært. Det er fx ham, der står for det meste af skærearbejdet i huset.

– Det er stadig sjovt at gå på arbejde, så det er svært at stoppe, fortæller Børge Møller.

På rundvisning i Børge Møller Grafisk med Børge Møller og Heini Møller. Trykkeriet flyttede for nogle år siden fra Aarhus til Risskov i nye fine lokaler

Men det er ikke kun lønnen, der holder på medarbejderne. Der fornemmes en god stemning, når de enkeltvis drypper forbi mødelokalet, hvor vi sidder. De kommer for at side farvel og ønske god weekend.

– Ingen medarbejder går uden at sige farvel. Og når Heini kommer om morgenen bliver ”morgentrykkeren” hilst velkommen med en sang, og en kop kaffe, fortæller Børge Møller.

– Vi har et godt team. De er meget selvkørende, og har også indflydelse. Fx var det vores grafiker, der står for den digitale afdeling, der stod for research og valg af det nye digitale udstyr, fortæller Heini Møller.

Det går godt, men opgaverne ændrer sig

Tidligere var hovedopgaven for Børge Møller Grafisk at trykke fotoposer. Og der blev også leveret mange konvolutter. De blanke konvolutter blev leveret pallevis. Nu bliver der ikke trykt fotoposer mere, og konvolutter trykkes der heller ikke mange af mere.

Men til gengæld har Børge Møller Grafisk fundet en ny niche. Det er restaurantbranchen over hele Danmark, som de løser mange opgaver for. Fx i form af menukort.

– Det har gået op og det har gået ned, lyder det fra Børge Møller.

– Ja, men det går godt, lyder det med jysk beskedenhed, fra sønnen Heini Møller.

Hvad er jeres force?

– Den personlige og nære kontakt med kunderne. Vi er ikke et call-center. Vi har heller ingen sælgere. Men vi er med i mange netværk her i Aarhus-området, og det giver mange gode kontakter – og opgaver. Og så er vores eksisterende kunder også gode til at skaffe nye kunder, forklarer Heini Møller.

Børge Møller ved trykkeriets Heidelberg Speedmaster med vendeværk. Det er ikke den sidste offset-maskine i trykkeriet.

En anden force er Børge Møller Grafisks maskinpark. De kan løse næsten alt inhouse. Udover der to nye digitale maskiner, har de også en Canon storformat, og i produktionen står der blandt andet en Heidelberg Speedmaster med vendeværk. En mindre Heidelberg, der bruges til at køre med Pantonefarver, som de selv blander. Der er også flere ”vinger” og ”cylindere”. Og de er i drift næsten uden pauser.

En stor efterbehandlingsafdeling med blandt andet en ny Polar skæremaskine, en Horizon CrossFolder og en VAC 400 samlehæfter. Der er tale om en afdeling, der kan klare det meste, for eksempel også inden for lim og præg, og det gør Børge Møller Grafisk i stand til at hjælpe kolleger i branchen med forskellige opgaver.

Et godt samarbejde i branchen

Heini Møller fra Børge Møller Grafisk

– Jeg synes generelt, vi er gode til at hjælpe hinanden her i den grafiske branche. Vi er gerne underleverandør til trykkerier, der har opgaver, der ikke matcher deres udstyr. Lige som vi også selv lægger opgaver ud til andre, når vi har opgaver, der ikke står til vores ressourcer, fortæller Heini Møller.

– Ja, trykkerierne er generelt gode til at hjælpe hinanden, og vi kunne aldrig finde på at tage hinandens kunder, forklarer Børge Møller.

Fremtiden: Investering i både udstyr og medarbejder

Og så kommer mit afsluttende standard-spørgsmål. Fremtiden! Hvad vil der ske i løbet af de kommende fem år?

– Vi kommer helt sikkert til at investere i en ny offset. Vi vil fortsat have opgaver, der passer bedst til offset, og i en mængde, der gør en investering nødvendig. Og så har vi fået en mand mere. Han er allerede ansat. Han skal tage mere af det administrative arbejde, så jeg kan bliver frigivet til produktionen. Det savner jeg, fortæller Heini Møller.

Læs videre

Lars Ole Nauta: Labelexpo er vigtig i år

– Der skal klinkes nogle skår ovenpå papirkrisen, og så skal vi kigge dybere i mulighederne for automatisering, sige Lars Ole Nauta før årets Labelexpo.
LarsOleNauta

Johnsen Graphic Solution indgår partnerskab med Boostly

Johnsen Graphic Solutions og reklamebureaet Boostly har indgået et partnerskab med gensidige kompetenceløft for begge virksomheder.
johnsen_boostly_01

Mercoprint flytter sydpå

Mercoprint valgte i 2022 at flytte deres hovedkontor fra Københavns omegn til Næstved. Det var en beslutning som blandt andet var baseret på en markant ændret kundeadfærd.
Mercoprint_01

Når den gode stemning bliver en salgsparameter

Der er en ualmindelig god stemning, når man kommer ind hos BW & Madsen Skilte Reklame i Haderslev. Havde der været dug på bordene, havde det næsten været som at være hjemme i privaten.
BW_01

De seneste nyheder

Durst udvider P5-familien med P5X – en ægte flatbed med rullefunktionalitet

P5X er designet til applikationer såsom visuel kommunikation, interiør dekoration i stor skala og specialemballage.
Gamper og Durst P5X

Lito-Tryk Randers skruer op for ambitionerne

Etiketvirksomheden Lito-Tryk voksede støt med deres kunders succes, men stod efterhånden i en situation, hvor de fysiske rammer og teknologien ikke kunne følge med.
liti-tryk_01

Bliv klogere på forbrugervaner samt miljø- og klimaoptimeret emballage

For fjerde år i træk sætter Emballagedagen spot på det, der rører sig på Emballageområdet.
emballagedagen

Reducér de manuelle trin i den arkbaserede bogproduktion

I øjeblikket er der mange manuelle trin i arkbaseret bogproduktion. Det vil Müller Martini ændre med den nye Starbook Sheetfolder fra søsterselskabet Hunkeler.
Starbook Folder