Forædling af tryksager er med til at tilføre det trykte budskab noget særligt. I juni måned har vi i Print & Medier et specielt forædlingstema, hvor vi starter med at invitere til et par gå-hjem-møder om emnet. I den forbindelse har vi op til gå-hjem-møderne foretaget test af samme opgave udført på forskelligt udstyr. Testresultaterne præsenteres på møderne. Efter gå-hjem-møderne følger vi i hele juni måned op med forædlingsartikler/nyheder. Der er noget at se frem til ?
ScandiPac tilfører digital forædling til deres maskinpark
Men her og nu kan vi fortælle lidt om ScandiPac, der forventer at spare et rigtigt stort beløb på klicheer, efter de har investeret i en Scodix Ultra Pro forsynet med Scodix Foil til efterbehandling og partiel lak samt foliering.
ScandiPac er virksomheden der står bag produktionen af de fleste lykønskningskort på det danske og øvrige skandinaviske marked. Og ScandiPac, der har hjemme i Karlstad i Sverige, er generelt en af de største virksomheder her i Skandinavien med hensyn til specialeffekter og forædling af tryksager og emballage.
– Vi har en unik maskinpark til specialeffekter og forædling af tryksagen og emballage. Vi søger hele tiden efter nye effekter og vi har netop tilført maskinparken en Scodix Ultra Pro, fortæller Karl-Åke Ilberg fra ScandiPac.
Store besparelser forventes
– ScandiPac køber folieklicheer for omkring 1,5 million svenske kroner årligt. Takket være den digitale teknologi i Scodix vil vi i mange tilfælde i stedet kunne foliere eller partiellakere direkte efter en PDF-fil, som læses af maskinen. På den måde sparer vi både på leveringstiden af klicheer og tid på avancerede maskinindstillinger, forklarer Karl-Åke Ilberg.
Den digitale teknologi betyder også, at der kan køres mindre oplag og fx små testoplag for at vurdere et specielt produkt inden de store oplag sættes i produktion.
Scodix forhandles af Visutech i Skandinavien.